Gå til innhold

Anbefalte innlegg

De siste dagene har jeg fått ganske kraftige kynnere, spesielt om ettermiddagene. Har vært sykemeldt siden uke 16 pga. stadige kynnere men nå er de blitt kraftigere. Er nå 25+3 uker. I tillegg har jeg også de siste dagene fått vondt nederst i magen ca 2-3 ganger daglig. Det er en strammende følelse, men hele magen blir ikke hard som ved kynnere. I mitt første svangerskap gikk jeg også med smerter de siste seks ukene, oh hadde avflatet livmorhals 4 uker før termin, født 16 dager før termin. Husker ikke om de smertene var som disse, men nå er jeg så engstelig for at smertene påvirker livmorhalsen og at jeg mister barnet. Har to aborter etter første svangerskap, den første i uke 17, så jeg er så redd for at noe liknende skal skje igjen. Hadde litt kort livmorhals da svangerskapet startet, for tre uker siden var den 38 mm. Føler at jeg har mast litt mye på sykehuset, så jeg er litt redd for å mase unødvendig. Men jeg er så redd. Vet ikke hva jeg skal gjøre. PS: Smertene blir ikke verre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22206-er-s%C3%A5-redd-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Att ha kynnere på eftermiddagen är vanligt efter att kroppen har varit igång under en hel dag. Livmodern tränar och förbereder sig inför förlossningen men av och till kan den "träna" lite för mycket. Det är givetvis detta som kan vara svårt att avgjöra. Så länge som kynnerne bara kommer av och till, inte är varaktiga eller regelbundna, skall de inte påverka livmoderhalsen. Om du tycker att dina kynnere blir som ovan, skall du kontakta din doktor eller förlossningsavdelningen för en ny vurdering. Jag förstår att du är rädd, då du har haft 2 sena spontanaborter tidigare. Det positiva är ändå att du har fått ett barn tidigare runt termin. Ta det mest möjligt med ro och undvik stress, så har du gjort allt som du kan för att inte livmoderhalsen skall mogna förtidigt. 38 mm livmoderhals, är ett helt omoget status och alltså helt normalt. Var inte rädd för att ringa och fråga din doktor eller förlossningsavdelningen om du undrar över något, det är ju det som de är till för!Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22206-er-s%C3%A5-redd-jordmor/#findComment-95076
Del på andre sider

Takk for oppmuntringen. Gjorde godt!

Litt mer oppmuntring: Har hatt livmorhalslengde 26 mm siden uke 23+2 - er nå akkurat fullgåtte 31... så dette skal nok gå bra. Du blir nok godt passet på, jeg fikk Bricanyl riehemmende tabletter + beskjed om å ta det helt piano + ukentlig kontroll på Gyn. Poliklinikk. For hver dag som går vokser jo sjansene til babyen - kan forresten tipse deg om at jeg fant en veldig fin bok på biblioteket om prematurbarn, der fikk vi "følge" to barn født henholdsvis 24 uker og 25 uker, det gikk fint med begge til tross for kuvøser, infeksjoner og det hele. Ta vare på deg selv, det er det beste du kan gjøre for babyen din. Du skal heller ikke være redd for å kontakte føden, det er jo derfor de er der, og det er bedre at du tar kontakt i god tid, slik at mottiltak kan igangsettes. Lykke til, hvis du vil så kan du maile meg på

[email protected]

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22206-er-s%C3%A5-redd-jordmor/#findComment-95351
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...