Gå til innhold

Hva er høye/lave verdier på stoffskifteprøver?

Anbefalte innlegg

Gjest hvor finner jeg........
Skrevet

Tok stoffskifteprøver, men vet ikke hva som er normale verdier. Hvor kan jeg finne det. TSH var på 4.6. Er det høyt eller lavt?

Fortsetter under...

Gjest Tyroxia
Skrevet

Mener å ha sett at normalverdien på TSH skal ligge mellom ca. 0,59 til 4,2.

Fritt tyroksin har en nedre grense på 12,0. Men grensene er forskjellige for mann og kvinne.

Skrevet

Hei,

Jeg regner med at det er TSH du snakker om? (Og ikke "Fri T4".)

Normalverdiene for TSH er vanligvis 0,5 til 5,0. Når du har 4,6 ligger du altså innenfor normalen, men relativt nær grensen for lavt stoffskifte.

TSH er hormonet som gir beskjed om at kroppen skal produsere tyroksin. Hvis det er høyt, mener altså hjernen din at du bør ha mer tyroksin.

Med vennlig hilsen

Gjest blander meg inn
Skrevet

Hei,

Jeg regner med at det er TSH du snakker om? (Og ikke "Fri T4".)

Normalverdiene for TSH er vanligvis 0,5 til 5,0. Når du har 4,6 ligger du altså innenfor normalen, men relativt nær grensen for lavt stoffskifte.

TSH er hormonet som gir beskjed om at kroppen skal produsere tyroksin. Hvis det er høyt, mener altså hjernen din at du bør ha mer tyroksin.

Med vennlig hilsen

Hei! Jeg er ikke trådstarter, men det høres ut som du kan litt om dette så da tillter jeg meg å spørre om en ting:) Jeg fikk brev i posten om at prøvene jeg har tatt viser et TSH på 10. Det er en god stund siden, og jeg har ikke fått noen innkalling til legen i ettertid. Kan det være andre ting som spiller inn og gjør at et TSH på 10 kan være normalt, eller er det bare legen min som har slurvet litt og glemt å innkalle meg? Har nesten alle symptomer på lavt stoffskifte.

Fint om du har tid til å svare, så jeg vet om jeg skal ringe og bestille ny time:)

Skrevet

Hei! Jeg er ikke trådstarter, men det høres ut som du kan litt om dette så da tillter jeg meg å spørre om en ting:) Jeg fikk brev i posten om at prøvene jeg har tatt viser et TSH på 10. Det er en god stund siden, og jeg har ikke fått noen innkalling til legen i ettertid. Kan det være andre ting som spiller inn og gjør at et TSH på 10 kan være normalt, eller er det bare legen min som har slurvet litt og glemt å innkalle meg? Har nesten alle symptomer på lavt stoffskifte.

Fint om du har tid til å svare, så jeg vet om jeg skal ringe og bestille ny time:)

Hei,

Jeg er ikke medisinsk utdannet, men hvis TSH er på 10, så betyr det at hjernen din produserer masse TSH, som er styrehormonet for tyroidekjertelen. Den mener altså at du har lavt stoffskifte.

Jeg kan ikke tenke på noen årsaker til at legen ikke har kallt deg tilbake annet enn slurv. (Mulig han/hun har en god grunn, men jeg vet ikke hva det kan være.)

Jeg ville definitivt ringt og bestilt time.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest blander meg inn
Skrevet

Hei,

Jeg er ikke medisinsk utdannet, men hvis TSH er på 10, så betyr det at hjernen din produserer masse TSH, som er styrehormonet for tyroidekjertelen. Den mener altså at du har lavt stoffskifte.

Jeg kan ikke tenke på noen årsaker til at legen ikke har kallt deg tilbake annet enn slurv. (Mulig han/hun har en god grunn, men jeg vet ikke hva det kan være.)

Jeg ville definitivt ringt og bestilt time.

Med vennlig hilsen

Hei sør. Takk for oppklarende svar. Jeg skal ringe og få en legetime:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...