Gå til innhold

Tror du Gilde kjøttdeig er synderen?

Anbefalte innlegg

Gjest synder i vintersol
Skrevet

Jeg tviler sterkt, hvorfor finner de ikke bakterien da? Det er noe de har oversett i denne saken

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg tror det er en eller annen slags salat. :-D

Gjest mirakel*2
Skrevet

hehe, jobber du for gilde?

Fra spøk til alvor, jeg spiser det ikke så lenge mattilsynet mener at det er der det kommer fra. Jeg kommer heller ikke til å spise det før de har funnet kilden, så nordfjord kommer til å tjene på meg:)

Gjest synder i vintersol
Skrevet

hehe, jobber du for gilde?

Fra spøk til alvor, jeg spiser det ikke så lenge mattilsynet mener at det er der det kommer fra. Jeg kommer heller ikke til å spise det før de har funnet kilden, så nordfjord kommer til å tjene på meg:)

Nei, jeg jobber ikke for Gilde.

Bakterien det er snakk om overlever ikke varmebehandling, de færreste gir vel ikke barna sine rå kjøttdeig? Derfor tror jeg det er noe annet, som vi ikke varmer opp.

Gjest Cezalion
Skrevet

Nei, jeg jobber ikke for Gilde.

Bakterien det er snakk om overlever ikke varmebehandling, de færreste gir vel ikke barna sine rå kjøttdeig? Derfor tror jeg det er noe annet, som vi ikke varmer opp.

Problemet er jo at mange f.eks åpner kjøttdeig-pakken med kniv, kniven kommer borti kjøttdeigen og senere bruker de samme knvien til andre ting, som ikke kokes/stekes. Dermed spres bakteriene.

Skrevet

Hadde de som kjøper kjøttdeigen stekt den godt nok hadde det gått bra,for ved varm varme dør bakteriene.Så skjerp dere dere som skal ha kjøttdeig.

Neida jobber ikke hos gilde

Gjest mirakel*2
Skrevet

Hadde de som kjøper kjøttdeigen stekt den godt nok hadde det gått bra,for ved varm varme dør bakteriene.Så skjerp dere dere som skal ha kjøttdeig.

Neida jobber ikke hos gilde

jeg har løst problemet på mitt vis. Jeg har bare byttet til nordfjord. Jeg synes det smaker like godt. Kjenner ikke forskjell. Det gjør ingenting for meg å bytte merke uavhengig om det finnes bakterier eller ikke i gilde sin kjøttdeig

Skrevet

Problemet er jo at mange f.eks åpner kjøttdeig-pakken med kniv, kniven kommer borti kjøttdeigen og senere bruker de samme knvien til andre ting, som ikke kokes/stekes. Dermed spres bakteriene.

Pølser? Kjøttpålegg? Disse varmer man vel ikke så mye opp?

Gjest prust
Skrevet

jeg har løst problemet på mitt vis. Jeg har bare byttet til nordfjord. Jeg synes det smaker like godt. Kjenner ikke forskjell. Det gjør ingenting for meg å bytte merke uavhengig om det finnes bakterier eller ikke i gilde sin kjøttdeig

Men det er likevel viktig å steke eller koke kjøttdeigen godt. Det kan sikkert skje uhell hos Nordfjord også!

Gjest Hanneline
Skrevet

Er det noe forskjell da? Har faktisk aldri tenkt på det, har bare enten tatt nordfjord eller gilde, helt avhenging av hva jeg så først :)

Gjest mirakel*2
Skrevet

Men det er likevel viktig å steke eller koke kjøttdeigen godt. Det kan sikkert skje uhell hos Nordfjord også!

ja, jeg spiste kjøttdeig seinest idag og jeg stekte det veldig godt.

Skrevet

Jeg tror det er en eller annen slags salat. :-D

Jeg kjenner til et par tilfeller av folk som har blitt syke etter store familieselskap. I det ene tilfelle ble nesten alle syke med diare. Bare de som ikke hadde smakt salaten (tror det var kinakål) holdt seg friske. Men nyretrøbbel fikk de ikke.

Om det skyldes kjøttdei eller andre ting, synes jeg det er rart at ikke flere er blitt syke. Det virker som om bakterien må være i noe som ikke så mange har spist (et lite parti?), og gjerne noe som barna er spesielt glad i, siden ingen voksne ble syke.

Skrevet

Jeg kjenner til et par tilfeller av folk som har blitt syke etter store familieselskap. I det ene tilfelle ble nesten alle syke med diare. Bare de som ikke hadde smakt salaten (tror det var kinakål) holdt seg friske. Men nyretrøbbel fikk de ikke.

Om det skyldes kjøttdei eller andre ting, synes jeg det er rart at ikke flere er blitt syke. Det virker som om bakterien må være i noe som ikke så mange har spist (et lite parti?), og gjerne noe som barna er spesielt glad i, siden ingen voksne ble syke.

Er det ingen voksne som har blitt syke i det hele tatt? Har ikke lest noe om det. Ikke et ord har jeg sett om det. Hvis det var kjøttdeigen skulle vel foreldrene til disse barna også bli sjuke, i alle fall få magesjau. Har du lest noe om noen syke foreldre?

Gjest Cezalion
Skrevet

'...og gjerne noe som barna er spesielt glad i, siden ingen voksne ble syke'.

Voksne kan godt ha fått i seg samme måten og samme bakteriene uten å bli syke. Grunnen til at det bare er barn som er rammet nå, er jo fordi de tåler så mye mindre. Voksnes mage/tarm takler slike bakterier bedre enn barns.

Skrevet

Noen som vet hvor i landet de syke barna bor? Er det på ett sted, eller er det spredt rundt om i landet?

Gjest blomsterløk
Skrevet

Var det ikke i nordfjord sin kjøttdeig det var salmonella for ikke så lenge siden da?

Skrevet

'...og gjerne noe som barna er spesielt glad i, siden ingen voksne ble syke'.

Voksne kan godt ha fått i seg samme måten og samme bakteriene uten å bli syke. Grunnen til at det bare er barn som er rammet nå, er jo fordi de tåler så mye mindre. Voksnes mage/tarm takler slike bakterier bedre enn barns.

Men de burde vel bli litt småsjuke de også? Det var i alle fall de vi lærte om e-coli på skolen for hundre år siden. At det er sterk kost for voksne mager også, altså.

Gjest mirakel*2
Skrevet

Noen som vet hvor i landet de syke barna bor? Er det på ett sted, eller er det spredt rundt om i landet?

jeg vet ikke hvor de bor, men jeg hørte at de var spredd i landet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...