Gå til innhold

Lønnsdilemma...

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Ja, forskuddstrekket er forskjellig, men det spiller ingen rolle for den totale skatten.

Ok.

Takk :)

Skrevet

Ok.

Takk :)

For å utdype litt mer:

Hvis du tjener over 390 000 i full jobb, blir alt du tjener over det beløpet beskattet med 50%. Hvis du reduserer stillingen din slik at du tjener akkurat 390 000, kan du altså regne med at du taper halvparten av den reduserte lønnen; resten ville gått bort i skatt.

For inntekt under 390 000 er prosenten ca. 36.

Gjest Persille
Skrevet

For å utdype litt mer:

Hvis du tjener over 390 000 i full jobb, blir alt du tjener over det beløpet beskattet med 50%. Hvis du reduserer stillingen din slik at du tjener akkurat 390 000, kan du altså regne med at du taper halvparten av den reduserte lønnen; resten ville gått bort i skatt.

For inntekt under 390 000 er prosenten ca. 36.

Jeg vipper litt over 390 - dersom jeg oppnår full bonus.

Men er det bare beløpet over 390 som det blir trukket 50% av?

Jeg tror ikke jeg betaler mer enn 28 på det andre...

Skrevet

Jeg vipper litt over 390 - dersom jeg oppnår full bonus.

Men er det bare beløpet over 390 som det blir trukket 50% av?

Jeg tror ikke jeg betaler mer enn 28 på det andre...

Du må skille mellom forhåndstrekk og faktisk utlignet skatt.

Forhåndstrekket skal være likest mulig den skatten som blir utlignet, men det er ikke mulig å få det til 100%, spesielt med variabel lønn.

Men for din økonomi er det selvsagt det du faktisk betaler til slutt, som er interessant, og da er det 50% på det som er over 390000 (cirka), og 36% på det som er under.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...