Gå til innhold

anbefaler alle å gå jevnlig inn på www.rights.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i all verden er så farlig med det, da? Jeg vil våge meg på den påstanden at ingen barn får mén, eller ettereffekter av noen slags "traumatisk" opplevelse, fra en slik undersøkelse. Får de det, så ligger problemet et helt annet sted.

Som nevnt av andre her, så er jo en slik rask og overfladig undersøkelse noe vi (menn) har måttet gå gjennom en eller annen gang på skolen - det var obligatorisk. Det var selvfølgelig ikke noe morsomt, men det er mange andre ting som er mye værre. Helt ufarlig, spør du meg.

"............................................."

ok, ok - syns likevel det er teit og sløs med ressurser å undersøke en 3 år gammel pike for rituell omskjæring om hun er 12. generasjons trysiling.

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

19

• flisa

10

• Gemini

4

• frosken

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

ok, ok - syns likevel det er teit og sløs med ressurser å undersøke en 3 år gammel pike for rituell omskjæring om hun er 12. generasjons trysiling.

Ok, det skal jeg være enig i. Men er det at det er "teit" god nok grunn til å forkaste det, hvis det kan gjøre en radikal innsats mot kjønnslemlestelse? Og vi snakker ikke om sinnsyke kostnader i seg selv, her - det vil jo være på en helsestasjon som likevel er på skolen eller tilknyttet denne. Og det er ikke en laboratorieundersøkelse som skal analyseres, og som koster tusenvis av kroner. Når det gjelder sløsing av offentlige midler, så vil dette komme langt, langt ned på versting-listen.

".........................................."

Skrevet

Ok, det skal jeg være enig i. Men er det at det er "teit" god nok grunn til å forkaste det, hvis det kan gjøre en radikal innsats mot kjønnslemlestelse? Og vi snakker ikke om sinnsyke kostnader i seg selv, her - det vil jo være på en helsestasjon som likevel er på skolen eller tilknyttet denne. Og det er ikke en laboratorieundersøkelse som skal analyseres, og som koster tusenvis av kroner. Når det gjelder sløsing av offentlige midler, så vil dette komme langt, langt ned på versting-listen.

".........................................."

Da må det legges inn i den 3(?)-års kontrollen alle unger likevel skal igjennom.

...men da venter de vel bare med å omskjære til hun er ferdig med den undersøkelsen...

Gjest vioola
Skrevet

Da må det legges inn i den 3(?)-års kontrollen alle unger likevel skal igjennom.

...men da venter de vel bare med å omskjære til hun er ferdig med den undersøkelsen...

derfor må helsesjekken være årlig. til barnet er 18 eller 16

Skrevet

er dere for i solidaritet lovpålegge helseundersøkelse av alle norske barn?

eller å sette aldersgrensen for familegjenforening med 24 år og få de samme reglene som de har i dannmark. I solidaritet med de unge med innvandrerbakgrunn som blir brukt som levende visum.

hvis jeg feks studerer i usa og treffer en jeg blir hodestups forelsket i og vil gifte meg med vil det altså medføre problemer for meg. Men litt må også vi ofre i solidaritet.

Nei, jeg er ikke for årlig legekontroll av alle jenters underliv. Det vil være en meningsløs bruk av ressurser slik jeg ser det. I tillegg vil sannsynligvis jenter mislike det sterkt.

Gjest vioola
Skrevet

Nei, jeg er ikke for årlig legekontroll av alle jenters underliv. Det vil være en meningsløs bruk av ressurser slik jeg ser det. I tillegg vil sannsynligvis jenter mislike det sterkt.

for det første kan en helsesøster gjøre det her så det er slettes ikke så sinnsykt masse ressurser. Dialog funker ikke. Frykten for å bli oppdaget og frykten for å bli straffeforfulgt er det som preventivt vil gjøre at småjenter ikke kjønnslemlester. I frankrike er det faktisk vanlig. Og man sjekker jo gutters kjønnsorganer . sikkert ubehagelig for endel også , kanskje greit at jenter tidlig får oppleve at det ikke er farlig eller skummelt med en sånn sjekk. Uansett skal det selvfølgelig gjøres med stor respekt og forsiktighet .

noengang må vi andre gjøre offre som kanskje vi ser på som unødvendige for en større sak.

Skrevet

for det første kan en helsesøster gjøre det her så det er slettes ikke så sinnsykt masse ressurser. Dialog funker ikke. Frykten for å bli oppdaget og frykten for å bli straffeforfulgt er det som preventivt vil gjøre at småjenter ikke kjønnslemlester. I frankrike er det faktisk vanlig. Og man sjekker jo gutters kjønnsorganer . sikkert ubehagelig for endel også , kanskje greit at jenter tidlig får oppleve at det ikke er farlig eller skummelt med en sånn sjekk. Uansett skal det selvfølgelig gjøres med stor respekt og forsiktighet .

noengang må vi andre gjøre offre som kanskje vi ser på som unødvendige for en større sak.

Du spurte om hva vi mente, og jeg sa hva jeg mente:-)

Det er knapphet også på helsesøsterressurser.

Dersom du ser for deg at jenter i skolealderen ikke vil oppleve det som invaderende å få sitt underliv undersøkt jevnlig, så har du større fantasi enn jeg har.

Skrevet

Tja...jeg var da definitivt langt over tre år gammel når jeg fikk ballemassasje.

".............................................."

Skrevet

Tja...jeg var da definitivt langt over tre år gammel når jeg fikk ballemassasje.

Men du skjønte at du ble undersøkt for noe som kunne skje med gutter -noe annet å bli undersøkt for noe som de tror foreldrene har gjort mot deg....

Gjest vioola
Skrevet

Dersom du ser for deg at jenter i skolealderen ikke vil oppleve det som invaderende å få sitt underliv undersøkt jevnlig, så har du større fantasi enn jeg har.

joda

så på grunn av at noen kan oppleve det ubehagelig så må vi ofre små afrikanske jenter og la de bli sendt til afrika og bli skamfert . Er pragmatiker jeg

Gjest vioola
Skrevet

mange som er enig med deg da ,dessverre

Skrevet

joda

så på grunn av at noen kan oppleve det ubehagelig så må vi ofre små afrikanske jenter og la de bli sendt til afrika og bli skamfert . Er pragmatiker jeg

Hvis du er pragmatiker, hvorfor er det da ikke et alternativ å ha utvidet helsekontroll for de barna som erfaringsmessig er i faresonen?

Skrevet

Hvis en av "disse" gjør det, så _er_ det faktisk kultur. Hvis en "hvit nordmann" gjør det, så kan ingen argumentere for at det er kultur (med mindre han/hun har konvertert til islam). Så det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i at aksepten for en slik handling ikke burde være noe annerledes selv om det er kulturellt motivert - handlingen er den samme uansett, og burde straffes som overlagt lemlestelse av forsvarsløst individ.

"............................................"

Nå står det vel faktisk ingenting i Koranen om omskjæring av kvinner, ei heller den ofte påfølgende igjensyingen.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil på dette - men mener bestemt at dette er lokale "kulturelle" tradisjoner med opphav i sterkt patriarkiske samfunn; hvor det har vært innarbeidet som tradisjon også før Islam ble den ledende religionen i de områder av verden hvor dette praktiseres.

Gjest vioola
Skrevet

Hvis du er pragmatiker, hvorfor er det da ikke et alternativ å ha utvidet helsekontroll for de barna som erfaringsmessig er i faresonen?

fordi at da kommer alle muslimene og masse nordmenn til å hyle om forskjellsbehandling og stigmatisering også blir vi anmeldt til FN for brudd på menneskerettigheter og vi blir irettesatt av eu og og ammesty international kaller det forkastelig. derfor kommer aldri et sånt forslag til å bli gjenomført.

i dannmark har de jo strenge regler for familegjenforening som alle vet egentlig er myntet på mennesker med innvandrerbakgrunn. men det er ikke lov å forskjellsbehandle så derfor rammer det også mange etniske dansker. Og danske regjeringen sier at de forstår men at i solidaritet så må danske ungdommer som absolutt ikke er i fare for å bli tvangsgiftet også godta de reglene

Gjest vioola
Skrevet

Nå står det vel faktisk ingenting i Koranen om omskjæring av kvinner, ei heller den ofte påfølgende igjensyingen.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil på dette - men mener bestemt at dette er lokale "kulturelle" tradisjoner med opphav i sterkt patriarkiske samfunn; hvor det har vært innarbeidet som tradisjon også før Islam ble den ledende religionen i de områder av verden hvor dette praktiseres.

ja det stemmer , tror ikke det er vanlig blant pakistanere å drive med omskjæring. er vel mest vanlig blandt de som kommer fra afrikanske land.

Skrevet

Imamer anbefaler omskjæring av kvinner gikk det frem av et TV program nylig.

Det var en ung kvinne som hadde tatt opptak av det

Kan du få en imam til å uttale seg om dette.

Skrevet

Det har du rett i. Har jeg sagt noe som antydet noe annet? Det var åpenbart ikke meningen - men islam er overrepresentert som religion i disse ukulturene.

Gjest vioola
Skrevet

Imamer anbefaler omskjæring av kvinner gikk det frem av et TV program nylig.

Det var en ung kvinne som hadde tatt opptak av det

Kan du få en imam til å uttale seg om dette.

jo det stemmer det. , kadra var det vel som gikk undercover.

omskjæring foregår vel stort sett blant afrikanske muslimer. skjer også noen steder i midøsten. I indonesia og malaysia er det vist også relativt vanlig. men er forskjellig grader av kjønnslemlestelse da

Skrevet

I teorien en god idé, det. Men la oss si at det ikke er mulig, og at den eneste muligheten er å sjekke alle. Den ubekvemtheten det innebærer for en del - teller den mer enn å langt på vei kunne kvitte seg med en grusomhet som dette? Det er ikke alltid man kan måle ting opp mot hverandre på denne måten, men dette er et eksempel på et tilfelle hvor vi kan gjøre nettopp det.

"............................................."

Skrevet

Det har du rett i. Har jeg sagt noe som antydet noe annet? Det var åpenbart ikke meningen - men islam er overrepresentert som religion i disse ukulturene.

Uff ja.

Forslag til parole for neste års 8. mars tog:

Vi vil ha kvinnelige imamer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...