Gå til innhold

Fu - dialekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Det er skikkelig gøy med dialekt.

Dæ ær innmari morosamt mæ dialækt.

2. Skal vi ta oss en tur ut?

Skar vi gå ut en tur?

3. Det er så veldig mye jeg gjerne skulle ha sagt til deg, men jeg orker ikke akkurat nå for jeg er så trøtt.

De ær så innmari mye je sku ha sagt dei, men je årker itte akkurat nå for je ær så trøtt.

4. _ _ _ (putt inn det uttrykksordet/kraftordet som er mest typisk på din dialekt)

Faan i hælvete!

5. Din idiot! ----------------

Iddiot!!!

Jeg er opprinnelig fra Østre Toten i Oppland.

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Line

5

• Lucretia

4

• mariaflyfly

2

• Ugga Bugga

2

Gjest prust
Skrevet

Salte bananår!!???

Å edde meddæ? De æ de vil ingen som siår i Kræsjannsann??

fuji også fra Kr.sand

Æ du fra Kristiansand? De visstække.

Har dukke hørt uttrykke salte bananår? Å siår du når du blir overraska da?

Å i heiane æ jo åsså ganske sterkt :-)

Nå sjinnår sola mellom snøfnuggane. Fantastisk vintår vi har hatt i år, ædukke eni?

fuji1365380447
Skrevet

Æ du fra Kristiansand? De visstække.

Har dukke hørt uttrykke salte bananår? Å siår du når du blir overraska da?

Å i heiane æ jo åsså ganske sterkt :-)

Nå sjinnår sola mellom snøfnuggane. Fantastisk vintår vi har hatt i år, ædukke eni?

Æ fåretrekkår heilt klart "å i heiane"!!

Bare for å ha de klart allså - æ kommer fra Kristiansan, men æ borke dær nålengår.

Fløtta for mange år siden, men dialekten behollår æ!

Gjest Hanneline
Skrevet

Hey, ikkje fornærm oss siddisår med å samenligna sandnes med stavanger! :P

1. Det e græla løye med dialekt.

2. Ska me ta oss ein tur ud?

3. Det e så græla møye eg gjerna sko ha sagt te deg, men eg orke ikkje akkorat nå for eg e så trøtte.

4. hekkan pekkan, fadosten, salan/sallan, sakkan, fadår og!

5. Dust!

Stavanger. Men eg snakke mye penere egentlig. off. gjord'ikkje det før men itte at eg flytta te oslo, så bare blei det sånn. Enklåre for meg, og folkå ront meg. Men eg meine fortsatt eg hørres ud som ein siddis!

Då er du fanken meg heldige asså! For eg kan gjerna skriva på sannesisk, men hekkan om eg klare å hålla på dialektå når eg snakke!

Det e blitt kav bergensk! *iiiik*

Men eg skifte me ein gong øve te sannesisk når eg e på hjembesøk såklart.

Gjest Hanneline
Skrevet

eg lure på ka så e forskjellen mudlå "ska" og "sga"? Og "sagt" og "sakt"... Siden du brukte motsatt av det så e skrivemåden på bogmål.

Jeg brukte g "sga" og k i "sakt" fordi uttalen er sånn. Og så "mydlå", ikke "mudlå" som du skrev. (Eller kanskje det bare var skrivefeil?)

Stavangersk e herrligt. Masse løgne ord og uttrykk ;.)

hehe ja det er møje løye i både stavagersk og sannesisk spør du meg..

Gjest liede
Skrevet

Då er du fanken meg heldige asså! For eg kan gjerna skriva på sannesisk, men hekkan om eg klare å hålla på dialektå når eg snakke!

Det e blitt kav bergensk! *iiiik*

Men eg skifte me ein gong øve te sannesisk når eg e på hjembesøk såklart.

Akkurat det synes jeg er litt interessant. Jeg kjenner mange rogalendinger som legger om til bergensk med årene, men ingen fra andre landsdeler. Avslepet, ja. Men de endrer ikke tonefall så lett.

Noen teorier? Det er jo ikke sååå likt.

Skrevet

1. Det er grådig gøy me dialekt

2. Ska' vi ta oss en tur ut?

3. Det er så grådig mysje eg gjerne skulle ha sagt til deg, men eg orkar ikkje akkurat no for eg e' så trøtt.

4. Je heiane!

5. Din idiot!

Du kan jo gjette hvor det er fra? Svarte fordi ingen andre svarte for "oss".

Gjest Hanneline
Skrevet

Akkurat det synes jeg er litt interessant. Jeg kjenner mange rogalendinger som legger om til bergensk med årene, men ingen fra andre landsdeler. Avslepet, ja. Men de endrer ikke tonefall så lett.

Noen teorier? Det er jo ikke sååå likt.

Ja det er merkelig. Men folk hører ofte at jeg ikke er helt bergensk heller, for plutselig forandrer tonefallet seg eller det sniker seg inn rogalandske ord.

Folk kan plutselig bare bryte ut i latter når jeg snakker,for jeg snakker så rart, skifter tonefall midt i en setning osv.

Jeg hører det ikke selv.

Gjest liede
Skrevet

Ja det er merkelig. Men folk hører ofte at jeg ikke er helt bergensk heller, for plutselig forandrer tonefallet seg eller det sniker seg inn rogalandske ord.

Folk kan plutselig bare bryte ut i latter når jeg snakker,for jeg snakker så rart, skifter tonefall midt i en setning osv.

Jeg hører det ikke selv.

:)

Og sannesisk som er så sjarmerende!

Med hybrid-dialekt kan du lett lure østlendinger (som meg). Finn på et stedsnavn og si det ligger "bare" 16 mil fra Bergen og si at du kommer derfra. Sleng gjerne med at en eller annen obskur kjendis kommer derfra.

Vi blir lurt 9 av 10 ganger. :)

Gjest pinglepysa - ikkje nick nå
Skrevet

1. Det e skikkelig gøy med dialekt, dah.

2. Ska me ta ein tur ut?

3. Det e så himla mye eg gjerna sko ha sagt te deg, men eg orka ikkje akkorat nå for eg e så trøtte.

4. Lillebo! (navnet på en institusjon for psykisk utviklingshemmede - vet ikke om den eksisterer enda - men blir brukt synonymt med idiot).

Haugesund, Rogaland.

Skrevet

1. Dæ ømleg moro mæ dialekt.

2. Skø me ut ein tur?

3. Dæ ømleg mykje eg gjønne sku ha sagt te deg, men eg orka 'kje no, fe eg æ sø trøyt.

4. Du er sø styven at ein sku tro at nokon hadde sykla gjønom skallen din.

5. Din førbanna idiot. (man sier aldri bare idiot ;))

Dette er ikke min opprinnelige dialekt, men den er veldig lik.

Dette er selvsagt fra vest- telemark, nærmere bestemt Rauland, det er veldig mange varianter fra plass til plass. Men Rauland er den av Vest-Telemark dialektene jeg syns er finest.

Gjest prust
Skrevet

Æ fåretrekkår heilt klart "å i heiane"!!

Bare for å ha de klart allså - æ kommer fra Kristiansan, men æ borke dær nålengår.

Fløtta for mange år siden, men dialekten behollår æ!

De æ bra. Hold uuuud :-)

Gjest Leirfjordindianer fra Helgeland
Skrevet

No bei e nysgjerrig :o)

Sei du "bei"? Ha e'kje hørt før... Arti å hør at dæ e fleir frå samme traktan på DOL!

Skrevet

eg lure på ka så e forskjellen mudlå "ska" og "sga"? Og "sagt" og "sakt"... Siden du brukte motsatt av det så e skrivemåden på bogmål.

Jeg brukte g "sga" og k i "sakt" fordi uttalen er sånn. Og så "mydlå", ikke "mudlå" som du skrev. (Eller kanskje det bare var skrivefeil?)

Stavangersk e herrligt. Masse løgne ord og uttrykk ;.)

Stusste litt øve det med mudlå/mydlå, men konkluderte med at det va merr naturligt å skriva det med u forde det virke så anstrengt å uttala det med y.

Egentligt syns eg stavangårsk hørres utroligt stygt ud. Iallefall ser det domt ud når me skrive det. Så nå går jeg over til bokmål. Og har tenkt å holde meg til det :)

Gjest Bodøværing
Skrevet

Bontjuv!

Pøh :o)

Væl bor æ et par mil uttaførr byen,men bontjuv... Næææhæ!!!

Skrevet

1. De æ shikkelig gøy med dialekt.

2. Ska vi ta oss en tur ut?

3. De æshå veldi mye jæi jærne skulle ha sagt ti dæi, men jæi årker ikke akkurat nå for jæi æshå trøtt.

4. Ditt suppehue!

5. Din idiot!

Skrevet

1. De æ shikkelig gøy med dialekt.

2. Ska vi ta oss en tur ut?

3. De æshå veldi mye jæi jærne skulle ha sagt ti dæi, men jæi årker ikke akkurat nå for jæi æshå trøtt.

4. Ditt suppehue!

5. Din idiot!

Det skulle forresten vært åss med "å" :)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

1. Det er skikkelig gøy med dialekt.

Det e skikkelig arti' me' dialækt.

2. Skal vi ta oss en tur ut?

Ska vi gå ut en tur?

3. Det er så veldig mye jeg gjerne skulle ha sagt til deg, men jeg orker ikke akkurat nå for jeg er så trøtt.

Det e så mytji æ gjærne skulla sagt te dæ, men æ orke itj akkurat no fordi æ e så trøtt.

4. _ _ _ (putt inn det uttrykksordet/kraftordet som er mest typisk på din dialekt)

5. Din idiot! ----------------

Tosk!

Trøndersk, nordøst-sida av Trondheim.

Nå begynte jeg å nynne på Åge Aleksandersen :-)

Gjest Sunnhordlending
Skrevet

stord?

Nei, e frå fastlandet og bur på Bømlo, så eg høyre jo ein del Stordamål og kan ha blitt påvirka. Eg seier nå og så, på øyane seier dei no og so.

Skrevet

Nå begynte jeg å nynne på Åge Aleksandersen :-)

Hehe... han har fine tekster! Skal få med meg en konsert av han snart, det ble liksom ikke helt det samme å sitte rett ved ham PÅ en konsert rett før jul ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...