Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja... ifjor hadde jeg 330000 i inntekt, 850000 i gjeld, en voksen og to barn.

Jeg følte at vi hadde råd til alt vi hadde lyst på.

Nå er jeg student, og vi klarer oss fortsatt helt utmerket.

Skrevet

Drøyt 250k i årslønn brutto, 100k i studielån, bare meg selv å tenke på. Går fint det, stort sett.

Skrevet

og hvordan føler du at dere har det økonomisk? Føler du at dere har god råd?

Vi har det bra, men vi har ikke råd til å sløse akkurat..

Vi har gjelda spredt ut på fire forskjellige lån, så totalt sett betaler vi endel i gjeld og renter. Vi har dyr bilforsiking og har hatt flere dyre reparasjoner på bilen. Vi bruker endel penger på oppussing, og har egentlig ganske høye fellesutgifter/strøm. (Vi bør etterisolere!)

Vi lander på faste utgifter på litt over 20 000 per måned, og det er før mat, bensin, klær, husholdning, månedskort og annet. Så pusser vi som sagt opp, og vi får gjerne en og annen uforutsett utgift, og sånn forsvinner nå pengene..

Vi er to voksne og to barn.

Skrevet

Vi har det bra, men vi har ikke råd til å sløse akkurat..

Vi har gjelda spredt ut på fire forskjellige lån, så totalt sett betaler vi endel i gjeld og renter. Vi har dyr bilforsiking og har hatt flere dyre reparasjoner på bilen. Vi bruker endel penger på oppussing, og har egentlig ganske høye fellesutgifter/strøm. (Vi bør etterisolere!)

Vi lander på faste utgifter på litt over 20 000 per måned, og det er før mat, bensin, klær, husholdning, månedskort og annet. Så pusser vi som sagt opp, og vi får gjerne en og annen uforutsett utgift, og sånn forsvinner nå pengene..

Vi er to voksne og to barn.

He,he, ja det er rart med det du..... Føler det på samme måte som deg men tenker at vi ærlig talt kunne spart litt også! (vi pusser også opp foressten) ;)

Gjest Mom33
Skrevet

Vi er to voksne og to barn (barnehage), jobber fullt begge to, har ca 660 000,- i inntekt. 1 bil, enebolig med gjeld på ca 800 000,- + studiegjeld på ca 100 000,-. Leier ut sokkelen.

Vi klarer oss meget godt. Snur aldri på krona når vi skal handle mat, vi kan gå på kino/resturant/whatever når vi vil (problemet er vel bare at vi "vil" for sjelden).

Vi har begge to hobbyer som koster omtrent det samme; han er litt mer utstyrsfreak enn meg, men det er han gjerne på mine vegne også så det går nok opp i opp.

Vi har også tatt store oppussingsprosjekter i heimen inntil for kort tid siden.

Din manns hobby må være mer enn litt dyr når dere synes det er en smule trangt med den - på papiret - økonomien. Det burde være mulig å spare en god del om ønskelig (kanskje ikke akkurat mens dere pusser opp, da, men sånn til vanlig).

Du sier at din mann er den som tar inn mest, og at du ikke kan styre hva han bruker pengene til. Det der synes jeg er en veldig rar holdning, altså, for når man er i en familie har man da ingen "egne penger"?

Her går alt inn til felles lønnskonto der vi har kort begge to, vi har felles sparekonto, felles regningskonto og felles lån. Nå tjener vi ganske like mye, men om vi skulle hatt "egne penger" synes jeg det blir litt rart.

Gjest Snøhette
Skrevet

To barn og to voksne. Inntekt på ca. 750 000,- brutto, gjeld på 1 million inkl. studielån. Klarer oss helt utmerket.

Skrevet

Vi er to voksne og to barn (barnehage), jobber fullt begge to, har ca 660 000,- i inntekt. 1 bil, enebolig med gjeld på ca 800 000,- + studiegjeld på ca 100 000,-. Leier ut sokkelen.

Vi klarer oss meget godt. Snur aldri på krona når vi skal handle mat, vi kan gå på kino/resturant/whatever når vi vil (problemet er vel bare at vi "vil" for sjelden).

Vi har begge to hobbyer som koster omtrent det samme; han er litt mer utstyrsfreak enn meg, men det er han gjerne på mine vegne også så det går nok opp i opp.

Din manns hobby må være mer enn litt dyr når dere synes det er en smule trangt med den - på papiret - økonomien. Det burde være mulig å spare en god del om ønskelig (kanskje ikke akkurat mens dere pusser opp, da, men sånn til vanlig).

Du sier at din mann er den som tar inn mest, og at du ikke kan styre hva han bruker pengene til. Det der synes jeg er en veldig rar holdning, altså, for når man er i en familie har man da ingen "egne penger"?

Her går alt inn til felles lønnskonto der vi har kort begge to, vi har felles sparekonto, felles regningskonto og felles lån. Nå tjener vi ganske like mye, men om vi skulle hatt "egne penger" synes jeg det blir litt rart.

Vi har en felles konto som vi bruker til å handle mat,og bensin, der setter han inn mer penger enn meg, han tar de største regningene (barnehage) lånet deler vi likt, det som er til overs er "egne penger" Så jeg synes vi har en ganske "fair" fordeling eller?

Skrevet

Slik har vi de også, ingen dine og mine penger men våre :-) og slik trodde jeg de fleste moderne par hadde det, men kansje tar jeg feil for

når jeg tenker meg om er økonomi noe vi sjelden diskuterer med andre.

Skrevet

Vi har en felles konto som vi bruker til å handle mat,og bensin, der setter han inn mer penger enn meg, han tar de største regningene (barnehage) lånet deler vi likt, det som er til overs er "egne penger" Så jeg synes vi har en ganske "fair" fordeling eller?

At du er fornøyd er jo viktigste, men jeg hadde ikke vært det.Min mann og tjener mer enn meg og bidrar også mer enn meg i kroner og øre men jeg var hjemme med barna når de var små og samme hvordan vi snur og vender på det bidrar jeg mer i heimen enn han og slik har nok mange det, jeg har valgt å gå ned i halv stilling men ville nok ikke gjort det hvis han da skulle brukt en masse penger på seg selv for han tjente så mye bedre enn meg??

Skrevet

Vi har også en fordeling, setter inn penger på hhv. husholdningskonto (som vi begge har kort på) og regningskonto (samt sparekonto). Ved lønning settes penger over på disse konti, og det vi sitter igjen med på våre respektive lønnskonti bruker vi etter eget forgodtbefinnende. Det er løsningen som passer for oss, ikke en felles lønns/brukskonto, da hadde vi bare kranglet om prioriteringer og pengeforbruk... hehe

Skrevet

Vi har vel tilsammen rundt 350.000 i året. 1 mill gjeld på huset, 2 biler med lån på 150.000 tilsammen. 4 barn.

vi har mat på bordet og tak over hodet så vi har ingen grunn til å klage egentlig..men..

Skrevet

Jepp, det tenker jeg også! Nå skal det sies at min mann har sært dyre hobbier men alikevel.....

Ta dere tiden til å kartlegge forbruket deres en måned.

Del inn i mat og husholdning, nødvendige innkjøp til barna, nødvendige innkjøp til dere voksne, og personlige luksusinnkjøp til dere voksne.

Og gjerne en egen kategori for luksusinnkjøp til barna og.

Med luksusinnkjøp menes da innkjøp som ikke er nødvendige.

Så kan dere se hvordan dere forvalter pengene deres.

Litt slitsomt, men nyttig og lærerikt.

Gjest LucySky
Skrevet

Det kommer jo ganske mye an på hvor man bor i landet. Vi har et par litt ute i slekta som er nesten jevngamle med oss, de har mindre inntekt men mye mer å rutte med. De reiser mye, har nokså nye biler, pusser opp ofte osv.

Vi bor i Oslo og har digert huslån, de bor i lita bygd på nordvestlandet og har knapt hatt et lån noen gang, fordi de flyttet inn i hans families hus.

De er helt bestyrtet over hvor dyrt det er her.

:(

Skrevet

Det kommer jo ganske mye an på hvor man bor i landet. Vi har et par litt ute i slekta som er nesten jevngamle med oss, de har mindre inntekt men mye mer å rutte med. De reiser mye, har nokså nye biler, pusser opp ofte osv.

Vi bor i Oslo og har digert huslån, de bor i lita bygd på nordvestlandet og har knapt hatt et lån noen gang, fordi de flyttet inn i hans families hus.

De er helt bestyrtet over hvor dyrt det er her.

:(

Det der er et veldig godt poeng.

Skrevet

Vi har litt mer enn halvparten i inntekt, og litt mer enn halvparten i lån. Har et lite barn og ganske god råd.

Skrevet

Singel uten barn. Har ca 400.000 i årsinntekt, 1.3 mill i lån (hus- og studielån). Har det aldeles utmerket!

Mary Poppins
Skrevet

Nok.

Men på ligningen står det 0,- i inntekt.

MOOOAaaaahahahahahaaa

hehe

lissi1365380351
Skrevet

Vi er to voksne og to barn ca.900.000 inn og to mil. i gjeld på nytt hus.

Vi har bygd stort og har mye egenkap. i huset,klart vi ikke har veldig god råd,iom vi har huslånet på kort tid,men jeg synes vi klarer oss utmerket allikevel,skulle nå renten gå opp har vi muligheten til å ta lånet på mange flere år og det er jo en betryggende tanke men enn så går det.

Skrevet

Jeg synes at vi nå har kjempegod råd. Nesten 1 mill i inntekt i fjor (mye mer enn vi noen gang har hatt før), i underkant av 1/2 mill i lån og 1 1/2 barn. (Det hørtes skikkelig teit ut, men forklaringen er at det er et særkullsbarn som bor her halvtid)

Så i år har vi bestilt to 14-dagers turer sydover. *Jippi*

Skrevet

Vi kan vel ikke akkurat kalle oss fattige, men _veldig_ romslig har vi det nok ikke...

Jeg tjener ca. 350,000,-,gubben ca 400,000,-. Huslån på ca 1,1 mill, + billån og studielån, 3 unger i alderen 20 mnd- 6 år.

Kunne godt tenkt meg litt flere kronasjer å rutte med, ja!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...