Gå til innhold

Begravelse eller kremasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Settlers
Skrevet

Uhyggelig tema og ikke så hyggelig å tenke på, men like fullt en realitet. Jeg er usikker på om jeg vil begraves eller kremeres, hva vil du?

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

3

• mrxx

3

• laban

3

• fuji1365380447

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skal kremeres!

Orker ikke tanken på at kroppen min skal ligge og sakte blir spist opp av mark og råte.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg vil kremeres. Har ikke noe ønske om å ta opp masse plass på allerede overfylte kirkegårder.

Jeg er heller ikke så gira på tanken å skulle råtne i en kiste over lang tid. En kremering er liksom mer "renslig" - da er alt jordisk over med en gang.

Gjest fredasbarn
Skrevet

Definitivt begraves! Å bli brent er ikke noen god tanke, og da er blir man så pluteslig og raskt helt borte...

Skrevet

Har definitivt ikke tenkt noe på det før. Men tenker umiddelbart at jeg vil begraves. Men det kan jo endre seg hvis jeg selv får mulighet til å velge når min tid kommer.

Skrevet

Det kan de som er igjenn bestemme.

Sikkert "greit" for avdøde å bli kremert, men jeg var akurat i en slik begravelse . Du føler liksom ikke at det er noen avslutning på sermonien! det syns jeg er er vanskelig.

Så kommer urnenedsettelsen på ett sene tidspunkt.

Skrevet

Jeg er enig med Gyda.Så jeg skal også kremeres.

Mannen min vil begraves.

fuji1365380447
Skrevet

Det kan de som er igjenn bestemme.

Sikkert "greit" for avdøde å bli kremert, men jeg var akurat i en slik begravelse . Du føler liksom ikke at det er noen avslutning på sermonien! det syns jeg er er vanskelig.

Så kommer urnenedsettelsen på ett sene tidspunkt.

Jeg syntes at avslutningen med at kisten fires ned i den kalde jorda er ennå mer grusom!

Hater å se at dem man er glad i bli firet ned i jorda for å ligge der alene.

Jeg syntes at den symbolske nedsenkningen i kremering er mer enn nok avslutning.

Skrevet

Jeg er enig med fuji - kremasjon er renslig og lite plasskrevende. Dessuten kommer jeg til å bli så gammel at det ikke er plass til flere kistegraver i Oslo når den tid kommer, og jeg ser ikke helt poenget i å havne på et jorde i nabofylket hvor ingen i familien har noen tilknytning.

Digresjon:

For mange år siden hørte jeg et kjempeinteressant radioprogram der de dybdeintervjuet en kirkegårdsgraver og en som jobbet med det rent praktiske i et krematorium. Begge var godt voksne og hadde lang erfaring.

Graveren ville selv kremeres, han hadde sett altfor mye griseri når han f.eks. måtte grave nye graver i litt leirholdig jord. Men han fra krematoriet var religiøs, og stolte på Bibelens ord om at de skal komme en dag da gravene skal åpnes. Og da ville han visst gjerne at det skulle være litt mer igjen av ham enn bare aske.

Akkurat det siste tar jeg altså med stor ro.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Det har vi snakket om. Jeg vil begraves. For mannen min spilte det ingen rolle hva han blir, så da var det i orden for ham at jeg ønsker at han også begraves.

Naboen min spurte meg for en tid siden om akkurat det samme. Hun ville vite det i tilfelle både mannen min og jeg kom til å omkomme samtidig, slik at hun kunne informere de pårørende om våre ønsker.

Skrevet

Det har vi snakket om. Jeg vil begraves. For mannen min spilte det ingen rolle hva han blir, så da var det i orden for ham at jeg ønsker at han også begraves.

Naboen min spurte meg for en tid siden om akkurat det samme. Hun ville vite det i tilfelle både mannen min og jeg kom til å omkomme samtidig, slik at hun kunne informere de pårørende om våre ønsker.

Urk! Spurte hun om det sånn i forbifarten naboer imellom, liksom?

Skrevet

Kremeres. Praktisk og greit, og tar mye mindre plass.

Synes bisettelse og urnenedsettelse fungerer veldig fint, jeg! Vi har også hatt minnestund før bisettelsen, der man får ta farvel med den døde i åpen kiste. Så det blir tre x farvel - nesten litt luksus! Sånn vil jeg de skal ta farvel med meg også!

:)

Skrevet

Litt av et tema som naboen spør om. Hadde mine naboer plutselig spurt meg noe sånt så hadde jeg begynt å lure, hehe.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Urk! Spurte hun om det sånn i forbifarten naboer imellom, liksom?

Hun spurte om det over en kopp te, uten at vi hadde vært inne på temaet på annen måte.

Gjest Turbo Tuppa
Skrevet

Det var da et underlig spørsmål fra en nabo? Sånt kan man heller informere sine nærmeste om enn naboen?

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Litt av et tema som naboen spør om. Hadde mine naboer plutselig spurt meg noe sånt så hadde jeg begynt å lure, hehe.

Nabokona mi er ganske frittalende :-)

Det var hun som også ropte: "Unnskyld, unnskyld, unnskyld, hadde dere sex?" en gang jeg åpnet døra i morgenkåpe :-)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Det var da et underlig spørsmål fra en nabo? Sånt kan man heller informere sine nærmeste om enn naboen?

Jeg hadde nok ikke tenkt på å nevne det for henne om hun ikke hadde spurt :-)

Naboen min er hyggelig og velmenende. Jeg ble vel litt overrasket over spørsmålet, men tok det ikke ille opp.

Skrevet

Nabokona mi er ganske frittalende :-)

Det var hun som også ropte: "Unnskyld, unnskyld, unnskyld, hadde dere sex?" en gang jeg åpnet døra i morgenkåpe :-)

* fnis *

Hva svarer man på sånt, liksom? "Neida, neida, det har vi aldri på xxxdager?"

Skrevet

Her jeg bor finnes det ikke krematorier så vi kan ikke velge. Men uansett så er det likegyldig for meg hva som skjer med kroppen min etter at jeg er død.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...