Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker mht en orkidé jeg fikk i går. Tidligere har jeg gitt dem kun et eggeglass vann pr uke og latt de sto i vinduskarmen med passe temperatur og lysforsyning, hvilket har fungert fint. Men denne orkidéen jeg fikk i går, har en lapp hvor det står følgende på en tegning "14 Days +(tegning av et eggeglass)"

Skal den bare ha vann hver fjortende dag da?

Skrevet

Forresten står det på en annen lapp at den skal ha vann én gang pr uke, slik jeg alltid har gjort ellers.

mil1365380270
Skrevet

På vinteren får min mer enn om sommeren. Den har levd og blomstret i 4 år, så det må være riktig behandling den får. De har luftrøtter, kanskje den lave luftfuktigheten vi har om vinteren gjør at de trenger mer enn om sommeren? Vet ikke, men en gang i uken er sikkert ikke feil vanning nå :-)

Skrevet

På vinteren får min mer enn om sommeren. Den har levd og blomstret i 4 år, så det må være riktig behandling den får. De har luftrøtter, kanskje den lave luftfuktigheten vi har om vinteren gjør at de trenger mer enn om sommeren? Vet ikke, men en gang i uken er sikkert ikke feil vanning nå :-)

Takk for svar :-)

Skrevet

Jeg har en del orkideer. Blomsterhandleren min sier at dette med ett eggeglass i uka er en myte (skjønt, det har jo fungert for meg før jeg visste noe annet....). Hun sier at orkideer skal gjennomvannes (dvs la det renne vann gjennom potten) en gang i uka. Den skal renne helt av, slik at det ikke blir liggende vann i potta. Har visst noe med at orkideer i "vill" tilstand ofte lever der hvor regnvann eller bekkevann sildrer gjennom.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har lest at mange gir orkideer for lite vann. Det som er viktig er visstnok at de ikke skal stå i vann. Men om du tar hele potten og dypper i vann, lar den renne av før du setter den tilbake.

Leste dette på en "orkide-side" på nettet. Av mine 5 gamle orkideer har jeg nå 3 som blomstrer samtidig, så jeg tror denne løsningen er fornuftig:-)

I tillegg skal du ikke klippe av hele "blomster-stangen" når det er utblomstret. Om du klipper den av rett over 3. ledd kan det ofte komme en ny stilk ut fra den gamle, og den begynner å blomstre igjen.

Gjest Turbo Tuppa
Skrevet

Jeg har lest at mange gir orkideer for lite vann. Det som er viktig er visstnok at de ikke skal stå i vann. Men om du tar hele potten og dypper i vann, lar den renne av før du setter den tilbake.

Leste dette på en "orkide-side" på nettet. Av mine 5 gamle orkideer har jeg nå 3 som blomstrer samtidig, så jeg tror denne løsningen er fornuftig:-)

I tillegg skal du ikke klippe av hele "blomster-stangen" når det er utblomstret. Om du klipper den av rett over 3. ledd kan det ofte komme en ny stilk ut fra den gamle, og den begynner å blomstre igjen.

Jeg fikk en orkide i fjor sommer, den fikk en god slant vann nå og da (1 melkeglass i uka?) og blomstret i flere mnd før den omsider blomstret av.

Den ble stående i vinduskarmen på kjøkkenet, sørvestvendt og trivdes godt. Hele høsten og vinteren ga jeg den en god slant vann omtrent hver uke. Klippet ikke av noe som helst for jeg kom aldri så langt. Og plutselig oppdaget jeg at den hadde 3 nye blomster på den ene stengelen! Og nå, en mnds tid senere, har den sannelig to på den andre stengelen også.

Verdens letteste blomst å få til jo! Den står jo bare der! :o)

Gjest Rusle
Skrevet

Orkideer skal vannes mye og ikke så ofte. Min erfaring er at de blomstrer uansett mye eller lite vann.

Skrevet

Jeg fikk en orkide i fjor sommer, den fikk en god slant vann nå og da (1 melkeglass i uka?) og blomstret i flere mnd før den omsider blomstret av.

Den ble stående i vinduskarmen på kjøkkenet, sørvestvendt og trivdes godt. Hele høsten og vinteren ga jeg den en god slant vann omtrent hver uke. Klippet ikke av noe som helst for jeg kom aldri så langt. Og plutselig oppdaget jeg at den hadde 3 nye blomster på den ene stengelen! Og nå, en mnds tid senere, har den sannelig to på den andre stengelen også.

Verdens letteste blomst å få til jo! Den står jo bare der! :o)

Ja, den er ikke vanskelig. Bare ikke gi den næring eller for mye vann. (Og det er jo ikke vanskelig.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...