aiko79 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Jeg er en jente på 26 år som ønsker graviditet. Jeg sluttet på p-pillen i mars i fjor, altså 1 år siden.I september i fjor fikk jeg ikke mens når jeg skulle ha den, så 8 dager på overtid tok jeg en graviditetstest. Denne var super svak positiv så jeg tok en ny dagen etter med morra urin som ble mye mer positiv. Dagen etter denne testen begynte jeg å blø, noe som endte med spontan abort.Etter dette har jeg ikke blitt gravid igjen, men fått påvist CIN 3. Var og tok en konisering i går, så no håper jeg at jeg kan få barn snart.Men for ca 3 år siden fikk jeg påvist klamydia, og jeg tror kanskje at jeg kan ha hatt det i 1-1,5 år før jeg fikk behandlet det. Er det stor sjangse for at egglederene mine er nesten helt tett og at det var bare flaks at jeg ble gravid i sept. i fjor? Prøvde jo å bli gravid igjen rett etter den Sa`en jeg hadde i sept før jeg 4 mnd etter fikk vite om celleforandringen.Er det noen plass jeg kan gå for å få undersøkt om eggleder/-stokker og livmor er normal?Har tatt dette om med fastlegen min, men jeg føler at han ikke tar meg på alvor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222033-%C3%B8nsker-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest totem Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Du kan spørre om å få en henvisning til gyn. av fastlegen din. Eller du kan selv bestille time direkte hos gyn. Det koster litt mer enn hvis du har henvisning, men det er det vel verdt? Selv har jeg tatt innvendig ultralyd flere ganger, og tror man da kan se ganske mye av hvordan det står til. Ved enda nøyere undersøkelser kan man foreta en laproskopi (kikkhulssundersøkelse) på sykehuset. Jeg har også hørt noe om at man kan bruke kontrastvæske for å sjekke at egglederne er åpne, men dette vet jeg lite om. Hvis du føler at fastlegen ikke tar deg alvorlig ville jeg vurdert å bytte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222033-%C3%B8nsker-graviditet/#findComment-1659854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Jeg kan forstå at du tenker mye på det med å bli gravid og har bekymringsfulle tanker, men jeg synes du skal ta det helt med ro. Du har hatt chlamydia men tilsynelatende ikke egglederbetennelse (med feber og smerter). Hadde du hatt det ville det være 15% risiko for skade på egglederne. Du har vært gravid og det er tegn på at eggelederne fungerer. Du har hatt en abort, men det skjer i 15 % av alle graviditeter (noen mener det kan være så mye som i 50 %). Man kan undersøke eggledere med røntgen, men det vil jeg ABSOLUTT fraråde deg, det vil ikke ha noen som helst konsekvens og de meget uheldige kan få en betennelse ved en slik undersøkelse. Hvis du ikke oppnår graviditet innen ett år etter aborten i september, så kan du starte utredning. Det vil da kunne bli aktuelt med en laparoskopi hvor man titter inn i bukhulen med et laparoskop (’kikkhullsoperasjon’ i narkose) og ser på egglederne. Denne undersøkelse er mye mer informativ enn røntgen. Hvis man ikke oppnår graviditet på naturlig måte, er prøverørsbehandling et tilbud, både ved dårlige og gode eggledere. Så ta tinge med ro, det skal nok lykkes, vennlig hilsen Mette H Moen PS Hvis en kvinne er mellom 20 og 30 år og har ubeskyttet samleie 3 ganger i uken er graviditetsratene: 1 måned: 30% 2 måneder: 45% 3 måneder: 55% 6 måneder: 65% 1 år: 80% 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222033-%C3%B8nsker-graviditet/#findComment-1660404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.