Gå til innhold

Høytaler(?)trøbbel

Anbefalte innlegg

Gjest sarah bernard
Skrevet

Nå føler jeg meg utrooooolig blond, men pytt, her er et spørsmål til folk som har peiling på tekniske koblinger "og sånt".

Jeg overføre lyd fra pc'en til musikkanlegget og har en ledning til det formål. Kobler til "phono" og det spraker noe voldsomt. Hører såvidt selve melodien mens det høres ut som om bassen er overdimensjonert og holder på å sprenge de kjære høytalerene.

Foruten min blonde holdning til tekniske dubeditter, hva er galt?

Skrevet

Du må koble til "Line out" på lydkortet. Hvis ikke, må du skru ned volumet på kortet via programvaren til et minimum.

Gjest sarah bernard
Skrevet

Du må koble til "Line out" på lydkortet. Hvis ikke, må du skru ned volumet på kortet via programvaren til et minimum.

Aaaah, supert! Takk :)))

Fortsatt en del bass (dog uten fare for høytalerene). Virker som om lyden ligger "lenger inne", ikke så klar, men det er kanskje normalt?

Skrevet

Aaaah, supert! Takk :)))

Fortsatt en del bass (dog uten fare for høytalerene). Virker som om lyden ligger "lenger inne", ikke så klar, men det er kanskje normalt?

Signalet er forsterket, og det skal det ikke være når du kobler det til signalinngangen på forsterker. Da blir lyden slik du beskriver.

Du skal altså ikke bruke høyttalerutgangen på kortet, men "Line Out" - fra den kommer rent signal som ikke er forsterket.

Det beste er digital lysfiber...

Gjest sarah bernard
Skrevet

Signalet er forsterket, og det skal det ikke være når du kobler det til signalinngangen på forsterker. Da blir lyden slik du beskriver.

Du skal altså ikke bruke høyttalerutgangen på kortet, men "Line Out" - fra den kommer rent signal som ikke er forsterket.

Det beste er digital lysfiber...

Koblet ut den rødedubeditten (som jeg tror heter noe med ...jack?) og lyden ble kanskje en liten anelse bedre, men fortsatt dyp og noget bassaktig.

"Du skal altså ikke bruke høyttalerutgangen på kortet, men "Line Out" - fra den kommer rent signal som ikke er forsterket."

Kan du ta dette med teskje?

Skrevet

Koblet ut den rødedubeditten (som jeg tror heter noe med ...jack?) og lyden ble kanskje en liten anelse bedre, men fortsatt dyp og noget bassaktig.

"Du skal altså ikke bruke høyttalerutgangen på kortet, men "Line Out" - fra den kommer rent signal som ikke er forsterket."

Kan du ta dette med teskje?

Line Out (som du skal bruke) har vanligvis lysegrønn (lime) ring rundt.

Line In, signal FRA f eks en spiller er lys blå.

Grå + sort + orange er høyttalerutganger.

Rosa er mikrofoninngang.

Gjest sarah bernard
Skrevet

Line Out (som du skal bruke) har vanligvis lysegrønn (lime) ring rundt.

Line In, signal FRA f eks en spiller er lys blå.

Grå + sort + orange er høyttalerutganger.

Rosa er mikrofoninngang.

Ok, har koblet rett da i alle fall. Takk for svar.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Er ikke phono inngangen for god, gammeldags platespiller? Den egner seg i så fall ikke til annet enn det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...