Gå til innhold

Hvorfor brukes tjære i røyk?. Mulig med sunn røyk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg røyker ikke selv, men hadde kanskje gjort det hvis det ikke hadde vært usunt og kreftfremkallende. Røyk med f.eks jordbærsmak kunne vært aktuelt, og kanskje røyk med antioksydanter. Mye av grunnen til at røyk er usunt så vidt jeg har skjønt er tjære i røyken som fester seg til lungene og gjør respirasjon vanskeligere fordi ikke oksygengassen diffunderer like lett inn i lungene, pga tjæren som obstruerer. Jeg ser at det står at røyken inneholder tjære på pakka..hva har den til funksjon?. Er det ikke mulig å lage røyk uten tjære?. Eller er dette noe av det som gjør smaken?. Eller er tjære naturlig i tobakk?. Burde evt være mulig å fjerne den?. Eller slukker bare røyken uten tjæren?...enkelt å greit så lurer jeg på hvorfor tjære benyttes..for det er jo nikotinet som gjør folk avhengige...og nikotin er jo ikke spesielt farlig sammenlignet med tjære. Her har oppfinnere en jobb å gjøre. Grunnen til at jeg tar opp dette er jo i solidaritet med alle de stakkarene som dør av lungekreft. Man kunne jo unngått 85% av all lungekreft her til lands ifølge kreftregisteret hvis ikke folk hadde røyket.

Skrevet

Tobakk er jo i utgangspunktet rett og slett tørkede og oppstrimlede blader fra tobakkplanten. Stoffene som finnes i en sigarett er de som finnes naturlig i disse bladene (om man ser bort fra en del smakrtilsetninger bl.a som brukes i en del sigaretter - mentol f.eks).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...