Gå til innhold

Lønnsdilemma...

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har fastlønn + bonus. For å oppnå bonus må jeg nå 60% av budsjettet, det gir 50% utbetaling, og så går det oppover så langt man når. Klarer man mer enn budsjett får man også mer enn 100% bonus utbetalt.

Men - så tjener jeg mindre enn de andre som gjør samme jobb, ganske mye mindre.

Jeg er yngre og har mindre erfaring - greit. Men; jeg har vært ansatt lenger enn dem, og det er lettere å få høyere startlønn, enn å få økt løn underveis.

I tillegg mottar jeg tilsammen 47.000 kroner i bidrag, og stønad til barnetilsyn i løpet av året.

Nå har jeg "krevd" lønnsjustering. Stå på krava :)

Jeg har fått 70.000 mer i fastlønn, og gått ned 20.000 i bonus - om jeg da når budsjettet er det en reell oppgang på 50.000.

Men - sammenlignet med inntekt de tre siste år (har gjort det jevnt) er det bare en oppgang på 40.000 - dersom jeg når målet. Gjør jeg ikke det er det ingen oppgang i det hele tatt.

Forutsetningen er at jeg tar på meg flere oppgaver (utgjør ikke all verden, men likevel) og mer ansvar.

Ulempen er at dersom jeg går opp disse 40.000 i lønn - så tjener jeg for mye til å få stønad til barnetilsyn, og mer enn eksen slik at bidraget fra han vil nærmest forsvinne.

Det vil si at jeg går 40.000 opp i inntekt fra lønn, men ca 45.000 ned i inntekt fra bidrag og stønader. Altså et negativt regnestykke for meg.

Jeg skjønner også at det ikke er firmaet sitt problem eller ansvar - selv om jeg hadde håpet på litt forståelse....

Uansett - hva velger jeg da?

Jobbe mer for mindre penger? Høyere fastlønn og sånn sett tryggere, men totalt sett mindre penger. Tviler på at målene endrer seg uansett hvilken løsning jeg velger, det er bare resultatet som er forskjellig.

For eksen og staten er det jo lønnsomt selvfølgelig, men for meg er det dårlig business...

Og fortsatt, selv om jeg går opp - tjener de som gjør samme jobben som meg 200-300.000 mer enn jeg gjør.

Det hører med til historien at jeg har fått klarsignal til å ta all utdanning jeg vil (relatert til yrket mitt) på jobbens regning - men det vil jo kreve enda mer jobb, så det vet jeg ikke om jeg får til.

Noen tips?

Skrevet

Jeg gjorde motsatt. Jobbet mindre for mindre penger.

Dermed kom jeg under grensen for støtte til barnetilsyn. Hadde jeg jobbet 100% istedenfor 80%, ville jeg tjent et par hundrelapper i måneden ekstra...

Det er ikke verd det. Og spesielt ikke for deg, som er så ung. Karriere kan man gjøre senere.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg gjorde motsatt. Jobbet mindre for mindre penger.

Dermed kom jeg under grensen for støtte til barnetilsyn. Hadde jeg jobbet 100% istedenfor 80%, ville jeg tjent et par hundrelapper i måneden ekstra...

Det er ikke verd det. Og spesielt ikke for deg, som er så ung. Karriere kan man gjøre senere.

Det er det jeg lurer litt på - om jeg skal undersøke mulighetene for å jobbe 80% for den lønnen jeg har i dag.

Altså ikke gå opp i lønn, men jobbe mindre - og på den måten reelt sett gå opp.

Da er jeg fortsatt under grensen - og jeg får mer tid...

Skrevet

Det er det jeg lurer litt på - om jeg skal undersøke mulighetene for å jobbe 80% for den lønnen jeg har i dag.

Det synes jeg du skulle gjøre.

Jeg tok en titt til på regnestykket ditt forresten. De 40000 mer du tjener - er det før skatt? Da må du trekke fra skatten også, mens det du går glipp av jo er skattefrie ytelser.

Gjest Persille
Skrevet

Det synes jeg du skulle gjøre.

Jeg tok en titt til på regnestykket ditt forresten. De 40000 mer du tjener - er det før skatt? Da må du trekke fra skatten også, mens det du går glipp av jo er skattefrie ytelser.

Ja - det er nemlig det.

Bidragene er 47.000 netto - mens tillegget er 40.000 brutto.

petter smart
Skrevet

Hvorfor ikke fortelle om problemet til eksen og be han betale mellomlegget? Han vil jo spare stort på det og du vil ha like mye i inntekt.

Gjest Persille
Skrevet

Hvorfor ikke fortelle om problemet til eksen og be han betale mellomlegget? Han vil jo spare stort på det og du vil ha like mye i inntekt.

Det kunne jo vært en plan - men det ville han aldri i verden gått med på :)

Dessuten blir det fortsatt mer jobb på meg - for like mye (eller mindre) penger.

Og er det egentlig verdt det?

Gjest Mom33
Skrevet

Bare pass på at du får 20 % mindre arbeidsoppgaver også, da... Kjenner dessverre for mange som beholder alle arbeidsoppgavene når de går ned på 80 % stilling, og det er jo liksom ikke meningen.

Gjest Persille
Skrevet

Bare pass på at du får 20 % mindre arbeidsoppgaver også, da... Kjenner dessverre for mange som beholder alle arbeidsoppgavene når de går ned på 80 % stilling, og det er jo liksom ikke meningen.

Nei, det er klart.

Det må jeg notere meg bak øret...

Takk :)

Skrevet

Nei, det er klart.

Det må jeg notere meg bak øret...

Takk :)

Ja, det er viktig.

Og da tror jeg det er lurt å disponere fritiden til en fridag i uken - ikke til redusert daglig arbeidstid.

Skrevet

Vet ikke om jeg skjønte alle detaljene i historien, men jeg ville helt klart ha prioritert å jobbe mindre, dersom det lar seg gjøre på jobben og den samlede inntektsnedgangen kun ble "moderat".

Skrevet

Hjelpes meg...tjener andre 2-300.000 mer. Hva i all verden jobber du som? Og en lønnsøkning på 70.000 (Eller 50.000) er jo utrolig mye.

Tror uansett jeg hadde gått for det faste og sikre. Stønader faller jo bort etter hvert, mens det er veldig sjeldent at folk går NED i lønn på en arbeidsplass.

Gjest Persille
Skrevet

Ja, det er viktig.

Og da tror jeg det er lurt å disponere fritiden til en fridag i uken - ikke til redusert daglig arbeidstid.

Hm, tenk å ha fri hver fredag? Digg :)

Gjest Persille
Skrevet

Vet ikke om jeg skjønte alle detaljene i historien, men jeg ville helt klart ha prioritert å jobbe mindre, dersom det lar seg gjøre på jobben og den samlede inntektsnedgangen kun ble "moderat".

Poenget er å ikke gå ned i lønn, men jobb mindre. På den måten tjener jeg reelt sett mer enn det jeg gjør i dag.

Jeg jobber jo da fire dager, men får samme lønn som da jeg jobbet fem dager i uken.

Dersom det går an da - ikke sikkert de går med på det.

Gjest Persille
Skrevet

Hjelpes meg...tjener andre 2-300.000 mer. Hva i all verden jobber du som? Og en lønnsøkning på 70.000 (Eller 50.000) er jo utrolig mye.

Tror uansett jeg hadde gått for det faste og sikre. Stønader faller jo bort etter hvert, mens det er veldig sjeldent at folk går NED i lønn på en arbeidsplass.

Det er klart - og det er derfor jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre...

Jeg jobber i it-bransjen, her er det stooore variabler.

Vi er ikke lønnsledende på markedet her jeg jobber, og jeg har blitt tilbudt bedre lønn andre steder - men frem til nå har det ikke vært interessant, ford jeg har trivdes her.

Men nå ser det ut til at jeg må vurdere det likevel...

Skrevet

Ja - det er nemlig det.

Bidragene er 47.000 netto - mens tillegget er 40.000 brutto.

Du får nok bare ca halvparten utbetalt av et tillegg.

Gjest Persille
Skrevet

Du får nok bare ca halvparten utbetalt av et tillegg.

Nja, det er jo en øking i fastlønnen, så jeg får jo trukket skatt av det beløpet som om det var vanlig inntekt - ikke som bonus.

Skrevet

Nja, det er jo en øking i fastlønnen, så jeg får jo trukket skatt av det beløpet som om det var vanlig inntekt - ikke som bonus.

Det er ikke forskjellige skattesatser på bonus og fast lønn.

Men siden du er i klasse 2, må du tjene over 390000 for å komme opp i ca. 50% marginalskatt.

Gjest Persille
Skrevet

Det er ikke forskjellige skattesatser på bonus og fast lønn.

Men siden du er i klasse 2, må du tjene over 390000 for å komme opp i ca. 50% marginalskatt.

Det skjønte jeg ingenting av.

Men det er forskjellig trekk, det ser jeg jo på lønnsslippen min.

På fastlønnen trekker de så mye, og på bonusen trekker de etter slik eller sånn tabell.

Skrevet

Det skjønte jeg ingenting av.

Men det er forskjellig trekk, det ser jeg jo på lønnsslippen min.

På fastlønnen trekker de så mye, og på bonusen trekker de etter slik eller sånn tabell.

Ja, forskuddstrekket er forskjellig, men det spiller ingen rolle for den totale skatten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...