Gå til innhold

Måtte jo bare skje meg igjen da......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrekk og gru. Det er faktisk ingen unnskyldning for dårlig folkeskikk å være hverken handicappet eller gammel. Synes de burde skamme seg noe helt borti skogen.

De ble kankje veldig overrasket når noen faktisk spurte om de trengte hjelp, kanskje er de ikke vant til å håndtere snille mennesker...

Husker da jeg var høygravid og svimmel og elendig og skulle med T-banen til jobb på morran. Det hendte aldri at noen tilbød meg en setesnutt da nei. Jeg hadde garantert takket ja og smilt vakkert til vedkommende.

Gjest sol etter regn
Skrevet

:))))) ja kansje det er noe man kan si, uff nei da blir det vel den krigen tenker jeg:))))

hehe, nei det trenger det ikke bli. Om du ikke kjenner vedkommende (og mest sannsynlig aldri ser personen igjen), kan du bare gå derifra med hevet hode. Men det trengs litt "øving" i å si fra. Start i det små. Finn deg små setninger du kan syns er greit å si til andre og smak på dem. Finn de ordene som passer for deg! :)

hilsen en som øver seg;

Gjest sol etter regn
Skrevet

Jøss, jeg klarer stort sett meg sjøl men det hender jeg sier ja takk av høflighet.

Eller så sier jeg nei takk, dette går så greit så.

Men mange er redde fordi "hjelpen" de får ofte kan være farlig fordi folk er ukjente med rullestoler. Jeg har virkelig gått på bakhodet noen ganger fordi noen behjelpelig egentlig ikke visste hva de skulle gjøre.

Klarer du deg like greit nå som det er (så mye) snø ute? Ville tro det var mindre fremkommelig for alle på hjul på denne tiden. Er nok derfor en spør.. :)

Skrevet

Synes ikke du skal slutte å spørre. Får du en sur tilbakemelding etter at du selv har gitt et vennlig tilbud, er det DEM det er noe galt med.

Fortsett å tilby hjelp der du tror det trengs, det er altfor mange kynikere!

Er hvertfall det jeg har bestemt meg for. :-)

¤ Skara ¤
Skrevet

Jøss, jeg klarer stort sett meg sjøl men det hender jeg sier ja takk av høflighet.

Men mange er redde fordi "hjelpen" de får ofte kan være farlig fordi folk er ukjente med rullestoler. Jeg har virkelig gått på bakhodet noen ganger fordi noen behjelpelig egentlig ikke visste hva de skulle gjøre.

Uff, da er jo hjelpen "farlig" he he.

Skrevet

Må bare la dette synke litt en stund :)))) *på han igjen om en stund*

Er bare sånn av natur vil bare så gjerne være til litt hjelp :)))

Da mistenker jeg at disse to tilfellene du skriver om, som har skjedd med flere års mellomrom, er unntakene. Du har sikkert hjulpet mange i mellomtiden som har vært vennlige tilbake, men derfor husker du dem ikke så godt.

Tipper jeg :-)

Skrevet

Trøste og bære.

Hvis hjelpen ender med mishandlig, så forstår jeg jo at man kan vegre seg. Men måten man sier nei på, er like viktig likevel.

¤ Skara ¤
Skrevet

Jeg så en ung gutt i rullestol en dag som jeg var usikker på om hadde problemer med føret. Jeg turde ikke spørre om han trengte noe hjelp for jeg var redd for at han ville oppleve det som nedlatende, tenkte at han kanskje tok kontakt om han ønsket hjelp. Feigt det og..

Jeg gikk forbi med en litt ekkel følelse, usikker på om jeg burde ha spurt....

Det kan bli galt uansett hva man gjør..

I Norge er vi nok generelt litt for redde for å tilby oss å hjelpe. Jeg gikk med krykker en periode pga beinbrudd og opplevde at de som tok hensyn ved å åpne dører og sånt oftest var utlendinger.

Jeg syns du var uheldig med dine opplevelser. Hadde de som svarte deg hatt folkeskikk (og kanskje en god dag) så hadde de sagt "takk for at du tilbyr deg, men jeg klarer meg" og smilt. Tipper du tenker deg om neste gang du ser noen du tror kan trenge hjelp.. Ikke bra..

Er liksom det man forventer at de bare sier: takk for at du spurte, men det går bra!

¤ Skara ¤
Skrevet

Da mistenker jeg at disse to tilfellene du skriver om, som har skjedd med flere års mellomrom, er unntakene. Du har sikkert hjulpet mange i mellomtiden som har vært vennlige tilbake, men derfor husker du dem ikke så godt.

Tipper jeg :-)

Ja selvfølgelig, men når man får en sånn komentar blir en satt litt tilbake "tenk viss" neste jeg spør sier noe?

Skal ikke slutte med å hjelpe når det er noen som trenger det, får ikke la "surpomper" få la det gå utover alle de som setter pris på hjelpen:)))

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Ja selvfølgelig, men når man får en sånn komentar blir en satt litt tilbake "tenk viss" neste jeg spør sier noe?

Skal ikke slutte med å hjelpe når det er noen som trenger det, får ikke la "surpomper" få la det gå utover alle de som setter pris på hjelpen:)))

Gjør opp med deg selv hvilken holdning du selv ønsker å ha, og stå for det.

Hvis andre er uhøflige, er det dems problem.

Neste gang en du tilbyr hjelp evt. er uhøflig tilbake, så hev et øyenbryn og send en tanke til de som faktisk er takknemlige for hjelp.

Det er mange som ser det som naturlig å tilby hjelp - fortsatt. Heldigvis.

¤ Skara ¤
Skrevet

Gjør opp med deg selv hvilken holdning du selv ønsker å ha, og stå for det.

Hvis andre er uhøflige, er det dems problem.

Neste gang en du tilbyr hjelp evt. er uhøflig tilbake, så hev et øyenbryn og send en tanke til de som faktisk er takknemlige for hjelp.

Det er mange som ser det som naturlig å tilby hjelp - fortsatt. Heldigvis.

Takk flott skrevet!

Gjest Hjelpsomheten
Skrevet

He he. Det er ikke alltid hjelpen blir mottatt med takk nei. Har opplevd det selv mange ganger.

En morgen jeg følte med riktig så hjelpsom, var jeg rett ved å hive oppi en tier til en som satt litt sjuskete kledd og hadde morgenkaffen sin;)

¤ Skara ¤
Skrevet

He he. Det er ikke alltid hjelpen blir mottatt med takk nei. Har opplevd det selv mange ganger.

En morgen jeg følte med riktig så hjelpsom, var jeg rett ved å hive oppi en tier til en som satt litt sjuskete kledd og hadde morgenkaffen sin;)

He He må jo glise litt, men tanken din var jo god den da ville bare hjelpe du :)))))

Skrevet

He He må jo glise litt, men tanken din var jo god den da ville bare hjelpe du :)))))

Du skulle sett de øyene. Følte de brant hull i meg, nedover hele gata. - Og der gikk jeg og lo, med sprutrødt ansikt;)

¤ Skara ¤
Skrevet

Du skulle sett de øyene. Følte de brant hull i meg, nedover hele gata. - Og der gikk jeg og lo, med sprutrødt ansikt;)

LOL skulle gjerne ha sett deg da:))))

Skrevet

Klarer du deg like greit nå som det er (så mye) snø ute? Ville tro det var mindre fremkommelig for alle på hjul på denne tiden. Er nok derfor en spør.. :)

Det går ikke an å være ute i Oslo nå. Det er helt uframkommelig så alle rullestolbrukere må holde seg inne.

Skrevet

Uff, da er jo hjelpen "farlig" he he.

Ja, det er jo det da ;o)

Ikke er det alltid man er helt edru selv heller og derfor reagerer litt seint.

Visste du forresten at man sjangler i rullestol også :o)

Skrevet

Trøste og bære.

Hvis hjelpen ender med mishandlig, så forstår jeg jo at man kan vegre seg. Men måten man sier nei på, er like viktig likevel.

Jeg prøver alltid å være hyggelig uansett. Bortsett fra når dritafulle mannfolk tar tak og svinger avgårde. Da får jeg fullstendig panikk og kan finne på å slå rundt meg.

Jeg mister fullstendig kontrollen når noen gjør slik og blir kjemperedd.

Skrevet

Jeg prøver alltid å være hyggelig uansett. Bortsett fra når dritafulle mannfolk tar tak og svinger avgårde. Da får jeg fullstendig panikk og kan finne på å slå rundt meg.

Jeg mister fullstendig kontrollen når noen gjør slik og blir kjemperedd.

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at du alltid er vennlig.

Og jeg forstår veldig godt panikken din om folk som er dritings tar tak uten styring og kontroll.

Herre min gud!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...