Gå til innhold

Anbefalte innlegg

alene hjemme

Hei!

Jeg begynte med Trionetta28 for 2 maaneder siden, samtidig med at jeg innledet et nytt forhold. Jeg hadde en depresjon for et par aar siden, og den siste maaneden har jeg merket liknende symptomer. Jeg lurer paa om dette kan vaere en bivirkning av p-pillen, selv om jeg ikke synes jeg merket noe spesielt den 1. maaneden? Hvilket hormon er det som styrer humoersvingningene, og hvilket p-pille- merke kan du anbefale for aa unngaa disse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222112-p-piller-og-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Enkelte kan nok bli deprimert på p-pille, men i og med at du tidligere har vært deprimert, kan det like gjerne være tilfeldig sammentreff. Man regner med at det er gestagen-komponenten (her levonorgestrel) som spiller størst rolle ved depresjon. Du kan forsøke en pille med annet gestagen, f.eks, Yasmin, Synfase eller Marvelon, ev en svakere pille med samme hormoner i form av Loette.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...