Gå til innhold

Måtte jo bare skje meg igjen da......

Anbefalte innlegg

¤ Skara ¤
Skrevet

Skulle bare være snill å hjelpe til jeg da......

Så ei som slet litt med å komme seg opp på fortauskanten (rullrstolbruker)

så da så jeg mitt snitt til å spørre henne om jeg skulle hjelpe litt til?

Nei da, da ble hun drit sur og spurte meg om jeg trodde hun var helt hjelpesløs forde hun satt i rullestol følte meg som en dust der jeg sto :(((

Var helt kvalm i hele går jeg....

For mange år siden satt jeg på trikken og det var kun stå plasser igjen, så kom en eldre dame på og jeg tenkte at jeg skulle være snill å la hun få sitte(angrer på at jeg spurte)

Hun skrek ut hvordan jeg kunne bedømme om hun ikke klarte og stå like godt som oss unge?????

HÆ.....er det mulig? Bestemte meg der å da til å overse alle eldre og ikke tilby min hjelp lenger, men dret meg ut igjen i går med å tilby min hjelp!

Men NÅ GÅR DET IALLEFALL LENGE TIL JEG SPØR IGJEN!!!

Skal ikke dømme alle men jeg har jo vært ekstremt uheldig *håper jeg*

Gjest vioola
Skrevet

tror du har vært uheldig jeg.

stort sett blir folk glad om man prøver å hjelpe til har jeg inntrykk av. Forøvrig hadde skavland en reportasje hvor ei dame gikk rundt og gjorde snille ting mot folk , måkte snø vekk fra bilen , puttet penger på parkometeret for de , hjalp de med bæreposer og sånt..

folk ble helt sjokket og viste ikke hvordan de skulle reagere og spurte hva hun gjør og hva hun drev med og hvorfor det og sånt. Var litt morsomt å se faktisk. tror ikke vi i norge er så vant til at fremmede er snille mot oss

¤ Skara ¤
Skrevet

tror du har vært uheldig jeg.

stort sett blir folk glad om man prøver å hjelpe til har jeg inntrykk av. Forøvrig hadde skavland en reportasje hvor ei dame gikk rundt og gjorde snille ting mot folk , måkte snø vekk fra bilen , puttet penger på parkometeret for de , hjalp de med bæreposer og sånt..

folk ble helt sjokket og viste ikke hvordan de skulle reagere og spurte hva hun gjør og hva hun drev med og hvorfor det og sånt. Var litt morsomt å se faktisk. tror ikke vi i norge er så vant til at fremmede er snille mot oss

Har altid blitt lært opp til å hjelpe andre, selvfølgelig blir mange glade men sånne svar til meg gir meg mindre lyst og det er drit synn jeg tar ting sikkert veldig inn på meg også blir så såret også :)))

Skrevet

Tror mange folk rett og slett er litt uvennlige av seg. Opplever det stadig vekk selv om jeg prøver å være snill og grei og høflig. Folk bør ta seg selv i nakken litt mer...

synes (og gjør)

Gjest vioola
Skrevet

Har altid blitt lært opp til å hjelpe andre, selvfølgelig blir mange glade men sånne svar til meg gir meg mindre lyst og det er drit synn jeg tar ting sikkert veldig inn på meg også blir så såret også :)))

ja enig , synes du skal fortsette å være hjelpsom jeg. du kan vel umulig være så uheldig neste gang. folk flest tror jeg blir takknemlige.

Gjest c-lin
Skrevet

Uffda.. Gleden over å hjelpe noen forsvinner jo litt. Altså neste gang tenker du deg kanskje om både en og to ganger før du tilbyr å hjelpe. Og det på grunn av uhøflige folk.

¤ Skara ¤
Skrevet

ja enig , synes du skal fortsette å være hjelpsom jeg. du kan vel umulig være så uheldig neste gang. folk flest tror jeg blir takknemlige.

Må bare la dette synke litt en stund :)))) *på han igjen om en stund*

Er bare sånn av natur vil bare så gjerne være til litt hjelp :)))

Skrevet

Jeg her faktisk ikke vært så uheldig med slike ting, men jeg hører om folk som har det. Og jeg skjønner godt at man "gir opp" - disse idiotene ødelegger jo faktisk for veldig mange.

"Neida...klart, jeg ser jo at du sitter i rullestol. Men det gjør jo ikke at jeg får noen som helst idéer om at du kanskje er litt bevegelihetshemmet. Selvfølgelig ikke, det ville jo være...diskrimenerende."

"............................................."

¤ Skara ¤
Skrevet

Jeg her faktisk ikke vært så uheldig med slike ting, men jeg hører om folk som har det. Og jeg skjønner godt at man "gir opp" - disse idiotene ødelegger jo faktisk for veldig mange.

"Neida...klart, jeg ser jo at du sitter i rullestol. Men det gjør jo ikke at jeg får noen som helst idéer om at du kanskje er litt bevegelihetshemmet. Selvfølgelig ikke, det ville jo være...diskrimenerende."

"............................................."

Jeg blir bare stum jeg....hadde jeg enda fått sakt noe tilbake som de kan skjønne at det kun er godt ment, men blir helt satt ut..regner jo med at de setter pris på at noen bryr seg og vil hjelpe.

Skrevet

Jeg blir bare stum jeg....hadde jeg enda fått sakt noe tilbake som de kan skjønne at det kun er godt ment, men blir helt satt ut..regner jo med at de setter pris på at noen bryr seg og vil hjelpe.

"De får virkelig unnskylde da, Deres Høyhet. For all del, De skal få klare dem selv."

"............................................"

¤ Skara ¤
Skrevet

"De får virkelig unnskylde da, Deres Høyhet. For all del, De skal få klare dem selv."

"............................................"

:))))) ja kansje det er noe man kan si, uff nei da blir det vel den krigen tenker jeg:))))

Skrevet

Jeg så en ung gutt i rullestol en dag som jeg var usikker på om hadde problemer med føret. Jeg turde ikke spørre om han trengte noe hjelp for jeg var redd for at han ville oppleve det som nedlatende, tenkte at han kanskje tok kontakt om han ønsket hjelp. Feigt det og..

Jeg gikk forbi med en litt ekkel følelse, usikker på om jeg burde ha spurt....

Det kan bli galt uansett hva man gjør..

I Norge er vi nok generelt litt for redde for å tilby oss å hjelpe. Jeg gikk med krykker en periode pga beinbrudd og opplevde at de som tok hensyn ved å åpne dører og sånt oftest var utlendinger.

Jeg syns du var uheldig med dine opplevelser. Hadde de som svarte deg hatt folkeskikk (og kanskje en god dag) så hadde de sagt "takk for at du tilbyr deg, men jeg klarer meg" og smilt. Tipper du tenker deg om neste gang du ser noen du tror kan trenge hjelp.. Ikke bra..

Gjest c-lin
Skrevet

Ene naboen min er rullestolbruker, og han trenger hjelp veldig ofte. Motoren til rullestolen er veldig trøblete. Jeg bare tenker på hvis ingen tilbød seg å hjelpe han.. Jeg løper ut og sjekker straks jeg hører hornet hans.

Skrevet

Jøss, jeg klarer stort sett meg sjøl men det hender jeg sier ja takk av høflighet.

Eller så sier jeg nei takk, dette går så greit så.

Men mange er redde fordi "hjelpen" de får ofte kan være farlig fordi folk er ukjente med rullestoler. Jeg har virkelig gått på bakhodet noen ganger fordi noen behjelpelig egentlig ikke visste hva de skulle gjøre.

Gjest liede
Skrevet

Jøss, jeg klarer stort sett meg sjøl men det hender jeg sier ja takk av høflighet.

Eller så sier jeg nei takk, dette går så greit så.

Men mange er redde fordi "hjelpen" de får ofte kan være farlig fordi folk er ukjente med rullestoler. Jeg har virkelig gått på bakhodet noen ganger fordi noen behjelpelig egentlig ikke visste hva de skulle gjøre.

huff! Vet ikke hvem jeg synes mest synd på da. :-(

Skrevet

huff! Vet ikke hvem jeg synes mest synd på da. :-(

Hihi, jeg synes mest synd på meg for det er innmari vondt å nesten få brudd på hjerneskallen og se stjerner og måner ;o)

Gjest liede
Skrevet

Hihi, jeg synes mest synd på meg for det er innmari vondt å nesten få brudd på hjerneskallen og se stjerner og måner ;o)

Ok. Da synes jeg også det. :)

Det gjør veldig vondt å slå hodet! Og du kunne ikke bli ordentlig sint eller?

Har selv fullstendig angst for å holde/passe barn, hjelpe eldre etc. (aldri vært i tilsvarende situasjon med noen i rullestol) Tenk om jeg glipper! Dunket hodet til kusinen min i et bord en gang. Grusom følelse!

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Det er sjelden jeg støter på folk med rullestol.

Men jeg holder alltid opp døren for personer med krykker, og har bare opplevd at de har blitt takknemlige.

Ikke vær redd for å hjelpe noen igjen, omtenksomme mennesker er veldig verdifulle!

Skrevet

Sånt er veldig kjedelig, synes jeg.

Man må da kunne være mer høflig og avslå hjelpen med et vennlig "takk for at du spurte, men nei, jeg klarer meg fint".

Sånt undergraver litt av den folkeskikken de fleste av oss føler er på sin plass - og så gidder vi til slutt ikke tilby vår hjelp der det tilsynelatende trengs.

Skrevet

Jeg opplever det samme med gamle damer og menn på bussen. Og jeg forstår de litt. Kanskje er det første gang noen reiser seg for dem og plutselig slår det de hvor gamle de har blitt? ;)

Nå reiser jeg meg om det er tydelig at de er dårlige til beins og tilbyr de plass. Er de i grenseland, så reiser jeg meg og står slik at det er de som kan sette seg ned på den ledige plassen. Setter de seg ikke, så gjør bare jeg det igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...