Gå til innhold

innvandrere og voltekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

endel av de som har blitt utsatt for overgrep tror jeg også har store problemer med å sette grenser , og derfor kan ha lettere for å havne i vanskelige situasjoner. Har lest endel beskrivelser på overgrepsforumet som jeg føler er mer overgrep enn direkte voldtekt. Man befinner seg plutselig i en situasjon hvor man blir redd og usikker og ikke vet hvordan man skal reagere , man fryser til og blir handlingslammet etc. Mens en jente som ikke har overgrepsbakgrunn kanskje lettere greier å bare dytte han vekk og be han fjerne seg.

Det har du nok rett i. Problemer med grensesetting ville jo være en naturlig følge av å føle seg som et offer.

Gjest vioola
Skrevet

Det har du nok rett i. Problemer med grensesetting ville jo være en naturlig følge av å føle seg som et offer.

mange unge jenter tror jeg føler at de i har opplevd overgrep. Har med at når det drikkes alkohol er det ofte at man mister kontrollen og det er ikke så greit å sette grenser lenger. Dixi sier kameratvoldtekter blant ungdommer er blitt et stort problem. og det annmeldes aldri. Er faktisk ulovlig å ha sex med en svært beruset person. Men det andre problemet her er jo at også er jo guttene veldig beruset også.

veldig vanskelig det der..

det er kanskje å banne i kirka og si det , men jenter må passe på hverandre , på hvor mye alkohol man drikker og på hvilke situasjoner man havner oppi. Man kan aldri gardere seg , men man må nesten prøve å ta sine forholdsregler

Gjest sarah bernard
Skrevet

statistikken sier jo ikke noe annet enn hvor mange av de som blir annmeldt for voldtekt som er av utenlandsk opprinnelse.

og du har helt rett den sier ikke om hvor mange voldtekter som ikke blir annmeldt , om hvor mange nordmenn som begår voldtekt som ikke blir annmeldt etc.. Men uansett er tallene der svart på hvitt.. 2/3 av alle anmeldte voldtekter er gjerningsmannen av utenlandsk opprinnelse.

skjønner ikke at du kan bortforklare det?

Jeg prøver ikke å bortforklare statistikkens faktum. Jeg prøver bare å si at statistikken ikke sier noe om årsakssammenhenger, hvilket er veldig viktig i en nyansert debatt, hvilket igjen er viktig for å kunne gjøre tiltak for å "bedre verden".

Skrevet

mange unge jenter tror jeg føler at de i har opplevd overgrep. Har med at når det drikkes alkohol er det ofte at man mister kontrollen og det er ikke så greit å sette grenser lenger. Dixi sier kameratvoldtekter blant ungdommer er blitt et stort problem. og det annmeldes aldri. Er faktisk ulovlig å ha sex med en svært beruset person. Men det andre problemet her er jo at også er jo guttene veldig beruset også.

veldig vanskelig det der..

det er kanskje å banne i kirka og si det , men jenter må passe på hverandre , på hvor mye alkohol man drikker og på hvilke situasjoner man havner oppi. Man kan aldri gardere seg , men man må nesten prøve å ta sine forholdsregler

Jeg tror nok alkohol er et viktig stikkord her. Å opptre handlekraftig og grensesettende i en presset situasjon med promille er veldig vanskelig! Har aldri vært utsatt for overgrep, men kan ikke si jeg oppførte meg særlig fornuftig da jeg ble forfulgt av en ekkel fyr etter en fuktig kveld. Ikke takket være meg det gikk bra, det var takket være en observant taxisjåfør som tilfeldigvis kjørte forbi.

Gjest masshi
Skrevet

Hvorfor det - er det sånn at de som har blitt misbrukt søker mot andre misbrukere, eller mener du at de som blir voldtatt har til en viss grad skyld i det selv?

Nei det er ikke min mening og kommer heller aldri til å bli det.

Gjest vioola
Skrevet

Jeg tror nok alkohol er et viktig stikkord her. Å opptre handlekraftig og grensesettende i en presset situasjon med promille er veldig vanskelig! Har aldri vært utsatt for overgrep, men kan ikke si jeg oppførte meg særlig fornuftig da jeg ble forfulgt av en ekkel fyr etter en fuktig kveld. Ikke takket være meg det gikk bra, det var takket være en observant taxisjåfør som tilfeldigvis kjørte forbi.

ja , jeg skal ærlig talt si at jeg har noenganger følt at det har vært på grensen til overgrep , men på grunn av fylla har man vært idiot bare og fordi man hadde lyst til å fortsette festen sitter man plutselig på andre siden av byen i samme leilighet med.en eller annen ekkel fyr som tydelig hadde forventet mer enn å bare sitte og feste videre.

Skrevet

ja , jeg skal ærlig talt si at jeg har noenganger følt at det har vært på grensen til overgrep , men på grunn av fylla har man vært idiot bare og fordi man hadde lyst til å fortsette festen sitter man plutselig på andre siden av byen i samme leilighet med.en eller annen ekkel fyr som tydelig hadde forventet mer enn å bare sitte og feste videre.

Glad jeg har roet ned festingen! Man kan ikke stole på at flaksen eller taxinæringen skal redde en! Det verste er at mennesker som tar alt av forholdsregler likevel opplever slikt, mens en annen idiot (meg) som frem til den ekle episoden, kommer seg uskadet unna på tross av totalt mangel på forholdsregler . Dog uten særlig stolthet i behold! Har alltid innbildt meg at jeg skulle kunne fysisk forsvare meg mot en overgriper... As if!

Gjest vioola
Skrevet

Glad jeg har roet ned festingen! Man kan ikke stole på at flaksen eller taxinæringen skal redde en! Det verste er at mennesker som tar alt av forholdsregler likevel opplever slikt, mens en annen idiot (meg) som frem til den ekle episoden, kommer seg uskadet unna på tross av totalt mangel på forholdsregler . Dog uten særlig stolthet i behold! Har alltid innbildt meg at jeg skulle kunne fysisk forsvare meg mot en overgriper... As if!

jeg levde som om jeg var udødelig og tok masse sjanser. Engang gikk det galt og jeg opplevde en voldtekt. Naturligvis tar jeg aldri sånne sjanser nå lenger

Skrevet

jeg levde som om jeg var udødelig og tok masse sjanser. Engang gikk det galt og jeg opplevde en voldtekt. Naturligvis tar jeg aldri sånne sjanser nå lenger

Hvordan i all verden blir man trygg igjen etter noe sånt? Jeg klarer ikke engang å forestille meg hvor fælt det må være...

Gjest vioola
Skrevet

Hvordan i all verden blir man trygg igjen etter noe sånt? Jeg klarer ikke engang å forestille meg hvor fælt det må være...

jeg tror aldri jeg blir det , men de reglene jeg har nå er noe alle single jenter ute på byen før følge. Bli aldri med en eller annen mann du har møtt på byen hjem uten å ha med flere venninner , bli aldri for full , ta aldri pirattaxi , sørg alltid får ha penger til å ta taxi sånn at man kan komme seg hjem uten å være avhengig av noen.

Skrevet

jeg tror aldri jeg blir det , men de reglene jeg har nå er noe alle single jenter ute på byen før følge. Bli aldri med en eller annen mann du har møtt på byen hjem uten å ha med flere venninner , bli aldri for full , ta aldri pirattaxi , sørg alltid får ha penger til å ta taxi sånn at man kan komme seg hjem uten å være avhengig av noen.

Det burde være allmenne regler, ja! Synd at man må oppleve noe skummelt før man tar slike ting på alvor. Har vondt av deg!

Skrevet

Jeg prøver ikke å bortforklare statistikkens faktum. Jeg prøver bare å si at statistikken ikke sier noe om årsakssammenhenger, hvilket er veldig viktig i en nyansert debatt, hvilket igjen er viktig for å kunne gjøre tiltak for å "bedre verden".

Ah, men "årsaken" kommer i andre rekke i en slik sammenheng. Den er interessant på lang sikt, forskningsmessig og med tanke på å gjøre noe med et evt. problem. Når det gjelder analyse av selve situasjonen, så er det imidlertid viktigere med _hva_ enn _hvorfor_.

".............................................."

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Du spurte ikke meg, men jeg svarer likevel. Mennesker som har blitt utsatt for overgrep tidligere, og ikke fått dette bearbeidet kan ha en holdning til seg selv som offer, dette er overgripere gode på å se, derfor er risikoen større for de som allerede har opplevd noe slikt. Ergo en 'ny' overgriper. Akkurat som om 'offeret' ikke har blitt utsatt for nok...

Svarte jeg seriøst på noe som var ment ironisk nå? :-)

Nei, for all del, jeg var slett ikke ironisk.

Jeg lurte virkelig på hvordan det kunne være sammenheng mellom incest og senere voldtekter.

De jentene jeg nevner lenger oppe i tråden som jeg kjenner til har blitt seksuelt misbrukt, har blitt det av nære slektninger. Så temaet er veldig aktuelt.

Skrevet

Nei, for all del, jeg var slett ikke ironisk.

Jeg lurte virkelig på hvordan det kunne være sammenheng mellom incest og senere voldtekter.

De jentene jeg nevner lenger oppe i tråden som jeg kjenner til har blitt seksuelt misbrukt, har blitt det av nære slektninger. Så temaet er veldig aktuelt.

Ok, men som sagt så er det en sammenheng. Dessverre!

Skrevet

Helt på sidelinjen: Kjenner du MANGE som er blitt voldtatt??!!

Det er jo helt grusomt. Jeg kjenner ikke noen, ikke det jeg vet i alle fall.

Jeg kjenner også flere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...