Gå til innhold

Treningstips for svai rygg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen spesielle øvelser som hjelper for svai rygg? Jeg har ofte vondt i ryggen på grunn av svaien.

Gjest batteri
Skrevet

jeg har også dette, men har litt andre problemer i tillegg,med korsryggen og sånt...men er kanskje der du har mest vondt?

jeg fikk ett ark med øvelser av fysioterapeut:

Ligg på gulvet, press korsryggen skikkelig ned i gulvet, magen inn..

Ligg på samme måte, prss magen ned og hold korsryggen nedi gulvet, løft opp beina og "sykle" i lufta.. trener også magen.

Vippeøvelse inntil vegg: Stå inntil veggen, gjør som i de andre øvelsene, press ryggen inn mot veggen, viktig at du kjenner at du bruker magen og at svaien minsker, at du får korsryggen helt eller nesten inntil veggen..

Og jeg ble generelt rådet om å tenke på disse øvelsene også i hverdagen, hold inn magen, tenk at korsryggen skal "presses" bak, at du vipper med bekkenet...spesielt når du sitter..men det synes jeg er utrolig slitsomt.

Skrevet

Det høres litt ut som om du kanskje har feil "balanse" på hvor godt henholdsvis magemusklene og (kors)ryggmusklene er trent. Det er veldig viktig å ikke trene bare en av disse - det kan føre til problemer over tid.

"............................................"

Skrevet

jeg har også dette, men har litt andre problemer i tillegg,med korsryggen og sånt...men er kanskje der du har mest vondt?

jeg fikk ett ark med øvelser av fysioterapeut:

Ligg på gulvet, press korsryggen skikkelig ned i gulvet, magen inn..

Ligg på samme måte, prss magen ned og hold korsryggen nedi gulvet, løft opp beina og "sykle" i lufta.. trener også magen.

Vippeøvelse inntil vegg: Stå inntil veggen, gjør som i de andre øvelsene, press ryggen inn mot veggen, viktig at du kjenner at du bruker magen og at svaien minsker, at du får korsryggen helt eller nesten inntil veggen..

Og jeg ble generelt rådet om å tenke på disse øvelsene også i hverdagen, hold inn magen, tenk at korsryggen skal "presses" bak, at du vipper med bekkenet...spesielt når du sitter..men det synes jeg er utrolig slitsomt.

Takk for tips. Kanskje det hjelper :-)

Skrevet

Tren ryggen og magen samtidig, så du bør ikke bare fokusere på rygg-øvelser. Man skal alltid søke å ha balanse mellom musklene på forsiden og baksiden.

En smart ting kan kanskje være å kjøpe en sånn stor gymball (fåes i de fleste sportsbutikker, og på XXL koster den vel bare 149 eller 199). Kan maile deg masse øvelser til ballen, hvis du ikke kjøper en der det følger med dvd/plansje med øvelser.

Ellers kan pilates være smart, der er det mye fokus på mage/rygg. Du får kjøpt Winsor Pilates (som er den beste pilates-dvd-en, såvidt jeg har erfart) på TV-shop.

Skrevet

Det høres litt ut som om du kanskje har feil "balanse" på hvor godt henholdsvis magemusklene og (kors)ryggmusklene er trent. Det er veldig viktig å ikke trene bare en av disse - det kan føre til problemer over tid.

Man kan fint utvikle problemet etter å ha vært gravid. Man svaier ryggen for å oppveie for magen og "glemmer" å rette seg igjen etter fødselen. Skjedde med meg.

Skrevet

Man kan fint utvikle problemet etter å ha vært gravid. Man svaier ryggen for å oppveie for magen og "glemmer" å rette seg igjen etter fødselen. Skjedde med meg.

Klart - alt som påvirker ryggens stilling over tid kan skape mer eller mindre alvorlig problemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...