Gå til innhold

Hva har 45 000 innvandrere til Oslo gjort med boligmarkedet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja hver sin smak , vet bare at jeg føler meg betraktelig tryggere når jeg står og venter på trikken på frogner. enn når jeg er på vei til bussterminalen og går fra guneriussenteret og rundt der. Og er mye koseligere å se at det ikke flyter søppel og at de har herpet byggningene med grafitt.

hver sin smak.. men du har rett at jeg aldri var mye på øvre grunerløkka.

bærumssossmentalitet.. snakk om ¨ha fordommer. hva mener du med det?

Og nei - jeg har ikke fordommer i denne sammenhengen. Jeg har selv bodd på de stedene jeg uttaler meg om.

"............................................"

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariamamma

10

• keinstein

10

• Prozak

6

• Glimtipper

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest vioola
Skrevet

Jeg sa: Som en parodi på 80-talls "bærumssoss". Du vet utmerket hva jeg mener med det.

synes det er utrolig fordomsfult å si noe sånt , bor vel alle typer mennesker på vestkanten også ..masse studenter også som leier. og hvordan kan du vite at jeg vet utmerket godt hva du mener. kanskje du overvurderer meg. jeg er forøvrig født i 80 så var naturlig nok ganske liten når 80 talls bærumssosser herjet

Skrevet

synes det er utrolig fordomsfult å si noe sånt , bor vel alle typer mennesker på vestkanten også ..masse studenter også som leier. og hvordan kan du vite at jeg vet utmerket godt hva du mener. kanskje du overvurderer meg. jeg er forøvrig født i 80 så var naturlig nok ganske liten når 80 talls bærumssosser herjet

Selvfølgelig var det satt på spissen - det sier seg vel selv? Jeg synes det er unødvendig å presisere at man setter ting på spissen/overdriver/generaliserer etc. når man sier at "alle som bor der og der er sånn og sånn".

"............................................."

Skrevet

Tror ikke du har beveget det mye på grünerløkka i det siste, hvis du tror det er slik der. Nederst, kanskje - og ned mot elven. Men rundt parkene er det så hippt at det er til å bli kvalm av.

Frogner og Majorstua suger stort - maken til bedritne bydeler. Det hjelper lite at det finnes gatefeiere der, når mentaliteten og oppførselen til de som bor der er som parodier på 80-talls bærumssoss.

Ja, jeg har bodd overalt :-)

"..........................................."

Jeg vokste opp i Bærum og bor nå på Holmlia ;o) har trålet løypa fra Bærum til Grünerløkka (Scous plass), A. Kiellandsplass, St.hanshaugen, Majorstua, Tåsen og nå til Holmlia. Så jeg har nok også sett en del og ikke minst de forandringer som er skjedd etter at jeg flyttet videre. Det beste miljøet jeg har opplevd er her jeg bor nå, ytterst på Holmlia.

Vokste opp i Østre Bærum. Den gang var det koselig trehus og hyggelige folk i veien. Vi var en såkalt "grønn familie" med lilla boble og klær fra loppings. Den gang var det ikke noe hysteri rundt fasade. Når jeg drar tilbake til bardomshjemmet får jeg frysninger. Bmw'er på hver gårdsplass, store palass er bygget på bestemors tomt osv.

men det gjelder nok ikke hele Bærum. Folk her er også forskjellige. Det samme gjelder nok også Frogner.

Har alltid likt det flerkulturelle og har det som plommen i egget, og jenta mi vokser opp i et fargerikt fellesskap der hudfarger og kulturer går hånd i hånd. Har aldri lært så mye om ulike kulturer, religioner og ikke minst menneskene bak kulturene før jeg flyttet hit. Og bedre oppvekst kunne ikke jenta mi få. men nå er nok vi veldig heldige med vårt nærmiljø.

Skrevet

Jeg vokste opp i Bærum og bor nå på Holmlia ;o) har trålet løypa fra Bærum til Grünerløkka (Scous plass), A. Kiellandsplass, St.hanshaugen, Majorstua, Tåsen og nå til Holmlia. Så jeg har nok også sett en del og ikke minst de forandringer som er skjedd etter at jeg flyttet videre. Det beste miljøet jeg har opplevd er her jeg bor nå, ytterst på Holmlia.

Vokste opp i Østre Bærum. Den gang var det koselig trehus og hyggelige folk i veien. Vi var en såkalt "grønn familie" med lilla boble og klær fra loppings. Den gang var det ikke noe hysteri rundt fasade. Når jeg drar tilbake til bardomshjemmet får jeg frysninger. Bmw'er på hver gårdsplass, store palass er bygget på bestemors tomt osv.

men det gjelder nok ikke hele Bærum. Folk her er også forskjellige. Det samme gjelder nok også Frogner.

Har alltid likt det flerkulturelle og har det som plommen i egget, og jenta mi vokser opp i et fargerikt fellesskap der hudfarger og kulturer går hånd i hånd. Har aldri lært så mye om ulike kulturer, religioner og ikke minst menneskene bak kulturene før jeg flyttet hit. Og bedre oppvekst kunne ikke jenta mi få. men nå er nok vi veldig heldige med vårt nærmiljø.

Bærum er jo, i motsetning til manges oppfatning, alt fra mafia-slum til den nevnte sosse-parodien (med polo-genser og høyvannsbukser). Du vet at det bare finnes to ord med a-endelse i Bærum og Oslo Vest? Visa og pappa. :-)

Skrevet

Ekstremt lave priser i enkelte bydeler - hvor??? Selv ikke Romsås og Holmlia har det jeg vil betegne som ekstremt lave priser.

Til eksempel: Jeg kjøpte leilighet på Homlia i 2004. 95 kvm netto, 2 verandaer, ingen gjenboere, rett ved skogen til 750.000 (pluss fellesgjeld da = verdi ca. 1.100.000). Mamma kjøpte leilighet på Frogner 69 kvm til 2.250.000.......

Gjett om hun gispet da hun var her første gang ;o)

Men boligprisene generellt i denne byen hører ingen sted hjemme. Det er skammelig!

Skrevet

Likevel er det et av de dyreste stedene i hele byen ;o)

Jeg trives her jeg og kunne ikke tenke meg å flytte hverken til vestkanten eller til en av drabantbyene.

Og så har ungene det bra her, det er stadig Oslo Indre Øst tilskudd.

jeg trivdes kjempegodt på løkka! Men er veldig glad jeg bor i en drabantby rett ved skogen med gangveier i alle retninger og alt i nærheten. Nå er jenta mi 5 år og det er fantastisk å slippe å tenke på trafikk, eksos osv. Og ikke minst hun har venner fra alle verdenshjørner, det har vi også. Det viktigste er jo at man trives selv! Drar gjerne en tur til Grünerløkka og koser meg jeg. Men er alltid glad for å komme hjem ;o) Og selv om Grünerløkka er blitt rimelig trendy er det jommen meg litt av en eksotisk og herlig bydel også!

Skrevet

Hvorfor blir det stadig færre norske barn i visse barnehager og skoler da? Når alle liker seg så godt? 3 av Oslos bydeler er nå oppe i 50% innvandrere, og i andre bydeler er de omtrent fraværende.

Der spiller vel boligprisene en stor rolle, tror du ikke?

Vi flyttet fra Tåsen til Holmlia i 2004. På Tåsen var kvm-prisen den gang på 28.000 mot Holmlia 12.000.

Nabohuset vårt gikk for 6.000.000! Helt vanvittig!

Det bor mange innvandrere her ja, men det kommer jammen meg mange etnisk norske også. Og stadig flere blir boende også.

Skrevet

Jeg bor på Oslo østkant og trives godt her. Før har vi kun bodd i dyrere strøk, men har ikke likt det så godt. Takke meg til høy andel av innvandrere framfor snobbete mennesker. Jeg vil ikke at sønnen min skal bli en vestkantsnobb med rosa pannebånd og da kan han ikke vokse opp på Nordstrand... ;)

Gjest mariamama
Skrevet

Jeg bor på Oslo østkant og trives godt her. Før har vi kun bodd i dyrere strøk, men har ikke likt det så godt. Takke meg til høy andel av innvandrere framfor snobbete mennesker. Jeg vil ikke at sønnen min skal bli en vestkantsnobb med rosa pannebånd og da kan han ikke vokse opp på Nordstrand... ;)

Samme her! Folk måpte da vi sa vi skulle hit (øst) men måpte dessto mer da de så hvordan vi hadde det her ute og ikke minst hvor koselige naboer vi har fått!

Skrevet

Der spiller vel boligprisene en stor rolle, tror du ikke?

Vi flyttet fra Tåsen til Holmlia i 2004. På Tåsen var kvm-prisen den gang på 28.000 mot Holmlia 12.000.

Nabohuset vårt gikk for 6.000.000! Helt vanvittig!

Det bor mange innvandrere her ja, men det kommer jammen meg mange etnisk norske også. Og stadig flere blir boende også.

De som bor der sier de liker seg, og de som har flyttet likte seg ikke. De fleste klagene er på skolesituasjonen.

Skrevet

Det er da fint i Solveien? Mange lottomillionærer.

Skrevet

Hvorfor blir det stadig færre norske barn i visse barnehager og skoler da? Når alle liker seg så godt? 3 av Oslos bydeler er nå oppe i 50% innvandrere, og i andre bydeler er de omtrent fraværende.

Jeg kan ikke snakke for alle andre, bare for meg selv. Og jeg liker meg veldig godt her. Det samme gjør barna mine. (Og ærlig talt kan jeg ikke begripe hvorfor det skulle være et problem for oss at mange av barna i barnehagen er brune?)

Skolen her hos oss er i hvertfall bra, det er mindre motepress blant ungdom her enn på vestkanten der man "må" bruke penger i dyre dommer på spesielle merkeklær for at barna skal få innpass og ikke bli fryst ut, og dessuten er det mindre fyll blant ungdom her. Det er det faktisk innvandrerungdommen som har æren for.

Skrevet

Samme her! Folk måpte da vi sa vi skulle hit (øst) men måpte dessto mer da de så hvordan vi hadde det her ute og ikke minst hvor koselige naboer vi har fått!

Her kommer naboene med mat på døra og slår av en prat med oss på vaskerommet. Koselig :)

Skrevet

Her kommer naboene med mat på døra og slår av en prat med oss på vaskerommet. Koselig :)

Her også! Trenger ikke dra til eksotiske strøk - vi har det jo her vi bor ;o) Kanskje vi tilogmed bor på samme sted, vi?

Skrevet

Her også! Trenger ikke dra til eksotiske strøk - vi har det jo her vi bor ;o) Kanskje vi tilogmed bor på samme sted, vi?

Ja, kanskje det? :) Nå er Oslo Øst ganske stort, da. Tør du avsløre hvilket område du bor i, kanskje? :)

Skrevet

Ja, kanskje det? :) Nå er Oslo Øst ganske stort, da. Tør du avsløre hvilket område du bor i, kanskje? :)

Det er store forskjeller mellom områder i Oslo øst. Øst eller vest eller hva du vil er ikke viktig lenger.

Skrevet

Jo da. Helt helt ytterst på Holmlia ;o) Tør du?

Skrevet

Jo da. Helt helt ytterst på Holmlia ;o) Tør du?

Holmlia er et flott sted, faren min bodde der en stund :)

Jeg bor på Veitvet, jeg :)

Skrevet

Holmlia er et flott sted, faren min bodde der en stund :)

Jeg bor på Veitvet, jeg :)

Trives kjempegodt her! Fantastisk sted å vokse opp for jenta mi og vi har lært enormt. Hadde aldri feiret Eid eller spist iransk mat, sett pakistansk bryllup osv.osv. før jeg flyttet hit. Jenta vår har venner fra alle verdenshjørner og vi har fått mange nye venner. Ja her kommer det stadig spennende retter på døren og vi har et fantastisk miljø i vår oppgang. 10 nasjonaliteter bare i vår oppgang (lavblokk).

Bondegår rett ved, gangveier overalt, 20 min til stranden, skog rett utenfor døra. Tror mange hadde fått hakaslepp den dagen de hadde tatt seg en tur. har skjedd triste ting her, ja, men det er veldig sjeldent. Så Holmlia er et tydelig bevis på at mange ulike kulturer kan leve sammen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...