Gå til innhold

Skandiabanken

Anbefalte innlegg

Gjest skandiabanken
Skrevet

Regnes Skandiabanken som like sikker som andre banker, når man gjør kontobevegelser? Ser at man bruker fødselsnummer og pin-kode når man skal betale regninger og reagerer litt på at man skal bruke fødselsnummeret.

Skrevet

De opererer med sertifikater, en krypterings- og verifiseringsmekanisme som er allment akseptert som sikker.

Jeg ville foretrukket at det også var ny kode hver gang, slik at evt keyloggere ikke kan lese tastetrykkene. Trykk reset-knappen eller ta strømmen hver gang du har vært inne, og forlater maskinen. Bruk 1-times sertifikater når du bruker ukjente maskiner.

Gjest skandiabanken
Skrevet

De opererer med sertifikater, en krypterings- og verifiseringsmekanisme som er allment akseptert som sikker.

Jeg ville foretrukket at det også var ny kode hver gang, slik at evt keyloggere ikke kan lese tastetrykkene. Trykk reset-knappen eller ta strømmen hver gang du har vært inne, og forlater maskinen. Bruk 1-times sertifikater når du bruker ukjente maskiner.

takk for godt svar.hvor er resetknappen?

Skrevet

takk for godt svar.hvor er resetknappen?

Ikke sikkert du har noen, men da kan du holde strømknappen inne i 5 sekunder, så slår maskinen seg av. Dette for å nullstille sertifikater og bryte alle sesjoner som er i drift.

Gjest skandiabanken
Skrevet

Ikke sikkert du har noen, men da kan du holde strømknappen inne i 5 sekunder, så slår maskinen seg av. Dette for å nullstille sertifikater og bryte alle sesjoner som er i drift.

bare slå av maskinen sånn uten videre, mens browseren er oppe og kjører? trodde det kunne ødelegge

Skrevet

bare slå av maskinen sånn uten videre, mens browseren er oppe og kjører? trodde det kunne ødelegge

Du kan godt lukke programmer først og avslutte naturligvis, men det trodde jeg du forsto. :)

Det viktige er bare at maskinen resettes. Egentlig en "idiotregel", men nyttig når det finnes så mange usynlige virusprogrammer som gjør det mulig å fjernstyre PCer, og sleipe kjeltringer.

Gjest skandiabanken
Skrevet

Du kan godt lukke programmer først og avslutte naturligvis, men det trodde jeg du forsto. :)

Det viktige er bare at maskinen resettes. Egentlig en "idiotregel", men nyttig når det finnes så mange usynlige virusprogrammer som gjør det mulig å fjernstyre PCer, og sleipe kjeltringer.

så det holder å slå av og på maskinen etter at man har vært på nettbanken? takk for svar igjen :0)

Skrevet

Hva er en-times sertifikater, og hvordan får man stilt inn dette?

Skrevet

Hva er en-times sertifikater, og hvordan får man stilt inn dette?

Du laster det ned når du f eks kobler opp på en maskin du ikke har brukt før, eller har slettet sertifikatet på. Det fins i menyen hos banken, der står hvordan du gjør det.

Gjest Emilli
Skrevet

Akkurat det tenkte jeg på også, etter at det kom frem at det var risikabelt å bruke fødselsnummer.

Da ble jeg i tvil.

Skrevet

så det holder å slå av og på maskinen etter at man har vært på nettbanken? takk for svar igjen :0)

Det er bare en av mange regler.

Jeg tør ikke bruke maskiner hvor som helst til banktjenester, og ikke ha alle penger i nettbank eller på konto med kort. Flere konti og minst en med manuell overføring er ganske lurt tror jeg. Hvis noen svindler med kortet mitt, får de aldri tak i særlig mye. Jeg har også egen for regningsbetaling og egen for innkommende.

Gjest Calóni
Skrevet

Fødselsnummer er forsåvidt ikke uvanlig å bruke. Privatbanken.no bruker også det, men har kodekort med forskjellig kode hver gang.

For å logge deg inn på Skandiabanken trenger du jo å laste ned sertifikater. For å få brukt det, så må du få tilsendt en kode på din mobiltelefon/adresse. Deretter velger du hvor lenge sertifikatet skal være gyldig, deretter skriver du inn personnummer, og tilslutt din personlige kode. Så jeg anser det som ganske så sikkert :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...