Gå til innhold

Begravelse eller kremasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

* fnis *

Hva svarer man på sånt, liksom? "Neida, neida, det har vi aldri på xxxdager?"

Jeg begynte selvsagt å le. Deretter fortalte jeg at jeg hadde benyttet anledningen til å ta meg et bad siden jeg var alene hjemme.

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

3

• mrxx

3

• laban

3

• fuji1365380447

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg syntes at avslutningen med at kisten fires ned i den kalde jorda er ennå mer grusom!

Hater å se at dem man er glad i bli firet ned i jorda for å ligge der alene.

Jeg syntes at den symbolske nedsenkningen i kremering er mer enn nok avslutning.

Siden det bare er aske igjen etter kremasjon burde det være en mulighet å snu dette symbolet, altså ikke ned men opp. Sende asken opp i lufta, så kan vi tro at den dødes sjel stiger til himmelen eller fortsetter å sveve rundt oss i lufta.

Gjest fredasbarn
Skrevet

Det har vi snakket om. Jeg vil begraves. For mannen min spilte det ingen rolle hva han blir, så da var det i orden for ham at jeg ønsker at han også begraves.

Naboen min spurte meg for en tid siden om akkurat det samme. Hun ville vite det i tilfelle både mannen min og jeg kom til å omkomme samtidig, slik at hun kunne informere de pårørende om våre ønsker.

HÆ? Naboen skal liksom informere de pårørende, slikt vet vel helst de pårørende da?

Kanskje hun lurte på om dere ville kremeres slik om det var ok at hun tente på huset deres mens dere var inni? Skummel person...

Gjest fredasbarn
Skrevet

Det har vi snakket om. Jeg vil begraves. For mannen min spilte det ingen rolle hva han blir, så da var det i orden for ham at jeg ønsker at han også begraves.

Naboen min spurte meg for en tid siden om akkurat det samme. Hun ville vite det i tilfelle både mannen min og jeg kom til å omkomme samtidig, slik at hun kunne informere de pårørende om våre ønsker.

HÆ? Naboen skal liksom informere de pårørende, slikt vet vel helst de pårørende da?

Kanskje hun lurte på om dere ville kremeres slik om det var ok at hun tente på huset deres mens dere var inni? Skummel person...

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

"Kanskje hun lurte på om dere ville kremeres slik om det var ok at hun tente på huset deres mens dere var inni? Skummel person..."

He he, den tanken har aldri streifet meg!

Skrevet

Kremeres, det vil vi begge to og om vi, gud forby, skulle miste et av barna vår ville vi velge det samme for dem. Jeg vil også at asken min skal bli spredd på et spesielt sted.

Gjest Cezalion
Skrevet

Siden det bare er aske igjen etter kremasjon burde det være en mulighet å snu dette symbolet, altså ikke ned men opp. Sende asken opp i lufta, så kan vi tro at den dødes sjel stiger til himmelen eller fortsetter å sveve rundt oss i lufta.

Man kan jo spre asken om man ønsker det. Ikke alle plasser det er tillatt å gjøre det, men.

Gjest fredasbarn
Skrevet

"Kanskje hun lurte på om dere ville kremeres slik om det var ok at hun tente på huset deres mens dere var inni? Skummel person..."

He he, den tanken har aldri streifet meg!

Hvis ikke dette var en nær nabo, en dere er omgangsvenn med, så er det noe sært å spørre om sånt da. For sånt er det jo familien de pårørnde som vet mest om skulle en tro.

Litt sært om en nabo skulle imformere familien om de avdødes ønsker osv...

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Hvis ikke dette var en nær nabo, en dere er omgangsvenn med, så er det noe sært å spørre om sånt da. For sånt er det jo familien de pårørnde som vet mest om skulle en tro.

Litt sært om en nabo skulle imformere familien om de avdødes ønsker osv...

Hun er en nær nabo som vi har et godt forhold til.

Så jeg tok ikke spørsmålet ille opp, ble bare litt overrasket.

Skrevet

Det har jeg faktisk ikke tatt stilling til, men er det ikke mye dyrere å kremere enn å begrave? Og er det sånn at man enkelt og greit får utdelt urnen etterpå (jaja, de pårørende) og kan sette den på peishylla hjemme dersom det er det man vil?

Gjest fredasbarn
Skrevet

Hun er en nær nabo som vi har et godt forhold til.

Så jeg tok ikke spørsmålet ille opp, ble bare litt overrasket.

Ja, hun føler seg også tydeligvis nær dere, nærmere enn familie faktisk..

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Ja, hun føler seg også tydeligvis nær dere, nærmere enn familie faktisk..

"Ja, hun føler seg også tydeligvis nær dere, nærmere enn familie faktisk.. "

Det tror jeg ikke. Det var vel bare noe som plumpet ut av henne uten at hun hadde vurdert det så nøye.

Skrevet

Nabokona mi er ganske frittalende :-)

Det var hun som også ropte: "Unnskyld, unnskyld, unnskyld, hadde dere sex?" en gang jeg åpnet døra i morgenkåpe :-)

Hoho!

Snakk om frittalende, ja. Helt utrolig, spør du meg. Tror ikke så mange ville ha kommet til å plumpe ut med et sånt spørsmål - selv om settingen kanskje kunne lede enkeltes tanker dithen.

Gjest Elextra
Skrevet

Det overlater jeg til de etterlatte å bestemme. Det betyr antakelig mer for dem enn for meg.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Hoho!

Snakk om frittalende, ja. Helt utrolig, spør du meg. Tror ikke så mange ville ha kommet til å plumpe ut med et sånt spørsmål - selv om settingen kanskje kunne lede enkeltes tanker dithen.

Ja, jeg må innrømme at spørsmålet om vi hadde hatt sex overrasket meg mer enn da hun lurte på om vi ville begraves eller kremeres :-)

Etter at jeg hadde summet meg, så beroliget jeg henne med at jeg ikke hadde åpnet døra om vi var i full gang, så hun måtte ikke være redd for å ringe på en annen gang ;-)

Gjest Settlers
Skrevet

Det overlater jeg til de etterlatte å bestemme. Det betyr antakelig mer for dem enn for meg.

Ja, det har jeg også tenkt - at det kanskje betyr mer for dem enn for meg, derfor kan de bestemme. Men likevel.. Jeg tenker på det innimellom likevel. Før var ikke kremasjon aktuelt i det hele tatt, men nå er jeg ikke så sikker lenger.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ingen av delene. Jeg vil mumifiseres. På den måten vil ikke mitt legeme gå i forråtnelse, og jeg vil beholde min legemlige form.

Synes det er rart at så få går for mumifisering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...