Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jordmoryrket er at av de yrkene som helt klart har en stor overvekt av kvinner. Det finnes i Norge et par håndfuller med manlige jordmødre, uten at jeg har noe eksakt antall å referere til. Så vidt jeg vet, er dette jordmødre som har gått en ganske lang vei før de er ferdig utdannet. Med det mener jeg at deres motivasjon og interresse for faget ofte er mer påfallende enn hos mange kvinner. Man kan jo snu litt på flisa, og tenke på den kvinnen som velger å bli gruvearbeider (på Svalbard er det en). Hennes motivasjon og glede over jobben er påtakelig. Ingen kan ihvertfall beskylde henne for å havne i denne jobben av bedagelighetshensyn. Det samme kan man gjerne si om manlige jordmødre, og ofte også om manlige sykepleiere. Jeg har ennå ikke møtt kvinner som har snakket nedsettende om sin mannlige jordmor. Det karakteristiske er at disse jordmødrene blir vurdert på helt andre premisser enn sitt kjønn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22202-passer-alle-til-allt/#findComment-95186
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...