Gå til innhold

Lat kollega

Gjest anonym nåååå ja

Anbefalte innlegg

Gjest anonym nåååå ja
Skrevet

Jeg jobber i team med en annen person. Vedkommende gjør ikke en dritt. Ledelsen vet om det, men gjør ikke noe med det. Jeg har mye ansvarsfølelse og tar derfor på meg alt det som denne kollegaen skulle ha gjort i tillegg til mine egne, retter opp igjen feilene hun gjør osv.

Jeg jobber mye for å få dette til å gå rundt. (Minst 120 % + lite pauser, dagene går i ett)

Jeg begynner å bli innmari sliten av hele greia. Jeg tjener dessuten 60.000 mindre enn henne pga ansiennitet, noe som gjør meg sur.

Jeg er så feig... klarer ikke ta det opp med henne, så på sett og vis er det litt min egen feil at jeg sliter med det også. Hvis jeg lar være å jobbe som en gal så går det utover de vi jobber for.. (jobber innen helse og sosial).

Hva skal jeg si da? Har ingen tro på at noe jeg kan si vil gjøre at hun skjerper seg.. Kanskje bare kortvarig. Andre som har samarbeidet med henne kjenner til problemet. De fleste på arbeidsplassen kjenner til problemet, men ingen av de har noe makt til å gjøre noe med det.

Har en annen kollega som avlaster noe pga hun kan ta noen av arbeidsoppgavene til denne dama ved å redefinere behovet litt.

Jeg begynner å bli utbrent, er noenogtjue år, ganske trist egentlig. Får ikke sove om natta noen ganger fordi jeg tenker på alt jeg må gjøre.

Jeg har tenkt på å ta det opp med nærmeste sjef, men jeg syns det er rimelig og først snakke med henne for å se om hun kan skjerpe seg uten at ledelsen blir involvert..

Noe må jeg gjøre i alle fall..

Ps. Det hjelper ikke å kontakte fagforeninga, for hun er ironisk nok tillitsvalgt.

Hadde hun vært en stor bitch hadde det vært lettere å være tøff, men jeg liker henne faktisk veldig godt som person. Det er bare det at hun tar ikke sin del av lasset som kollega.

Hjelp?

Gjest si ifra
Skrevet

Ikke vær feig, si ifra til kollegaen! Så om ingenting blir bedre får du nevne det for sjefen, men snakk med kollegaen først.

Gjest anonym nåååå ja
Skrevet

Ikke vær feig, si ifra til kollegaen! Så om ingenting blir bedre får du nevne det for sjefen, men snakk med kollegaen først.

Jeg må si noe til kollegaen ja. Enig i at det rette er å gå til den det gjelder først. Men hva skal jeg si det? Det føles ganske ekkelt å "klage" på jobben hun "gjør".

Gjest si ifra
Skrevet

Jeg må si noe til kollegaen ja. Enig i at det rette er å gå til den det gjelder først. Men hva skal jeg si det? Det føles ganske ekkelt å "klage" på jobben hun "gjør".

Jeg ville sagt at du ikke synes hun arbeider godt nok eller noe. Eller kanskje be henne direkte om ting. Si "kan ikke du gjøre det så gjør jeg det".

Skrevet

Jeg hadde vært for feig til å si "Hør nå her...!" sånn med det første, så jeg hadde "lagt opp" til en situasjon.

De gangene hun ikke gidder å gjøre det hun skal, kan du komme med kommentarer så hun tar hintet. Når du har hintet om dette flere ganger, kan du "smelle til" neste gang. For eksempel: "Nei vet du hva, nå begynner jeg å bli drittlei! Dette er ikke første gangen...bla bla!"

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Kunne du kanskje fortelle litt om dine arbeidsdager? At du synes det er mye, og spørre om hun har kapasitet til å ta over noen av oppgavene?

Da er du ikke anklagende- men du ber om hennes "hjelp". Litt kvinnelist, kanskje...

Gjest anonym nåååå ja
Skrevet

Jeg hadde vært for feig til å si "Hør nå her...!" sånn med det første, så jeg hadde "lagt opp" til en situasjon.

De gangene hun ikke gidder å gjøre det hun skal, kan du komme med kommentarer så hun tar hintet. Når du har hintet om dette flere ganger, kan du "smelle til" neste gang. For eksempel: "Nei vet du hva, nå begynner jeg å bli drittlei! Dette er ikke første gangen...bla bla!"

Problemet er at jeg er av den konfliktskye typen. Forsiktig og pliktppfyllende og lett å utnytte. :/

Må prøve å bli litt mer tøff..

Jeg har vanskelig for å konfrontere henne. Må få sagt det på en "fin måte"..

Må prøve å konkretisere hva som er mine og hennes arbeidsoppgaver og jeg må prøve å kun forholde meg til mine og drite i alt hun ikke gjør. Det triste er at dette går utover de vi jobber for.. Men om hun ikke skjerper seg etter en "oppvask" så får jeg ta kontakt med ledelsen..

Hun er uinspirert og lei jobben sin, men får ingen annen jobb. Dessverre for meg.

Gjest anonym nåååå ja
Skrevet

Kunne du kanskje fortelle litt om dine arbeidsdager? At du synes det er mye, og spørre om hun har kapasitet til å ta over noen av oppgavene?

Da er du ikke anklagende- men du ber om hennes "hjelp". Litt kvinnelist, kanskje...

Tror du er inne på en god ide!

Skrevet

Jeg hadde nok tatt opp dette med ledelsen. Forklart at det blir for mye på deg, og at denne andre personen må ta sin del. Hjelper ingenting å la skuta seile videre uten skipper.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg har det også noen ganger slik i jobbsituasjonen. Dere har vel klarlagte oppgaver på forhånd, slik at hun vet hva som er "sine"? Ev. pass på å fordel likt om morgenen. Du jobber tydeligvis mye raskere enn henne. Sørg likevel for å ta deg god tid, slik at du ikke rekker annet enn -dine- arbeidsoppgaver. Dersom dere får klager fra brukere/kunder, så må det gå på hennes kappe. Når dere får spørsmål om hva som utgjorde forsinkelsene, så har du ditt på det rene, du gjorde dine oppgaver, og hadde ikke tid til å ta hennes.

Andre kollegaer merker vel det samme? Kan du ta det opp med dem, slik at dere sammen kan passe på at hun gjør jobben sin?

Gjest anonym nåååå ja
Skrevet

Jeg har det også noen ganger slik i jobbsituasjonen. Dere har vel klarlagte oppgaver på forhånd, slik at hun vet hva som er "sine"? Ev. pass på å fordel likt om morgenen. Du jobber tydeligvis mye raskere enn henne. Sørg likevel for å ta deg god tid, slik at du ikke rekker annet enn -dine- arbeidsoppgaver. Dersom dere får klager fra brukere/kunder, så må det gå på hennes kappe. Når dere får spørsmål om hva som utgjorde forsinkelsene, så har du ditt på det rene, du gjorde dine oppgaver, og hadde ikke tid til å ta hennes.

Andre kollegaer merker vel det samme? Kan du ta det opp med dem, slik at dere sammen kan passe på at hun gjør jobben sin?

Jeg får ikke involvert andre kollegaer i dette. Noen hjelper meg litt fordi de vet hvor lite teampartneren gjør. Det hjelper litt der og da, men løser ikke problemet med at hun ikke gjør noe.

Det er en god ide å avklare på forhånd hvem som skal gjøre hva og gjøre det litt konkret. Lurer på om vi bør skriftliggjøre dette en gang hver uke så vil det vise seg hva som blir gjort og ikke. Tenker det vil bli litt flaut å si at man ikke har rukket å gjøre noen ting.. Det vil hope seg veldig opp om jeg slutter å gjøre jobben hennes.

Jeg jobber ikke spesielt fort, men forskjellen er at jeg gjør jobben min. Hun gjør ikke sin jobb. Har også opplevd at de vi "jobber for" klager på ting som ikke blir gjort. Frustrerende..

Gjest ny jobb?
Skrevet

Jeg får ikke involvert andre kollegaer i dette. Noen hjelper meg litt fordi de vet hvor lite teampartneren gjør. Det hjelper litt der og da, men løser ikke problemet med at hun ikke gjør noe.

Det er en god ide å avklare på forhånd hvem som skal gjøre hva og gjøre det litt konkret. Lurer på om vi bør skriftliggjøre dette en gang hver uke så vil det vise seg hva som blir gjort og ikke. Tenker det vil bli litt flaut å si at man ikke har rukket å gjøre noen ting.. Det vil hope seg veldig opp om jeg slutter å gjøre jobben hennes.

Jeg jobber ikke spesielt fort, men forskjellen er at jeg gjør jobben min. Hun gjør ikke sin jobb. Har også opplevd at de vi "jobber for" klager på ting som ikke blir gjort. Frustrerende..

Hva er det hun gjør når hun er på jobb da? Sitter i telefonen eller røyker?

Jeg også jobber i helsevesenet og irriterer meg ofte grønn av alt mulig. Kanskje det hadde vært mere ok å gjort noe annet enn i dette kvinnedominerte yrket.

Gjest anonym nåååå ja
Skrevet

Hva er det hun gjør når hun er på jobb da? Sitter i telefonen eller røyker?

Jeg også jobber i helsevesenet og irriterer meg ofte grønn av alt mulig. Kanskje det hadde vært mere ok å gjort noe annet enn i dette kvinnedominerte yrket.

Hun er nesten aldri på plass og har en del røykepauser da, vil jeg tro..Og når hun først er på plass så surfer hun en del på nettet. (Jobber på et kontor)

Jeg har lyst på en annen jobb.. trives egentlig, men kan ikke slite meg ut før jeg er 30 heller. Jeg har tenkt til å prøve å gjøre noe med denne situasjonen, men om ting ikke endrer seg så vil jeg møte veggen om jeg fortsetter tror jeg.

Gjest Calóni
Skrevet

Dersom du foreslår at dere skriftliggjør hva dere skal gjøre, så kan det jo være at hun tar hintet om at det ikke er rettferdig fordelte arbeidsoppgaver fra før?

Det må nok dessverre gå utover kundene/brukerne (jeg vet ikke hva du jobber med) en stund, men husk at det er ikke -din- feil. Du gjør jobben din til punkt og prikke (regner jeg med..?), og det er dermed hennes skyld.

Men du må nok prøve å bli tøffere også. Si ifra! Det er vanskelig, men kanskje hun -vet- du ikke tør, og at hun dermed tar seg godt til rette og lar deg gjøre alt grovarbeidet? At du er kollegaen som ikke mukker? Det må det bli en slutt på :)

den opprinnelige m&m
Skrevet

Hvis du har et godt forhold til din nærmeste sjef synes jeg du skal snakke med sjefen og si hvordan du har det, og si at du kvier deg for å ta det opp med kollegaen. Sjefen kan ta dette opp på en måte som ikke avslører at du har klaget, f.eks. ved å ta en medarbeidersamtale med dere begge to, og etter denne samtalen gå gjennom arbeidsoppgavene og lage en arbeidsfordeling som du kan holde deg strengt til. Kanskje kan sjefen også gi en pep-talk til kollegaen din.

Du skal ikke behøve å ta denne fighten direkte med kollegaen. Men når du går til sjefen skal du ikke si noe om dette til andre kolleger, kun til sjefen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...