Gå til innhold

Svar på kreftprøve/celleprøve

Anbefalte innlegg

Gjest Hvem vet alt
Skrevet

Fikk svar svar på kreftprøve/celleprøve her om dagen og da lurer jeg på, hva menes med at det er enkelte ubetydelige forandringer og at ny prøve bør tas om 1/2 år.

Event. hva kan det komme av forandringene ??

Gjest vioola
Skrevet

jeg har også fått en sånn beskjed. Vet ikke helt hva som er grunnen men som oftest er det ikke noe å være bekymret for. Men er greit å holde øye med. Tror det kan ha noe med at det kan være forstadet til kreft i livmoren eller noe sånt

Skrevet

Celleprøven din sier at noen celler har forandret seg og ser ikke lenger normale ut. Grunnen til at du skal ta ny prøve om ett halvt år er fordi man vil holde øye med om celleforandringen kan gå tilbake, fordi det kan den. Grunnen til at celler forandrer seg er ikke helt klarlagt, mener jeg. Det er snakk om at virus kan gjøre det, får man barn sent så kan det være årsaken. Er du i tvil så spør en gynekolog. Celleforandring er ikke forstadie til kreft, celleforandring kalles dysplasi på latinsk, betyr feilutvikling. Dette er det flere stadier av og det er derfor man vil ta nye prøver for å se om forandringene endrer stadie. Og de fleste celleforandringer er helt ufarlige og går tilbake av seg selv.

Gjest Er anonym nå
Skrevet

Fikk en gang det svaret, det var en slags vorte greier som ikke var noe farlig og som sannsynligvis ville gå bort av seg selv. Og det gjorde de også. Jeg ble litt bekymret og ringte legen min, som beroliget med at det var ingen eller liten fare forbundet med dette.

Skrevet

Jeg har hatt celleforandringer i ca. 14 år nå.

Dette er strengt tatt forstadiet til kreft. Mange har disse forandringene, men det er viktig å følge de opp. Dersom det blir litt værre må du fjerne et bittelite område av livmorhalsen. (Lokalbedøvelse, og du kan reise hjem umiddelbart.)

Jeg må inn to ganger i året for dette, så jeg har sikkert større forandringer enn deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...