Gå til innhold

Burde vi tillate skyskrapere i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra debatten : "De høye boligprisene skaper fattigdom, og denne julen er det mange unge mennesker som har hatt det vondt fordi alt de tjener går til å nedbetale gjeld. Kanskje måtte de skuffe sin sønn eller sin datter med julepresanger fra Frelsesarmeen? Kanskje måtte julemiddagen droppes til fordel for en halv Grandiosa på deling?"

http://www.emporis.com/en/bu/sk/st/tp/ty/rs/

I Malmø står den eneste skyskraperen i Skandinavia:

http://www.emporis.com/en/wm/bu/?id=100189

Ville du bodd i 57. etasje?

Skyskrapere vil løse mange problemer med kollektivtrafikk og senke boligprisene for alle påstås det.

Gjest jeg vil bo på toppen
Skrevet

Skyskrapere høyt mot nord (som Oslo) skaper veldig mye skygge, fordi solen står så lavt store deler av året. Så det blir lett kaldt og goldt.

Uansett er plassering i forhold til annen arkitektur / bebyggelse viktig.

Men jeg elsker høyhusene feks på Manhattan, og skulle jeg bodd et sted hvor det var høye hus, ville jeg svært gjerne bodd så høyt som 57.etg!

Men det er ikke alle steder det passer, og jeg ville tro at det finnes alternativer, som å lage utbane sentra flere steder, slik at man ikke måtte velge mellom Sentrum og en eller annen død soveby..

Skrevet

Det ville nok kilt litt i magen, men jeg har ikke høydeskrekk, og hadde nok likt meg godt høyt oppe!

Gjest staedtler
Skrevet

Nei. Jeg ønsker debatten velkommen, men jeg har allerede konkludert. :P Sett i et sosiologisk perspektiv, er min mening at byen allerede er blitt for *lite* gjennomsiktlig.

Skrevet

Det ville nok kilt litt i magen, men jeg har ikke høydeskrekk, og hadde nok likt meg godt høyt oppe!

Og når du får vite at toppen svaier 3 meter fram og tilbake i sterk vind?

:-)

Gjest staedtler
Skrevet

Nei. Jeg ønsker debatten velkommen, men jeg har allerede konkludert. :P Sett i et sosiologisk perspektiv, er min mening at byen allerede er blitt for *lite* gjennomsiktlig.

-l.

Skrevet

Sånne blokker kan huse mye rart av folk. Er det bare små utleieleiligheter, så vet vi godt hvordan det blir.

Skrevet

Og når du får vite at toppen svaier 3 meter fram og tilbake i sterk vind?

Har opplevd at det svaier her jeg bor i 6. etasje nå også jeg. Bare en gang da, det var da det var jordskjelv i russland eller hvor det var. Det var bare artig. Men om det svaier hele tiden, så kanskje jeg skal revurdere å bo så høyt.... Burde fått testet et par dager før man kjøper :P

Skrevet

JA!!!!

Alle land bør iallefall ha EN by med skyskrapere!

Har dere sett film/bilder fra andre byer!?

Der skyskraperne raver HØYT over alle andre bygninger.

Men i Oslo derimot, så ser man faen ingenting, alle bygninger er samme høyde, ser ikke ut som en by engang!

Skrevet

Har opplevd at det svaier her jeg bor i 6. etasje nå også jeg. Bare en gang da, det var da det var jordskjelv i russland eller hvor det var. Det var bare artig. Men om det svaier hele tiden, så kanskje jeg skal revurdere å bo så høyt.... Burde fått testet et par dager før man kjøper :P

I laserens tidsalder kan hvem som helst måle det. Jeg så en film av en som ble ganske forskrekket over å se at lysflekken på veggen på bygningen rett over gata flyttet seg langsomt flere meter :-)

Skrevet

JA!!!!

Men i Oslo derimot, så ser man faen ingenting, alle bygninger er samme høyde, ser ikke ut som en by engang!

Det kan bli et underlig samfunn med f eks fire skyskrapere av kontorer og boliger, et kjempestort kjøpesenter i bunn og garasjer under. Alt du trenger på et sted. 5000 mennesker.

Skrevet

JA!!!!

Da kan de vel lage skyskrapere på Brygga i Bergen da. Jeg vil ikke ha noen i Oslo i hvert fall.

Skrevet

Det er ikke sikkert skyskrapere er så veldig plassbesparende når alt kommer til alt. Såvidt jeg har hørt er det nødvendig med ganske stor avstand mellom skyskraperne for at det ikke skal bli ekstremt skyggefullt og kaldt på bakkeplan.

Nei, jeg ville ikke bodd i 57. etasje. Jeg syns ikke vi skal begynne å bygge skyskrapere.

Skrevet

Det er for høyt. Heldigvis ser jeg det ikke der jeg bor nå. Nå derimot ser jeg rett i den forbannade høyblokka i Fredensborgkvartalet som det ble gitt tillatelse til ved en feiltagelse.

Fredensborgveien?

Skrevet

Fredensborgveien?

Jepp, en hel haug med etasjer og Kiwibutikk i første.

Ser ut som en pipe som stikker opp mellom mange gamle bygårder. Den er stygg altså,

Skrevet

Fredensborgveien?

Nå tuller jeg. Det er hjørnet Møllegata, Hausmannsgata, Rostedsgate og Maridalsveien.

Knis, alle gatene skifter navn her. Og så har vi jo Brenneribakken der også :o)

Skrevet

Jepp, en hel haug med etasjer og Kiwibutikk i første.

Ser ut som en pipe som stikker opp mellom mange gamle bygårder. Den er stygg altså,

Den ja. Uff.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...