Gå til innhold

Hvis du skulle bygge hus...

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33
Skrevet

I tillegg til alle de andre tipsene du har fått, så ville jeg ha fokusert på å gjort huset handicaptilgjengelig der hvor det var enkelt. Færrest mulig nivåforskjeller, lave terskler (eller terskelløst), romslig nok bad til at en med rullestol kan benytte det, minst ett soverom og ett toalett på bakkenivå osv. osv.

Man skal ikke male fanden på veggen når man planlegger for fremtiden, men det kan være greit å ta litt høyde for hva som kan skje.

Er det ikke det som heter "livsløpsstandard"?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

8

• frosken

3

• Åsemor

2

• ShitDiddelyDo

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly
Skrevet

Luke i veggen på badet, og badet rett over vaskerommet. ;)

Gjest Mom33
Skrevet

Store og mange rom. Store soverom, bad og kjøkken. To etasjes hus med hovedetasjen i andre etasje, med 50 kv.m. stor balkong og med overbygg av en stor del av den. Fint å komme litt opp fra bakkenivå.

Varmekabler i alle rom, peis, stort bord med mange plasser på kjøkkenet og i stua.

Friskluftsanlegg med ventiler i alle rom, sentralstøvsuger, stort hjørne-kjøleskap,

boblebadekar.

Tja hva mer tro?

Men ikke for det, jeg bor i et slikt hus:-)

"Varmekabler i alle rom, peis, stort bord med mange plasser på kjøkkenet og i stua."

Varmekabler på soverommene også? Boder?

Er enig i det med store sittegrupper på kjøkken og stue. Peis er jeg derimot ikke så sikker på; det varmer jo lite, gjør det ikke?

Skrevet

I tillegg til alle de andre tipsene du har fått, så ville jeg ha fokusert på å gjort huset handicaptilgjengelig der hvor det var enkelt. Færrest mulig nivåforskjeller, lave terskler (eller terskelløst), romslig nok bad til at en med rullestol kan benytte det, minst ett soverom og ett toalett på bakkenivå osv. osv.

Man skal ikke male fanden på veggen når man planlegger for fremtiden, men det kan være greit å ta litt høyde for hva som kan skje.

Du skriver: "Man skal ikke male fanden på veggen"

Tja - det kunne jo vært et originalt motiv på stueveggen...

:D

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du skriver: "Man skal ikke male fanden på veggen"

Tja - det kunne jo vært et originalt motiv på stueveggen...

:D

Med vennlig hilsen

Hehe..

Nå synes jeg forresten at du skal slutte å plage viccola, kan du ikke finne en eller annen katteelsker i stedet?

Ha en fortsatt fin søndag:-)

Skrevet

"Varmekabler i alle rom, peis, stort bord med mange plasser på kjøkkenet og i stua."

Varmekabler på soverommene også? Boder?

Er enig i det med store sittegrupper på kjøkken og stue. Peis er jeg derimot ikke så sikker på; det varmer jo lite, gjør det ikke?

Det er varmekabler på soverommene, men på vårt brukes det ikke. Har ikke innvendige boder, men har bod ute, den har ikke oppvarming.

Åpen peis som du ikke kan lukke, varmer bare der og da. Men jeg har peisovn, med glassdører. Kan sette inn gitter også hvis det ønskes åpen peis for kosen sin skyld. Rask å ta ut og inn, gjort på to sekunder. Dette er en meget god løsning.

serendipity
Skrevet

Ikke engang en skikkelig avansert en????

:-)

Det må være et uttalt mål å få tenåringene til å gjøre slikt!

Heis da ;-)

Skrevet

Jo, har sett at dette begrepet benyttes uten at jeg fullt ut vet hvor tilrettelagt en bolig blir som følge av å følge den.

Jeg ville sett for meg muligheten av at en i familien måtte sitte i rullestol, og så gått gjennom planenen for huset og tenkt gjennom om det ville blitt mulig å bli boende med relativt enkle tilpasninger. Mener ikke at man skal tilpasse fullt ut , men at man tar hensyn der hvor dette både medfører gode løsninger og ikke fordyrer (noe særlig).

Vi har tilpasset huset vårt for maaaaaange hundre tusen, men så bor vi også i et hus fra 1850 g det var så avgjort ikke bygd etter noen livsløpsstandard! (Til gjengjeld har vi en misunnelsesverdig utsikt...*s*)

Gjest Mom33
Skrevet

Jo, har sett at dette begrepet benyttes uten at jeg fullt ut vet hvor tilrettelagt en bolig blir som følge av å følge den.

Jeg ville sett for meg muligheten av at en i familien måtte sitte i rullestol, og så gått gjennom planenen for huset og tenkt gjennom om det ville blitt mulig å bli boende med relativt enkle tilpasninger. Mener ikke at man skal tilpasse fullt ut , men at man tar hensyn der hvor dette både medfører gode løsninger og ikke fordyrer (noe særlig).

Vi har tilpasset huset vårt for maaaaaange hundre tusen, men så bor vi også i et hus fra 1850 g det var så avgjort ikke bygd etter noen livsløpsstandard! (Til gjengjeld har vi en misunnelsesverdig utsikt...*s*)

Tror det går mest på at det ikke er dørstokker i huset, at døråpningene er ekstra breie og soverom/bad på bakkeplan.

Og jeg er enig - når man kan, bør man tenke litt framover. Har faktisk hatt rulletol noen uker hjemme, det var et jæ... mareritt i huset vi bor i nå.

Hus fra 1800-tallet - høres ut som et realt oppussingsprosjekt!

Skrevet

Jeg ville som dei hatt kjempestor kjøkken (har altfor lite i dag).

Jeg ville hatt baderom med dusj og boblebad og plass til noen skap til håndklær o.l. (har i dag et lite rom med badekar).

Jeg ville hatt et PC-rom/kontor med plass til mange bokhyller. (bruker i dag ene soverommet.

Så ville jeg hatt en bod med plass til mye "rot".

Skrevet

Livsløpstandard holder ikke og jeg snakker av erfaring.

Det er masse som må bygges om og det kan koste noen hundre tusen. Her var livsløpsstandard og ombyggingen kom på 270 000 kr. Og da regner jeg ikke med de tingene som hjelpemiddelsentralen betaler.

Skrevet

Jeg ville tenkt på

* lydisolering/materialet i taket dersom du har store rom og få møbler for å unngå mye og dårlig akustikk

* egen seksjon for de voksne med garderobe og lite bad om mulig

* kokeøy på kjøkkenet og sort spisebord ved siden av denne

* adkomst til uteplass fra kjøkken/stue med praktisk utgang

* utebod

* sittebenk langs med vindu i stuen hvor gjester kan sitte og nyte utsikten og ta seg en drink

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...