Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter sinnsykt med å svelge tabletter. Prøvde å ta multivitaminer idag, men tabletten var så stor. Med tablett og vann i munnen, måtte jeg løpe bort til kjøkkenet og spytte ut i vasken. Tok en ny, delte den i to. Samme resultat. Er akkurat som halsen låser seg og ikke vil slippe noe gjennom seg. Jeg har gått på p-piller i mange år, og det har som regel gått greit, for de er jo så knøttsmå (har noen gang fått brekninger av å svelge p-piller også). Men litt større, så klarer jeg det bare ikke. Bruker aldri smertestillende heller, og har fått flytende allergimedisin :P Noen tips til hvordan lære seg å svelge tabletter?

Skrevet

Niesen min fikk det til som 3-åring ved å ta en stor skje med is sammen med tabletten!

Dette er "kun" en form for psykologisk sperre, da du høyst sannsynlig svelger matbiter på tilsvarende størrelse. Men kjenner til andre med tilsvarende problem.

Gjest tipstaps
Skrevet

Legg den i munnen og ta en stor slurk vann. Svelg vannet mens tabletten ligger midt i-gjør det fort.

Skrevet

Hvis du ikke fikser det, men gjerne vil ta vitaminer kan du kanskje kjøpe disse bamsevitaminene for barn?

Og husk din tran ;o)

Gjest nosigns
Skrevet

Det er rett og slett bare trening.Du må finne din måte å få den ned på. Jeg plundret fælt når jeg skulle begynne å ta større piller enn p-piller jeg også for maaaaaaange år siden. Nå skuller jeg ned en neve piller med enslurk vann. hehe...

Prøv med noe som du synes smaker godt først, til du får til teknikken. Juice, cola eller noe annet. Jeg legger pilla på tunga, hiver innpå med vann og vips der er den vekk uten at jeg merket at jeg svelget. Tror det er det at en TENKER så på at en må svelge som gjør at en ikke klarer det.

Lykke til da!

Skrevet

Å ta det med en skje yoghurt, syltetøy eller en brødskive kan være et alternativ. Det finnes også tablettknusere og tablettdelere som kan fås kjøpt på apoteket. Men husk at det er ikke alle tabletter som kan knuses.

Lykke til!:)

Skrevet

Tenk på den som en bit mat. Du må sikkert ikke mose middagen din for å få den ned. ;-)

Skrevet

Dette kan du få til. Det er nok bare psykisk.

Da jeg var liten måtte jeg ta masse medisiner ofte og utviklet da en teknikk som fungerer for meg. Om den vil fungere for deg vet jeg ikke, men se om du skjønner hva jeg mener.

Jeg legger tabeletten/pillen under tunga. Da behøver jeg ikke smake den eller kjenne på overflaten, for det psyker meg ut. Så heller jeg masse vann inn i munnen (under tunga), slik at tabeletten bare skylles ned. Jeg merker det ikke en gang.

Skrevet

Det kan være vanskelig for noen å få svelget piller, og det trenger ikke bare være psykisk. Det finnes en "pille-svelge-kopp" som jeg ikke husker hva heter, men kanskje dette kunne være noe for deg? Veldig kjekt når man har barn som må svelge tabletter.

Skrevet

Jeg har samme problemet. Har alltid hatt litt problem med at jeg setter fast i halsen, enten det er piller eller kjøtt biter.

Ved førstehjelp lærer man jo at man skal åpne luftveiene ved å bøye hodet bakover. Med andre ord lukker man da spiserøret. Piller skal jo ned spiserøret og ergo bør man ikke legge hodet bakover når man svelger. Det tenker jeg på hver gang jeg tar piller og det går mye lettere med hodet i normal stilling. Hvis angsten kommer før du får svelgt må du bare ta deg tid til å roe ned, for det snører halsen. Ellers brukte jeg lenge sana sol (brukte en stund noe andre flytende greier, men smaken ble etterhvert fryktelig kvalmende) og multivitaminer kan vel tygges.

Lykke til.

Skrevet

Jeg har samme problemet. Har alltid hatt litt problem med at jeg setter fast i halsen, enten det er piller eller kjøtt biter.

Ved førstehjelp lærer man jo at man skal åpne luftveiene ved å bøye hodet bakover. Med andre ord lukker man da spiserøret. Piller skal jo ned spiserøret og ergo bør man ikke legge hodet bakover når man svelger. Det tenker jeg på hver gang jeg tar piller og det går mye lettere med hodet i normal stilling. Hvis angsten kommer før du får svelgt må du bare ta deg tid til å roe ned, for det snører halsen. Ellers brukte jeg lenge sana sol (brukte en stund noe andre flytende greier, men smaken ble etterhvert fryktelig kvalmende) og multivitaminer kan vel tygges.

Lykke til.

Takk for svar til dere alle. Men vet noen av dere om tabletten (altså multivitamintabletten) mister sin virkning om den røres ut i litt vann f.eks. og drikkes?

mariaflyfly
Skrevet

Ta de med noe som har kullsyre i seg! :)

Skrevet

Takk for svar til dere alle. Men vet noen av dere om tabletten (altså multivitamintabletten) mister sin virkning om den røres ut i litt vann f.eks. og drikkes?

Du kan jo få multivitaminer som brusetabletter. Har sett dem i dagligvarebutikken. Står i plastrør.

Da skulle vel saken være grei ift vitaminene ihvertfall.

Gjest Calóni
Skrevet

Det kan være vanskelig for noen å få svelget piller, og det trenger ikke bare være psykisk. Det finnes en "pille-svelge-kopp" som jeg ikke husker hva heter, men kanskje dette kunne være noe for deg? Veldig kjekt når man har barn som må svelge tabletter.

Hva er en pille-svelge-kopp? Hvordan fungerer den?

Skrevet

Det står på boksen sikkert. Vitamineral kan tygges og suges.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...