Gå til innhold

Hva har 45 000 innvandrere til Oslo gjort med boligmarkedet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare spør.

Det er ganske mange som trenger bolig, og etterspørsel gjør noe med markeder.

"Prisnivået i den mest attraktive drabantbyen i Oslo ligger 70 prosent over den med lavest pris. I tre av Oslos drabantbyer har halvparten av befolkningen innvandrerbakgrunn, mens i to områder er andelen kun åtte prosent."

"Det er grunn til bekymring for en del av drabantbyene, sier Hansen. – Vedlikehold og utbedring av bebyggelsen er avgjørende for at områdene ikke skal bli enda mindre attraktive, og dette kan bli vanskelig med en ressurssvak befolkning."

http://www.byggforsk.no/default.aspx?DokumentID=1379&innholdsID=211

Jeg er ute etter hva du selv tror er holdningene som får folk til å flytte til/fra bydeler og flytte til/fra Oslo. Boligprisene er så ulike mellom helt like boliger at det ikke kan være tilfeldig.

Se kap 511:

http://www.stortinget.no/innb/2005/200506-005-005.html

Da jeg ringte OBOS og USBL for å spørre hvor man burde bo i Oslo, fikk jeg begge steder et surt og litt dirrende svar når jeg spurte hvilke bydeler som var minst innvandrertette.

Burde jeg som norsk flytte dit det er mest innvandrertett av solidaritet?

Burde foreldre flytte til områder med skoler med høy innvandrertetthet av solidaritet, selv om det betyr dårligere kvalitet på undervisningen og dårligere livskvalitet for barna?

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariamamma

10

• keinstein

10

• Prozak

6

• Glimtipper

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tuvali
Skrevet

Alle (også du) bør selvsagt flytte dit de selv ønsker.

Skrevet

Hos OBOS og USBL sa de ikke det.

Sitat:

"hvis alle tenker slik, så går det galt!"

Hva hun mente med det, fikk jeg ikke vite.

Skrevet

Det kan være morsomt å gi noen skylda hvis det får konsekvenser:

Skal nordmenn som ikke vil bo i en bydel få skylda fordi at de flytter?

Skal innvandrere får skylda fordi de flytter til den bydelen, eller for at de i det hele tatt bosetter seg i Oslo?

Hvis det er boligprisene som får skylda, så lurer jeg på hvem som tvinger dem til å bo i Oslo i det hele tatt?

Hvem som tvinger noen som helst til å bo i Oslo?

Skrevet

Har bodd i flere bydeler i Oslo og sett hvordan helt vanlige strøk har blitt rene ghettoer for rikinger. Og da først og fremst etniske nordmenn.

Jeg bodde på Grünerløkka på begynnelsen av 90-tallet. Den gang var dette på "østkanten" og lettere slitent. Idag er Grünerløkka det hippeste stedet du kan bo i Oslo, med en rimelig høy kvadratmeterpris. Leiligheten jeg leide hadde verdi på den gang smimlende 1 mill. Idag ville den gått for minst 3.mill!

Oslo bykjerne strekker seg stadig lenger og lenger ut i areal og det blir dyrere og dyrere, selv i strøk som før ble betegnet som nærmest slum.

Har bodd i flere bydeler i Oslo og sett hvordan vanlige strøk har blitt rene ghettoer for rikinger. Folk med dårlig råd og presses ut. Jeg som er oppvokst i oslo hadde ikke lenger råd til å leie i sentrum. Husleien steg med over 100% på 5 år.

I 2004 kjøpte jeg leilighet i såkalt "drabantby" på Søndre nordstrand i Oslo. 4/5 roms med 2 balkonger til 750.000 + fellesgjeld. I denne bydelen bor det mange innvandrere fra alle verdenshjørner, for leilighetene er store, billige og mange her er storfamilier. dessuten vil jo mange samles med slekt og venner. det ville vel vi også gjort om vi flyttet utenlands. Må bare si at det er den flotteste plassen jeg har bodd! Utrolig spennende miljø og et fargerikt fellesskap, natur og alt du trenger i nærmiljøet.

Det er vel noget naivt å skylde på innvandrere for økte boligpriser. Hva med distrikts-Norge? Nedleggelser, oppsigelser og mange flytter til byene. Og innvandrere er da ikke bare pakistanere? Lurer på hvor mange svensker og dansker vi har i byene våre. Oslo har også universitet og høyskoler, ikke glem det.

Og hvem opphøyet husreguleringsloven spør nå jeg?

Skrevet

Har bodd i flere bydeler i Oslo og sett hvordan helt vanlige strøk har blitt rene ghettoer for rikinger. Og da først og fremst etniske nordmenn.

Jeg bodde på Grünerløkka på begynnelsen av 90-tallet. Den gang var dette på "østkanten" og lettere slitent. Idag er Grünerløkka det hippeste stedet du kan bo i Oslo, med en rimelig høy kvadratmeterpris. Leiligheten jeg leide hadde verdi på den gang smimlende 1 mill. Idag ville den gått for minst 3.mill!

Oslo bykjerne strekker seg stadig lenger og lenger ut i areal og det blir dyrere og dyrere, selv i strøk som før ble betegnet som nærmest slum.

Har bodd i flere bydeler i Oslo og sett hvordan vanlige strøk har blitt rene ghettoer for rikinger. Folk med dårlig råd og presses ut. Jeg som er oppvokst i oslo hadde ikke lenger råd til å leie i sentrum. Husleien steg med over 100% på 5 år.

I 2004 kjøpte jeg leilighet i såkalt "drabantby" på Søndre nordstrand i Oslo. 4/5 roms med 2 balkonger til 750.000 + fellesgjeld. I denne bydelen bor det mange innvandrere fra alle verdenshjørner, for leilighetene er store, billige og mange her er storfamilier. dessuten vil jo mange samles med slekt og venner. det ville vel vi også gjort om vi flyttet utenlands. Må bare si at det er den flotteste plassen jeg har bodd! Utrolig spennende miljø og et fargerikt fellesskap, natur og alt du trenger i nærmiljøet.

Det er vel noget naivt å skylde på innvandrere for økte boligpriser. Hva med distrikts-Norge? Nedleggelser, oppsigelser og mange flytter til byene. Og innvandrere er da ikke bare pakistanere? Lurer på hvor mange svensker og dansker vi har i byene våre. Oslo har også universitet og høyskoler, ikke glem det.

Jeg mener både den ekstremt lave prisen i visse bydeler, og den ekstremt høye prisen andre steder. Innvandrer er selvsagt også skandinaver, men de pleier ikke klumpe seg sammen på et sted. Skandinaver er ikke så glade i innpåslitne svigermødre :-). I programmet "Migrapolis" (stønn, for et tåpelig program) ble veldig mange spurt, og alle av asiatisk opprinnelse svarte at de ville bo i nærheten av familien. De færreste norske ville ha familien "oppetter snippen". :-)

Skrevet

Jeg mener både den ekstremt lave prisen i visse bydeler, og den ekstremt høye prisen andre steder. Innvandrer er selvsagt også skandinaver, men de pleier ikke klumpe seg sammen på et sted. Skandinaver er ikke så glade i innpåslitne svigermødre :-). I programmet "Migrapolis" (stønn, for et tåpelig program) ble veldig mange spurt, og alle av asiatisk opprinnelse svarte at de ville bo i nærheten av familien. De færreste norske ville ha familien "oppetter snippen". :-)

Det finnes ingen bydeler i Oslo med "ekstremt lave priser". Det finnes ekstreme forskjeller, men selv de billigste oslo-boligene har priser som ingen _bolig_ er verdt. Helt idiotisk, ubrukelig og ødeleggende - men vi må jo rette oss etter andre europeiske storbyer.

"..............................................."

Gjest vioola
Skrevet

grunerløkka er fortsatt skittent ,nedslitt og stygt med masse grafitt og en hel haug med somaliere som henger rundt akerselva og selger dop.

Der hvor jeg bodde før.. ikke langt fra legevakta fikk vi beskjed fra politi og skolen min BI om at vi måtte helst ikke gå alen fordi det hadde vært endel gjenger som hadde overfalt og ranet mennesker i det området.

hvis jeg skal bo i oslo igjen blir det majorstua eller frogner. der ser det rent og ordentlig ut og gatene flyter ikke av søppel

Skrevet

grunerløkka er fortsatt skittent ,nedslitt og stygt med masse grafitt og en hel haug med somaliere som henger rundt akerselva og selger dop.

Der hvor jeg bodde før.. ikke langt fra legevakta fikk vi beskjed fra politi og skolen min BI om at vi måtte helst ikke gå alen fordi det hadde vært endel gjenger som hadde overfalt og ranet mennesker i det området.

hvis jeg skal bo i oslo igjen blir det majorstua eller frogner. der ser det rent og ordentlig ut og gatene flyter ikke av søppel

Tror ikke du har beveget det mye på grünerløkka i det siste, hvis du tror det er slik der. Nederst, kanskje - og ned mot elven. Men rundt parkene er det så hippt at det er til å bli kvalm av.

Frogner og Majorstua suger stort - maken til bedritne bydeler. Det hjelper lite at det finnes gatefeiere der, når mentaliteten og oppførselen til de som bor der er som parodier på 80-talls bærumssoss.

Ja, jeg har bodd overalt :-)

"..........................................."

Skrevet

Det finnes ingen bydeler i Oslo med "ekstremt lave priser". Det finnes ekstreme forskjeller, men selv de billigste oslo-boligene har priser som ingen _bolig_ er verdt. Helt idiotisk, ubrukelig og ødeleggende - men vi må jo rette oss etter andre europeiske storbyer.

"..............................................."

Alt er relativt, og jeg tenkte på Oslo. Når to like rekkehus kan koste 3,5 mill i en bydel, og 1,5 mill i en annen.

Gjest vioola
Skrevet

Tror ikke du har beveget det mye på grünerløkka i det siste, hvis du tror det er slik der. Nederst, kanskje - og ned mot elven. Men rundt parkene er det så hippt at det er til å bli kvalm av.

Frogner og Majorstua suger stort - maken til bedritne bydeler. Det hjelper lite at det finnes gatefeiere der, når mentaliteten og oppførselen til de som bor der er som parodier på 80-talls bærumssoss.

Ja, jeg har bodd overalt :-)

"..........................................."

ja hver sin smak , vet bare at jeg føler meg betraktelig tryggere når jeg står og venter på trikken på frogner. enn når jeg er på vei til bussterminalen og går fra guneriussenteret og rundt der. Og er mye koseligere å se at det ikke flyter søppel og at de har herpet byggningene med grafitt.

hver sin smak.. men du har rett at jeg aldri var mye på øvre grunerløkka.

bærumssossmentalitet.. snakk om ¨ha fordommer. hva mener du med det?

Skrevet

Likevel er det et av de dyreste stedene i hele byen ;o)

Jeg trives her jeg og kunne ikke tenke meg å flytte hverken til vestkanten eller til en av drabantbyene.

Og så har ungene det bra her, det er stadig Oslo Indre Øst tilskudd.

Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv. Og jeg er glad for at det finnes rimeligere bydeler jeg kan bo i, så slipper jeg å bo meg ihjel. Jeg har ingen problemer med å ha innvandrere i nabolaget.

Skrevet

Ekstremt lave priser i enkelte bydeler - hvor??? Selv ikke Romsås og Holmlia har det jeg vil betegne som ekstremt lave priser.

Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv. Og jeg er glad for at det finnes rimeligere bydeler jeg kan bo i, så slipper jeg å bo meg ihjel. Jeg har ingen problemer med å ha innvandrere i nabolaget.

Det sterkeste argumentet er barna. De jeg har snakket med som har flytta, gjorde det for barnas livskvalitet (sier de da, litt nølende).

Skrevet

Jeg bodde på Schous plass. Den gang gikk jeg ikke hjem alene. Hele kvartalet er fiksa opp nå, og bærer ikke mye preg av det stedet jeg bodde for 10-15 år siden! Søppel finner du i bøtter over hele byen. Nei økka er blitt et helt annet sted og gamle Beckers er byttet ut med rimelig hippe utesteder spør du meg. Et fargerikt sted, men tror nok en del av gamlegutta trives mindre og mindre på Løkka gitt. Cabriolèene du så på Majorstua er vel nå i flertall på andre siden av elva.

Skrevet

Ikke jeg heller. Stortrives i Søndre Nordstrand bydel. Ikke bare billige boligpriser, men vakker natur og mennesker fra alle verdenshjørner! Trives mye bedre her enn jeg har gjort på samtlige steder jeg bodde på i byen.

Skrevet

Det sterkeste argumentet er barna. De jeg har snakket med som har flytta, gjorde det for barnas livskvalitet (sier de da, litt nølende).

At vi bor her for barnas skyld mener du? Ja, barna har det fint her de :o) Hadde vi ikke hatt barn ville vi vel bodd i sentrum et sted.

Skrevet

At vi bor her for barnas skyld mener du? Ja, barna har det fint her de :o) Hadde vi ikke hatt barn ville vi vel bodd i sentrum et sted.

Hvorfor blir det stadig færre norske barn i visse barnehager og skoler da? Når alle liker seg så godt? 3 av Oslos bydeler er nå oppe i 50% innvandrere, og i andre bydeler er de omtrent fraværende.

Skrevet

ja hver sin smak , vet bare at jeg føler meg betraktelig tryggere når jeg står og venter på trikken på frogner. enn når jeg er på vei til bussterminalen og går fra guneriussenteret og rundt der. Og er mye koseligere å se at det ikke flyter søppel og at de har herpet byggningene med grafitt.

hver sin smak.. men du har rett at jeg aldri var mye på øvre grunerløkka.

bærumssossmentalitet.. snakk om ¨ha fordommer. hva mener du med det?

Jeg sa: Som en parodi på 80-talls "bærumssoss". Du vet utmerket hva jeg mener med det.

"............................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...