Gå til innhold

Ikke møtt - 10,3%

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er på sin plass at behandler og pasient begge skriver under på en kontrakt der det i klartekst kommer frem at pasienten har både rettigheter OG plikter i behandlingen.

Dessverre er det slik at de fleste behandlere ikke kan trylle. Jeg tror noen pasienter har et urealistisk syn på hvor mye en behandler kan "fikse". Største og vanskeligste jobben må man gjøre selv. Og hvis man ikke møter til timene og/eller ikke gjør "hjemmeleksa" si, da har man ikke noe i terapi å gjøre.

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

5

• Sør

3

• pip

3

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Det er vel kanskje denne innstillingen som har gjort at du har "vunnet så mange slag" i forhold til psykdommen:-)

Ja, det har vært mange harde slag! Men jeg pleide å tenke at det var særlig viktig å komme til time dersom jeg var så dårlig at jeg vurderte å ikke gjøre akkurat det.

Brittany1365380694

Hei,

Dere kan forklare viktigheten av å møte opp til timen, og gi en regning til de som likevel ikke møter opp. Ellers må dere nesten bare stole på at personene dukker opp når de skal. Det er litt som om når man ansetter personer til sin bedrift. Med unntak av muligheten til å være veldig selektiv...

mvh

Det er trist at de ikke møter opp til avtalt time,og dermed ødelegger for andre som trenger hjelp.

Det kan dere jo gjøre dem oppmerksom på,og at hvis de ikke møter opp kan de ikke gå der lenger.

Kan hende de føler seg avvist da,men hvis dere sier det på forhånd er de jo forberedt..=)

Annonse

Gjest gjør det klart hvor ansvaret ligger

Analyser hvem som ikke kommer.

Skriv i behandlingskontrakten at behandling avsluttes dersom pasienten unnlater 3 ganger å varsle når den ikke kommer til behandling.

Man kan sende SMS varsel - og det hjelper sikkert i noen tilfeller - men gir et slikt system ikke feilaktig inntrykk av at det er behandlerens ansvar at pasienten møter til timen?

Hjelp heller pasienten å utvikle et system som gjøre at h*n husker både timer og andre avtaler.

Det er trist at de ikke møter opp til avtalt time,og dermed ødelegger for andre som trenger hjelp.

Det kan dere jo gjøre dem oppmerksom på,og at hvis de ikke møter opp kan de ikke gå der lenger.

Kan hende de føler seg avvist da,men hvis dere sier det på forhånd er de jo forberedt..=)

Og en annen ide kan jo være å sette opp en forpliktende kontrakt,det kan virke motiverende...=)

Det man da gjør er jo egentlig å investere i seg selv,det er jo derfor man går i terapi,for å "gi" til seg selv.

Kan jo også stå i kontrakten at det kan bli "tøffe tak",og at dere ikke er der for å sy puter under armene på folk.

Men faktisk at dere er der for å hjelpe dem til å få økt selvinnsikt,og til å bli selvstendige å sterke,slik at de en gang vil klare seg uten hjelp.

Er jo viktig å vite hva man går til...=)

Gjest mamma 24-7

Gjelder det manglende oppmøtet mest for nye pasienter? Eller for pasienter som allerede er under behandling?

Ulike tiltak kreves vel for de to gruppene?

For pasienter som allerede er under behandling, kan jo behandleren ved avslutningen av hver konsultasjon bruke et halvt eller helt minutt på å minne pasienten om hvor viktig det er at de møter opp til neste time, eller gi beskjed om fravær, med henvisning til at problemet generelt sett er stort, og at nye pasienter i kø kan få plassen?

Man kan jo iallefall forsøke dette i et par måneder og se om det gir en effekt på neste statistikk?

(Forslaget om endring i innkallingsbrevet til nye pasienter skrev jeg i et annet innlegg.)

Jeg ville blitt irritert om min behandler minte meg på om dette hver eneste time, men så pleier jeg altid å møte opp og da.

Jeg regner med at de som ikke møter har noen fellestrekk.

Er de ellers lite motiverte for behandling, har de lang vei for å komme til dere, har de problemer med å holde avtaler fordi de har problemer med å gjør som andre vil, fordi de har blitt utsatt for mye manipulering i barndommen, har de problemer med autoriteter, har de problemer med å åpne seg på bestilling,

Noen av disse 10,3% kan dere kanskje ringe opp, når dere oppdager at de ikke møter. Ta timen over telefonen og ta betaling for den pluss telefonutgiftene. Da taper ikke dere, og noen kan kanskje få et utbytte av en slik time, og få mer motivasjon til å møte neste gang. At de skjønner at det ikke er fult så lett og melde seg ut av verden, de blir hentet inn igjen, de er med andre ord ikke verdiløse, slik sikkert mange føler. Noen går jo rundt og tror de er en stor feiltagelse, så hvis de får beskjed om at de også ødelegger når de ikke møter opp, så blir det bare en bekreftelse på deres tro, og de graver seg enda lengre ned.

Gjest vioola

vanskelig det der. Det mest effektive er kanskje at man krever inn betaling før man får ny time? og at betalingen ikke kan sette på egenanddelskortet.

Min psykiater hadde en vanskelig ordning.. det holdt ikke å avbestille 1-2 dager før. Måtte skje minst en uka , aller helst ikke i det hele tatt. Han jobbet som privatpraktiserende psykolog i oslo

Forslag:

Gi de som ikke møter til behandling skjeldnere timer.

Men _ er man syk nok er det et svært strev med å holde orden på timene hos behandleren....

En psykiater er vel i stand til å vurdere om en pasient ikke "gidder" å komme.. eller om det er andre fornuftige årsaker..

Om jeg ikke gjetter feil er det rundt 5% av pasientene som står for 95% av uteblivelsene eller noe slikt.

Ikke lag ordninger som teite kontrakter el.l. som skjærer alle under en kam. Jeg hadde for å si det pent blitt sint om jeg hadde blitt presentert en slik kontrakt ved første konsultasjon eller tidligere. Hva tar de meg for? Klart jeg møter opp! Jeg er da bare gal, ikke dum! Det gir et inntrykk av at man forventer at pasientene er upålitelige og har innført barnehageregimer på forhånd.

Dessuten er det de som har størst behov for en slik kontrakt som også med størst sannsynlighet kommer til å blåse i den.

Spar kruttet til dem som behøver det.

Derimot ville jeg sett det som saklig informasjon og fått f.eks. et skriv som forteller meg hva det koster å utebli.

La de som ikke møter og heller ikke gir beskje betale både egenandel og tygdekontorets refusjon. De som avbestiller samme dag kan slippe med kun egenandel. De som avbestiller innen et visst klokkeslett dagen før, slipper å betale.

Dette kan slå veldig hardt ut for personer med svak økonomi. Det må kanskje tas hensyn til.

Praktiser det mer lempelig i forhold til pas. som har en bra oppmøtestatistikk, men ble akkutt syke el.l. Dere vil jo ikke ha noen dit med magesjau fordi de ikke har råd til å være hjemme.

Ingen dum ide å ringe pas. og tilby telefonkonsultasjon, eller gi pas en mulighet til å ringe på forhånd å be om tlf.konsultasjon i stedet.

Om en pas tre ganger i løpet av en viss tid f.eks. to mndr. unnlater å møte uten å ha avbestilt senest dagen før, bør de neste tre konsultasjonene gjøres på følgende måte:

Pas. får møte om morgenen og slipper til om det er noen som ikke har møtt opp. Da slår dere to fluer i en smekk. Dette kan kanskje også være en mulighet for pas. som ønsker en ekstra time, eller noen som ønsker å 'snike' i køen.

En person som er villig til å sitte å vente kanskje en halv dag, flere ganger på rad, har vel vist noe som kan kalles motivasjon.

Det går kanskje å fordele "ventetimer" slik at ikke alle kommer på en onsdag. Og gi en garanti om time for noen som har ventet så og så mye.

Et annet alternativ er å ha en liste over pas. som kan stille på kort varsel og ringe disse. Vaneskulkerne bør pålegges å bekrefte at de kommer både dagen før og en time før avtalen. Hvis ikke kan de risikere at timen går til noen andre. Om timen til en vaneskulker blir fyldt opp, bør vedkommende likevel betale en viss avgift for merarbeidet med å fylle timen.

Man kan også dobbeltbooke vanskulkere og førstemann til mølla, eller at de får dele timen om begge skulle glimte til å møte.

Om noen stadig vekk ikke møter til timene sine bør behandlingen avsluttes etter skriftlig advarsel. Det er ikke riktig overfor de som gladelig hadde møtt.

mvh

Annonse

Vet ikke om det er flest nye pasienter eller om det er de som har gått der en stund som ikke møter opp, men antar at det er begge deler.

Det er jo ikke mulig å få ALLE pasientene til å møte opp, men at 10,3% uteblir er for dårlig ja...

Når man sender ut brev til nye pasienter kan man jo skrive at det er viktig at man sier fra (innen en virkedag?) fordi ventetiden blir lengre når noen ikke møter. Det kan jo også være en idé å ringe den nye pasienten et par dager før for å høre om h*n vet hvor det er og sånn. Da føler kanskje pasienten seg mer forpliktet til å komme og får en følelse av å bli ventet. Kanskje trygt å ha snakket noen ord med behandleren på tlf før man kommer også?

Hvis det er snakk om at pasienter glemmer eller "glemmer" avtaler flere ganger bør man vel snakke med pasienten hvordan dette skal gjøres. I noen tilfeller, der pasienten virker umotivert og samtidig ikke tar direkte skade av å "bli kastet ut" kan man jo si at h*n kan komme tilbake når h*n er mer motivert, for det er andre pasienter som trenger de timene.

Om jeg ikke gjetter feil er det rundt 5% av pasientene som står for 95% av uteblivelsene eller noe slikt.

Ikke lag ordninger som teite kontrakter el.l. som skjærer alle under en kam. Jeg hadde for å si det pent blitt sint om jeg hadde blitt presentert en slik kontrakt ved første konsultasjon eller tidligere. Hva tar de meg for? Klart jeg møter opp! Jeg er da bare gal, ikke dum! Det gir et inntrykk av at man forventer at pasientene er upålitelige og har innført barnehageregimer på forhånd.

Dessuten er det de som har størst behov for en slik kontrakt som også med størst sannsynlighet kommer til å blåse i den.

Derimot ville jeg sett det som saklig informasjon og fått f.eks. et skriv som forteller meg hva det koster å utebli.

La de som ikke møter og heller ikke gir beskje betale både egenandel og tygdekontorets refusjon. De som avbestiller samme dag kan slippe med kun egenandel. De som avbestiller innen et visst klokkeslett dagen før, slipper å betale.

Dette kan slå veldig hardt ut for personer med svak økonomi. Det må kanskje tas hensyn til.

Praktiser det mer lempelig i forhold til pas. som har en bra oppmøtestatistikk, men ble akkutt syke el.l. Dere vil jo ikke ha noen dit med magesjau fordi de ikke har råd til å være hjemme.

Ingen dum ide å ringe pas. og tilby telefonkonsultasjon, eller gi pas en mulighet til å ringe på forhånd å be om tlf.konsultasjon i stedet.

Om en pas tre ganger i løpet av en viss tid f.eks. to mndr. unnlater å møte uten å ha avbestilt senest dagen før, bør de neste tre konsultasjonene gjøres på følgende måte:

Pas. får møte om morgenen og slipper til om det er noen som ikke har møtt opp. Da slår dere to fluer i en smekk. Dette kan kanskje også være en mulighet for pas. som ønsker en ekstra time, eller noen som ønsker å 'snike' i køen.

En person som er villig til å sitte å vente kanskje en halv dag, flere ganger på rad, har vel vist noe som kan kalles motivasjon.

Det går kanskje å fordele "ventetimer" slik at ikke alle kommer på en onsdag. Og gi en garanti om time for noen som har ventet så og så mye.

Et annet alternativ er å ha en liste over pas. som kan stille på kort varsel og ringe disse. Vaneskulkerne bør pålegges å bekrefte at de kommer både dagen før og en time før avtalen. Hvis ikke kan de risikere at timen går til noen andre. Om timen til en vaneskulker blir fyldt opp, bør vedkommende likevel betale en viss avgift for merarbeidet med å fylle timen.

Man kan også dobbeltbooke vanskulkere og førstemann til mølla, eller at de får dele timen om begge skulle glimte til å møte.

Om noen stadig vekk ikke møter til timene sine bør behandlingen avsluttes etter skriftlig advarsel. Det er ikke riktig overfor de som gladelig hadde møtt.

mvh

Jeg tror ikke det er så lurt å få tilbud om å få timen over tlf jeg... Hvis man ikke gidder å møte opp en dag så er det jo mye greiere å ligge i senga og snakke i telefonen enn å komme seg opp! Tror dette kan virke som en sovepute for "skulkerne".

En telefonsamtale er vel uansett ikke like bra som en vanlig samtale. Blikkontakt, kroppsspråk osv.

Skulle gjerne tatt noen samtaler på tlf jeg! Men tror det blir en litt for lettvint måte å skulke unna på... ;-)

mvh

Du skriver: "Hva tar de meg for? Klart jeg møter opp! Jeg er da bare gal, ikke dum!"

Ubetalelig! :D

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke det er så lurt å få tilbud om å få timen over tlf jeg... Hvis man ikke gidder å møte opp en dag så er det jo mye greiere å ligge i senga og snakke i telefonen enn å komme seg opp! Tror dette kan virke som en sovepute for "skulkerne".

En telefonsamtale er vel uansett ikke like bra som en vanlig samtale. Blikkontakt, kroppsspråk osv.

Skulle gjerne tatt noen samtaler på tlf jeg! Men tror det blir en litt for lettvint måte å skulke unna på... ;-)

Om det blir en standardløsning er det sikkert ikke bra.

Men tenk deg f.eks. en alenemor som har hatt et barn med falsk krupp hele natta og som startet dagen med et migreneanfall. Og hun klarer ikke å skaffe barnevakt til det syke barnet som ikke kan gå i barnehagen.

Telefonkonsultasjon behøver jo ikke bare være et tilbud til vaneskulkere, men også til folk som mer eller mindre hyppig kan havne i situasjoner der det blir vanskelig å møte opp.

Det kan være et behov som oppstår en gang i løpet av to år eller ca hver 6. uke.

En bedre løsning enn ingen ting både for klienten og pasienten.

Telefonkonsultasjon burde også kunne benyttes som ved forhåndsavtale i tilfeller der en pasient har behov for litt ekstra oppfølging eller kun litt oppfølging light.

mvh

Du skriver: "Hva tar de meg for? Klart jeg møter opp! Jeg er da bare gal, ikke dum!"

Ubetalelig! :D

Med vennlig hilsen

Takk for kommentaren.

Jeg tror faktisk helt seriøst at det for en del psyikatriske pasienter og sikkert også en del i somatikken er en stor tilleggsbelastning og bli behandlet som om de er dumme. I blant blir barnehagetendensene så ille at det er til vesentlig hinder for behandlingen.

En gang jeg skulle ha et kirugisk inngrep ble det gjort en forundersøkelse på et rom som var kombinert kopieringsrom, gjennomgangsrom og undersøkelsesrom. Svingdør i begge ender av rommet. Det kom og gikk ca 15 personer i løpet av 7 minutter.

Jeg nektet å ta av meg på overkroppen for på sjekke blodtrykket, og ble irritert over at legen anså settingen som uproblematisk og meg som et stort problem. Løsning: Legen tilkalte en gammel sykepleier som snakket til meg med babystemme...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...