Gå til innhold

Rask pc

Gjest Takker for svar:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere datakyndige dolere, eller andre som vet. Hva må til for en rask pc? Har planer om innkjøp av ny pc, og nå er jeg lei av pc'er som går sakte. Skal kjøpe bærbar. Er det ram eller prosessor som har mest å si for hastigheten, evt hva anbefales? Er det andre ting som har innvirkning på hastigheten på en pc?

Skrevet

Litt forenklet: Prosessorkraft betyr hvor raskt maskinen arbeider, RAM betyr hvor mye den kan gjøre på en gang. Medmindre maskinen skal brukes til de nyeste spillene eller til videoredigering så har enhver maskin som er i butikkene i dag nok prosessorkraft. Av RAM bør du ha minimum 512MB, og gjerne mer.

Skrevet

Litt forenklet: Prosessorkraft betyr hvor raskt maskinen arbeider, RAM betyr hvor mye den kan gjøre på en gang. Medmindre maskinen skal brukes til de nyeste spillene eller til videoredigering så har enhver maskin som er i butikkene i dag nok prosessorkraft. Av RAM bør du ha minimum 512MB, og gjerne mer.

Takk for svar. Har prøvd en pc jeg kunne tenke meg å kjøpe, den har celeron 1,5 ghz prosessor men bare 256 mb ram (eller noe sånt). Synes den var utrolig treg i oppstart, og til å finne frem til sider på internett (har over 3000 i linjehastighet). Vil den bli raskere om jeg oppgraderer ram til 512?

Skrevet

Takk for svar. Har prøvd en pc jeg kunne tenke meg å kjøpe, den har celeron 1,5 ghz prosessor men bare 256 mb ram (eller noe sånt). Synes den var utrolig treg i oppstart, og til å finne frem til sider på internett (har over 3000 i linjehastighet). Vil den bli raskere om jeg oppgraderer ram til 512?

256 er en terskel for Win XP. Det er akkurat for lite til at bufferne fungerer skikkelig. 512 er mye raskere i bruk. 1024 er fint om du skal redigere og kompilere video eller bruke tunge grafikkpakker som f eks Photoshop.

Skrevet

Celeron er en øknonomivariant av pentium-prosessoren, og er ubrukelig til annet enn lett bruk (surfing, skriving etc.). Centrino er Intels beste bærbare prosessor (tidligere Mobile?), og finnes på de fleste bærbare til over 12.000,-. Selv har jeg en 3.5 år gammel Pentium Mobile 1.7Ghz, som er akkurat kraftig nok til mitt bruk.

Nå kommer imidlertid neste generasjon Pentium - Dual Core-prosessorer - og det er vel ikke lenge til de dukker opp i de fleste nye bærbare også. Disse yter omtrent dobbelt så mye som en Pentium4 med samme klokkefrekvens. Likevel kommer de nok itl å fortsette å spy ut celeron-maskiner så lenge folk er villige til å kjøpe dem - og de er jo betraktelig billigere.

"..........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...