Moraki Skrevet 9. mars 2006 Skrevet 9. mars 2006 Noen spesielle øvelser som hjelper for svai rygg? Jeg har ofte vondt i ryggen på grunn av svaien. 0 Siter
Gjest batteri Skrevet 9. mars 2006 Skrevet 9. mars 2006 jeg har også dette, men har litt andre problemer i tillegg,med korsryggen og sånt...men er kanskje der du har mest vondt? jeg fikk ett ark med øvelser av fysioterapeut: Ligg på gulvet, press korsryggen skikkelig ned i gulvet, magen inn.. Ligg på samme måte, prss magen ned og hold korsryggen nedi gulvet, løft opp beina og "sykle" i lufta.. trener også magen. Vippeøvelse inntil vegg: Stå inntil veggen, gjør som i de andre øvelsene, press ryggen inn mot veggen, viktig at du kjenner at du bruker magen og at svaien minsker, at du får korsryggen helt eller nesten inntil veggen.. Og jeg ble generelt rådet om å tenke på disse øvelsene også i hverdagen, hold inn magen, tenk at korsryggen skal "presses" bak, at du vipper med bekkenet...spesielt når du sitter..men det synes jeg er utrolig slitsomt. 0 Siter
Prozak Skrevet 9. mars 2006 Skrevet 9. mars 2006 Det høres litt ut som om du kanskje har feil "balanse" på hvor godt henholdsvis magemusklene og (kors)ryggmusklene er trent. Det er veldig viktig å ikke trene bare en av disse - det kan føre til problemer over tid. "............................................" 0 Siter
Moraki Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Skrevet 9. mars 2006 jeg har også dette, men har litt andre problemer i tillegg,med korsryggen og sånt...men er kanskje der du har mest vondt? jeg fikk ett ark med øvelser av fysioterapeut: Ligg på gulvet, press korsryggen skikkelig ned i gulvet, magen inn.. Ligg på samme måte, prss magen ned og hold korsryggen nedi gulvet, løft opp beina og "sykle" i lufta.. trener også magen. Vippeøvelse inntil vegg: Stå inntil veggen, gjør som i de andre øvelsene, press ryggen inn mot veggen, viktig at du kjenner at du bruker magen og at svaien minsker, at du får korsryggen helt eller nesten inntil veggen.. Og jeg ble generelt rådet om å tenke på disse øvelsene også i hverdagen, hold inn magen, tenk at korsryggen skal "presses" bak, at du vipper med bekkenet...spesielt når du sitter..men det synes jeg er utrolig slitsomt. Takk for tips. Kanskje det hjelper :-) 0 Siter
Gemini Skrevet 10. mars 2006 Skrevet 10. mars 2006 Tren ryggen og magen samtidig, så du bør ikke bare fokusere på rygg-øvelser. Man skal alltid søke å ha balanse mellom musklene på forsiden og baksiden. En smart ting kan kanskje være å kjøpe en sånn stor gymball (fåes i de fleste sportsbutikker, og på XXL koster den vel bare 149 eller 199). Kan maile deg masse øvelser til ballen, hvis du ikke kjøper en der det følger med dvd/plansje med øvelser. Ellers kan pilates være smart, der er det mye fokus på mage/rygg. Du får kjøpt Winsor Pilates (som er den beste pilates-dvd-en, såvidt jeg har erfart) på TV-shop. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 10. mars 2006 Skrevet 10. mars 2006 Det høres litt ut som om du kanskje har feil "balanse" på hvor godt henholdsvis magemusklene og (kors)ryggmusklene er trent. Det er veldig viktig å ikke trene bare en av disse - det kan føre til problemer over tid. "............................................" Man kan fint utvikle problemet etter å ha vært gravid. Man svaier ryggen for å oppveie for magen og "glemmer" å rette seg igjen etter fødselen. Skjedde med meg. 0 Siter
Prozak Skrevet 10. mars 2006 Skrevet 10. mars 2006 Man kan fint utvikle problemet etter å ha vært gravid. Man svaier ryggen for å oppveie for magen og "glemmer" å rette seg igjen etter fødselen. Skjedde med meg. Klart - alt som påvirker ryggens stilling over tid kan skape mer eller mindre alvorlig problemer. "............................................" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.