Gå til innhold

navnefest et alternativ til dåp?

Anbefalte innlegg

Gjest pepsi maxx
Skrevet

For noen dager siden hadde jeg et innlegg her på dol ang.forslag på gave til en nevø som skulle ha navnefest. Her fikk jeg ikke mange, men noen reaksjoner på at de skulle ha navnefest og ikke dåp. Selve navnefesten var grei, men det ble sett på som unødvendig å skulle ha med gave til barnet. Det ble også sett på som noe nymotens tull som folk gjorde kun for gavenes skyld og ikke for å feire barnet.

(for de som ikke vet hva navnefest er, så er det en festdag for barnet, arrangert av human etisk forbund. Det foregår gjerne i kulturhus eller et annet passende sted. Her får barnet en diplom og det blir holdt taler, sang og musikk.)

Hva mener dolerne, er navnefest et alternativ til dåp, for de som ikke ønsker å melde barnet sitt inn i statskirken eller er det noe nymotens tull som folk gjør for gavenes skyld.

Toleranse er kanskje et stikkord her.

Skrevet

Jeg sier ja, selvfølgelig er navnefest et fullgodt alternativ til en dåp.

Har lett etter diskusjonen for å lese, men finner ikke. Har du link?

Skrevet

Man gjør som man selv har lyst til. De som har så veldig i mot det, får bare la være å komme.

Vi hadde ingen av delene til sønnen vår, da jeg ikke har et forhold til hverken kirken eller Human Etisk Forbund.

Skrevet

Hva med alle de som døper barna sine uten noen som helst religiøs baktanke, da? Dessverre så er det sånn at de aller fleste barn som blir døpt i Norge i dag blir døpt kun fordi foreldrene "syns det er en koselig tradisjon". Er ikke dét hyklerisk, så vet ikke jeg.

Frøkna vår skal ikke døpes, men vi skal ha navnefest for henne. Vi kommer ikke til å bruke seremonien til Human-Etisk forbund, men lage vår egen :-)

Skrevet

Jeg har ikke satt meg så mye inn i hva navnefest går ut på, og jeg har aldri vært tilstede på noe slikt, men jeg synes det høres ut som et helt greit alternativ til barnedåp for folk som ikke vil melde nurket inn i statskirka.

Å ikke ta med gave til barnet fordi man ikke liker konseptet navnefest er rett og slett ganske barnslig og teit. Jeg er ikke kristen, og har ikke sans for barnedåp, men det kunne ikke falle meg inn å demonstrere det ved å ikke ha med gave i barnedåp. Toleranse er stikkordet!

De kristne har ikke monopol på å få lov til å feire at et nytt barn er kommet til verden, og jeg regner med at ikke-kristne kan ha like stort behov for feiring som kristne.

Gjest pepsi maxx
Skrevet

Jeg sier ja, selvfølgelig er navnefest et fullgodt alternativ til en dåp.

Har lett etter diskusjonen for å lese, men finner ikke. Har du link?

hvordan lager man link? Fikk ikke til, men innlegget ligger på åpent forum å heter gave til navnedag.skrevet 9.3.06 (feil i tittel, men, men.)

Gjest Yljali
Skrevet

Det dreier seg vel mest om behov for overgangsriter både i fhd til dåp/navnefest og konfirmasjon. Det være seg kirkelig eller borgerlig. Greit nok det. For oss var det naturlig å døpe barnet i kirka. Hadde vi stått utenfor kirka hadde ikke Human-etiske varianter vært et aktuelt alternativer. Ikke fordi vi ikke ønsker å feire barnet, men fordi jeg ikke kan stå inne for måten Human-etisk forbund definerer sin virksomhet. Har vært medlem der i mange år, men ikke nå mer. Så jeg vet hvorfor jeg har det standpunktet.

Men blir du invitert i en navnefest, og velger å gå, så ta selvsagt med gaver. Jeg har sansen for å gi praktutgaver av klassisk litteratur til dåpen. Kongesagaen, Ibsen, antikke bøker osv.

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

I min familie er det heller vanlig med en velsignelsesseremoni enn dåp, men det er fordi vi er baptister... Dåp får man velge selv senere i livet.

Synes det er en fin ting jeg, et fint alternativ. Og det er så vidt som jeg vet ikke vanlig med gaver, jeg har i allefall ingen gaver fra den gangen.

Men navnefest er vel et bra alternativ for de som ikke er kristne men likevel ønsker en slegs seremoni for å "presentere" nurket for verden og feire det!

Gjest Thekla84
Skrevet

Hvorfor er det bare kristne som skal få lov å døpe og konfirmere seg? Jeg syns det er helt ypperlig at human etisk forbund har denne muligheten til oss som ikke er kristne. Klart det er mange som gjerne døper og kinfirmerer seg på grunn av gavene, men gjør både kristne og ikke-kristne konfirmanter. Men navnedag er en fin dag der man feirer barnet og tildeling av navn offentlig. Og hvis barnet ved senere anledning finner ut at det vil stå i statskirken, så har han rett til å velge selv. Og til dere som leser svaret mitt: Jeg respekterer kristendommen selv om jeg ikke er kristen selv, men jeg mener det er feil av foreldre å døpe barna sine når de er for små til å velge selv. Jeg vet om folk som har døpt seg i senere tid for å få konfirmert seg i kirken, rett og slett på grunn av at de respekterer sine kristne besteforeldre som helst ser at de melder seg inn i statskirken... det står det egentlig respekt av da :)

Skrevet

Hadde navnefest for sønnen vår og synes det er et fullgodt alternativ til dåp. Hverken jeg eller gubben er medlem i Statskirka, men vi hadde lyst å ha en liten markering likevel. Mine pietistiske besteforeldre på farsiden stilte ikke opp (det fikk være måte på hva de skulle finne seg i...), men ellers fikk vi bare positive tilbakemeldinger.

Gjest toleranse og respekt
Skrevet

Jeg er selv kristen, men har deltatt i flere navnefester hos venner som ikke er kristne. Selvsagt har man med gave på lik linje med barnedåp! Feiringene har vært veldig fine, med flott borddekning, gaver, taler osv.

Jeg må si at som kristen foretrekker jeg å komme til navnefest hos ikke-kristne venner, framfor at de har en barnedåp i kirken når de allikevel ikke tror.

Gjest tjaho
Skrevet

Det er vel ok med navnefest, når man ikke vil døpe barna. Min bror har hatt navnefest for barna, men jeg har ikke vært der. Min søster var "fadder" (vitne heter det kanskje) for det ene barnet. Hun syntes ikke det gjorde noe at hun samtidig var medlem i soknerådet i den norske kirke.

Skrevet

Navnefest (enten i regi av Human-Etisk Forbund eller på annen måte) er et fint alternativ til barnedåp. Og selvsagt gir man gaver ved en slik anledning.

Skrevet

Hvorfor er det bare kristne som skal få lov å døpe og konfirmere seg? Jeg syns det er helt ypperlig at human etisk forbund har denne muligheten til oss som ikke er kristne. Klart det er mange som gjerne døper og kinfirmerer seg på grunn av gavene, men gjør både kristne og ikke-kristne konfirmanter. Men navnedag er en fin dag der man feirer barnet og tildeling av navn offentlig. Og hvis barnet ved senere anledning finner ut at det vil stå i statskirken, så har han rett til å velge selv. Og til dere som leser svaret mitt: Jeg respekterer kristendommen selv om jeg ikke er kristen selv, men jeg mener det er feil av foreldre å døpe barna sine når de er for små til å velge selv. Jeg vet om folk som har døpt seg i senere tid for å få konfirmert seg i kirken, rett og slett på grunn av at de respekterer sine kristne besteforeldre som helst ser at de melder seg inn i statskirken... det står det egentlig respekt av da :)

Tror ikke du er så veldig "bevandret" i religionshistorie...eller tar jeg feil???

Hvorfor er det bare de kristne som skal døpe/konfirmere seg? Kanskje du burde lese litt om hva dåp/konfirmasjon EGENTLIG er....

Hilsen en som har døpt barna sine, men som gleder seg til å gå i navnefest til tantebarn til sommeren

Gjest abrahamsen
Skrevet

Dåp passer for MEG og min tro. Jeg respekterer de som ikke tror og velger å ikke døpe barna sine. Jeg har store problemer med å "godta" navnfest og borgerlig konfirmasjon.

En gammel venninne av meg var strake motsetningen av meg, hun meldte seg ut av stastkirken og skulle ikke konfirmere seg.

Men hun ville heller ikke konfirmere seg borgerlig og ikke ha pengene som selskapet ville kostet. SKulle hun ikke konfirmere seg så skulle hun ikke. DET står det respekt av. Disse lekekonfirmasjonene og "dåpene" er noe stort tull. Mener JEG.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg syns navnefest er et fullgodt alternativ. Selv er jeg en av de som får pepper fordi gutta mine er døpt selv om vi foreldrene ikke er kristne.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jeg har ikke satt meg så mye inn i hva navnefest går ut på, og jeg har aldri vært tilstede på noe slikt, men jeg synes det høres ut som et helt greit alternativ til barnedåp for folk som ikke vil melde nurket inn i statskirka.

Å ikke ta med gave til barnet fordi man ikke liker konseptet navnefest er rett og slett ganske barnslig og teit. Jeg er ikke kristen, og har ikke sans for barnedåp, men det kunne ikke falle meg inn å demonstrere det ved å ikke ha med gave i barnedåp. Toleranse er stikkordet!

De kristne har ikke monopol på å få lov til å feire at et nytt barn er kommet til verden, og jeg regner med at ikke-kristne kan ha like stort behov for feiring som kristne.

MAn feirer da ikke at et nytt barn er kommet til verden?! MAn feirer at det blir Guds barn og tatt opp i menigheten.

Å feire at barnet er født syns jeg er et mye bedre alternativ til dåp for de som ikke ønsker det.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er selv kristen, men har deltatt i flere navnefester hos venner som ikke er kristne. Selvsagt har man med gave på lik linje med barnedåp! Feiringene har vært veldig fine, med flott borddekning, gaver, taler osv.

Jeg må si at som kristen foretrekker jeg å komme til navnefest hos ikke-kristne venner, framfor at de har en barnedåp i kirken når de allikevel ikke tror.

Samme her.

Gjest ChiengMai
Skrevet

MAn feirer da ikke at et nytt barn er kommet til verden?! MAn feirer at det blir Guds barn og tatt opp i menigheten.

Å feire at barnet er født syns jeg er et mye bedre alternativ til dåp for de som ikke ønsker det.

Jeg syns det er helt på sin plass å feire at et barn er kommet til verden, jeg da. Det er neimen ikke så selvsagt som noen ser ut til å innbille seg. :-)

Skrevet

Jeg syns det er helt på sin plass å feire at et barn er kommet til verden, jeg da. Det er neimen ikke så selvsagt som noen ser ut til å innbille seg. :-)

Enig med deg.

I alle kulturer finnes det markeringer av at barn kommer til verden, overgangen fra barn til voksen, og inngåelse av ekteskap.

De kristne har selvsagt ikke monopol på denslags feiringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...