Gå til innhold

Forvirring angående uker - når forteller man at man er gravid?

Anbefalte innlegg

Etter lang kamp er jeg endelig gravid ved hjelp av pergotime. fantastisk! Alt har gått bra så langt. Onsdag var jeg 10 fullgåtte uker på vei, så nå er jeg vel inne i nr 11. Med 10 fullgåtte uker mener jeg at det onsdag var 10 uker siden FØRSTE dag i siste menstruasjon. Har forstått at det er slik det skal regnes, men blir litt forvirra likevel..

Har ofte hørt at det er vanlig å fortelle det når man er 12 uker på vei. Gjelder dette 12 uker ETTER SISTE MENSTRUASJON SIN FØRSTE DAG????

Eller bør man vente til det er gått 12 uker etter forventet befruktning? (altså om lag 2 uker senere)

Når har dere fortalt omverdenen? Hva er vanligst?

Ved 12 uker etter 1. dag i siste mens, eller ved 12 uker etter antatt befruktning?

SUPERT om du gidder å svare!

Hilsen lykkelig jente på 28 :)

Fortsetter under...

Gratulerer i massevis!! Jeg vet alt om å slite med å bli gravid, og det er helt fantastisk når det skjer.

Det er vanlig å regne ukene etter første dag i siste mens. Så om det er 10 uker siden du fikk mensen sist, så er du 10 uker på vei. Og i din 11. uke.

Det er mange som ønsker å vente til etter de har gått 12 uker - og da fra første dag i siste mens.

Vi har alle 3 gangene fortalt det til "verden" rett etter positiv gravi-test.

Gratulerer i massevis!! Jeg vet alt om å slite med å bli gravid, og det er helt fantastisk når det skjer.

Det er vanlig å regne ukene etter første dag i siste mens. Så om det er 10 uker siden du fikk mensen sist, så er du 10 uker på vei. Og i din 11. uke.

Det er mange som ønsker å vente til etter de har gått 12 uker - og da fra første dag i siste mens.

Vi har alle 3 gangene fortalt det til "verden" rett etter positiv gravi-test.

TAKK for svaret! Ja, det er virkelig fantastisk å vere gravid. Nå håper jeg bare at alt vil gå bra videre også... Føler jo at risikoen for å miste, minker for hver dag som går, men det er vel rundt uke 12 at man kan føle seg ganske sikker. Så tror vi venter til da... Men tenkte å fortelle foreldrene våre det nå i helga. Er jo en utrolig STOR glede å få dele!!! :)

Vil gjerne høre fra flere om når dere har fortalt den STORE hemmeligheten!:)

Gjest hos oss

Gratulerer!

Man regner etter siste mens' første dag, ja.

Vi fortalte det til foreldre og søsken etter å ha kost oss med hemmeligheten selv noen uker. Men familien fikk ikke lov til å si det til noen.

Jeg fortalte det også til den aller nærmeste venninnen min.

Vi har begge veldig sammenblandet venne- og kollega-gjeng, og det var viktig at ikke kollegaer (og dermed sjefen) fikk vite noe før etter uke 12.

Så uke 12 fortalte vi det til venner, og til kollegaer og sjefene, og da fikk familien lov til å slarve så mye de ville om de gode nyhetene også.

Heisan!

Jeg synes det var utrolig koselig ha en sånn fin hemmelighet sammen med min kjære så vi fortalte ingenting første gang før vi hadde passert 12 uker.

Leste på nettet et sted at ALLE organer er dannet, dog ikke ferdig utviklet innen utgangen av uke 10 og dermed var det utrolig liten sjanse for å miste eller at barnet skulle få misdannelser. Med andre ord er det vel da sikkert nok å fortelle det etter 10 fullgåtte uker.

Jeg er gravid med nr. 2 og er 9+5 idag. Vi har fortalt det til svigerforeldre og mine 3 beste venninner. Mine foreldre og søsken og arbeidsgiver får ikke vite det før 12 fullgåtte uker. Lurer litt på tanken om å holde det skjult så lenge det er mulig for min mor - for hun er helt "hysterisk" (i positiv forstand stort sett), men hun hadde ikke taklet om noe gikk galt med oss i denne situasjonen, derfor skåner jeg både henne og oss for det......

Gleder meg til å fortelle det, men koser meg samtidig med å ha verdens fineste hemmelighet på nytt.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...