Gå til innhold

Muntlig avtale like bindende som skriftlig?

Anbefalte innlegg

Gjest avtaletull
Skrevet

Kan noen her hjelpe meg med å finne ut hvilken lov jeg bør lete i for å finne ut om muntlig avtale er like bindende som skriftlig? Jeg trenger sårt litt hjelp til en arbeidskonflikt jeg har havnet i.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven og avtaleloven og er vel de som er relevante.

Du finner de på lovdata.no

Gjest skjønner ikke
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig .... hører det sies at det er slik.

Hvordan i alle dager kan noen bevise / motbevise her ....

Gjest Persille
Skrevet

Rent teoretisk er de det.

Men; dersom dette ikke er hørt av flere enn én person til - så er det veldig enkelt at det blir ord mot ord.

Skrevet

Det er like bindende som en skriftlig avtale, men problemet er å bevise det som er sagt i en mundtlig avtale.

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig .... hører det sies at det er slik.

De er like bindende i teorien, men selvfølgelig er problemet å kunne dokumentere ditt "krav" i praksis.....

Gjest Aimabel
Skrevet

Det er like bindende som en skriftlig avtale, men problemet er å bevise det som er sagt i en mundtlig avtale.

Det er like bindende som en skriftlig avtale.

Hvorfor er det da så viktig med srkiftlig kontrakt?

Jeg oppdaget nettopp dette en gang jeg jobbet et sted der jeg ikke hadde kontrakt. Jeg ønsket å slutte innen to uker, men fikk beskjed om at det kunne jeg bare glemme, oppsigelsen gjalt en måned! PGA muntlig avtale.

Gjest liede
Skrevet

Det er like bindende som en skriftlig avtale.

Hvorfor er det da så viktig med srkiftlig kontrakt?

Jeg oppdaget nettopp dette en gang jeg jobbet et sted der jeg ikke hadde kontrakt. Jeg ønsket å slutte innen to uker, men fikk beskjed om at det kunne jeg bare glemme, oppsigelsen gjalt en måned! PGA muntlig avtale.

Hvis du ikke har inngått skriftlig arbeidskontrakt gjelder arbeidsmiljølovens regler om oppsigelse.

Mary Poppins
Skrevet

Ifølge avtaleloven er de like bindende, men det finnes unntak.

Dessuten er det vanskelig å bevise en muntlig avtale - det blir ofte ord mot ord.

Gjest liede
Skrevet

Fordelen er at det ikke nytter å gjemme urimelige avtalevilkår med mini-skrift ala Onkel Skrue. Det er det partene er enig om som gjelder. Bevisproblematikken unngår man til en viss grad ved å ha tilleggskrav om skriftlighet i spesielt viktige avtaler. F.eks. Ektepakt.

Gjest liede
Skrevet

Du trenger egentlig ikke noen lov. At muntlig avtaler er bindende "bare er sånn" i og med at det er utslag av et ulovfestet prinsipp.

For dine rettigheter i en arbeidskonflikt; se i arbeidsmiljøloven som du finner på lovdata.no

Skrevet

Du trenger egentlig ikke noen lov. At muntlig avtaler er bindende "bare er sånn" i og med at det er utslag av et ulovfestet prinsipp.

For dine rettigheter i en arbeidskonflikt; se i arbeidsmiljøloven som du finner på lovdata.no

Hvordan kan en muntlig avtale være verd noe? Det blir vel bare ord mot ord, dersom motparten nekter for å ha sagt det?

Gjest avtaletull
Skrevet

Rent teoretisk er de det.

Men; dersom dette ikke er hørt av flere enn én person til - så er det veldig enkelt at det blir ord mot ord.

Jeg regner ikke med at det vil bli noe problem å få bekreftet den muntlige avtalen med vedkommende som jeg inngikk avtalen med. På den tiden avtalen ble inngått, var vedkommende styreformann i en forening jeg har et arbeidsmessig engasjement for og avtalen gjelder denne jobben.

Avtalen ble inngått på et tidspunkt hvor jeg kun jobbet der som privatperson. Styret i foreningen ville opprinnelig at jeg skulle ta honoraret svart, men det nektet jeg. Derfor blir de fakturert gjennom mitt firma etter muntlig avtale. La meg også nevne at jeg kun har overtatt denne jobben etter ensom hadde den før, og at jeg er mye billigere pr time totalt enn vedkommende var. Forskjellen er at vedkommende jobbet svart og tok kontant betaling, og jeg jobber lovlig og sender faktura, så nå ser de selvfølgelig kostnadene.

Problemet ligger i at nye folk innen styret ikke godtar at det eksisterer en muntlig arbeidsavtale med meg. Men samtidig har de både gitt meg oppsigelse skriftlig og ikke minst har de også betalt de fleste fakturaene jeg har sendt dem for honoraret for jobben.

Jeg har flere ganger forsøkt å få en skriftlig avtale, men har kun opplevd at det vil de ikke ha. Alt som har blitt avtalt muntlig har jeg alltid bekreftet skriftlig pr brev til foreningen. De har nå behandlet meg veldig råttent, og jeg akter å gå videre med saken. Derfor måtte jeg bare vite hvilken lov jeg skal begynne å lete i.

Nytter anledningen til å si takk til alle som har svart her, tipsene deres kommer godt med.

Gjest den ekte noor
Skrevet

En muntlig avtale er ikke verdt papiret den er skrevet på.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg regner ikke med at det vil bli noe problem å få bekreftet den muntlige avtalen med vedkommende som jeg inngikk avtalen med. På den tiden avtalen ble inngått, var vedkommende styreformann i en forening jeg har et arbeidsmessig engasjement for og avtalen gjelder denne jobben.

Avtalen ble inngått på et tidspunkt hvor jeg kun jobbet der som privatperson. Styret i foreningen ville opprinnelig at jeg skulle ta honoraret svart, men det nektet jeg. Derfor blir de fakturert gjennom mitt firma etter muntlig avtale. La meg også nevne at jeg kun har overtatt denne jobben etter ensom hadde den før, og at jeg er mye billigere pr time totalt enn vedkommende var. Forskjellen er at vedkommende jobbet svart og tok kontant betaling, og jeg jobber lovlig og sender faktura, så nå ser de selvfølgelig kostnadene.

Problemet ligger i at nye folk innen styret ikke godtar at det eksisterer en muntlig arbeidsavtale med meg. Men samtidig har de både gitt meg oppsigelse skriftlig og ikke minst har de også betalt de fleste fakturaene jeg har sendt dem for honoraret for jobben.

Jeg har flere ganger forsøkt å få en skriftlig avtale, men har kun opplevd at det vil de ikke ha. Alt som har blitt avtalt muntlig har jeg alltid bekreftet skriftlig pr brev til foreningen. De har nå behandlet meg veldig råttent, og jeg akter å gå videre med saken. Derfor måtte jeg bare vite hvilken lov jeg skal begynne å lete i.

Nytter anledningen til å si takk til alle som har svart her, tipsene deres kommer godt med.

Ok - men da tror jeg du har ditt på det rene.

Selv om dere ikke har noen skriftlig avtale er det tydelig at det har vært en avtale, ellers hadde de ikke sagt deg opp skriftlig heller.

Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...