Gå til innhold

Dumt spm om brøk

Anbefalte innlegg

Gjest Dukker!
Skrevet

TELLEREN er over streken, og NEVNEREN under....er det ikke så?

Skrevet

Yepp:-)

Når du har laget en fellesnevner og skal legge i sammen brøker, så legger du i sammen kun det som står over streken, derav navnet også, .....telleren:-)

Gjest Dukker!
Skrevet

Yepp:-)

Når du har laget en fellesnevner og skal legge i sammen brøker, så legger du i sammen kun det som står over streken, derav navnet også, .....telleren:-)

Nemlig! Var det jeg trodde også. Men så hørtes plutselig ordet "nevner" så pussig ut....

:o)

Skrevet

Jeg sliter også litt med 3. klassepensum. :-)

Gjest printa
Skrevet

Jeg sliter også litt med 3. klassepensum. :-)

Godt vi er flere ;-)

Skrevet

Godt vi er flere ;-)

Det finnes mange slags fellesskap.

Skrevet

Javel?

F eks de som har trøbbel med matte. Dama på 7-11 hadde problemer da jeg skulle betale 8 kr og ga henne 13 kr for å få igjen en femmer. Da tror jeg det stoppa helt oppi den blonde knollen hennes. :-)

Gjest printa
Skrevet

F eks de som har trøbbel med matte. Dama på 7-11 hadde problemer da jeg skulle betale 8 kr og ga henne 13 kr for å få igjen en femmer. Da tror jeg det stoppa helt oppi den blonde knollen hennes. :-)

Hmmmmmm kunne godt vært meg det. Men, jeg har lært meg visse teknikker. Når kunden gir meg 20,- og skal betale 13. Da er det bare å begynne å telle, fra tretten til tyve = sju.

Men, jeg går da også for å være en av de blonde, uansett hårfarge.;-) Ikke enkelt å være blond, skal jeg si deg.

Gjest Streker på veggen..!
Skrevet

Hmmmmmm kunne godt vært meg det. Men, jeg har lært meg visse teknikker. Når kunden gir meg 20,- og skal betale 13. Da er det bare å begynne å telle, fra tretten til tyve = sju.

Men, jeg går da også for å være en av de blonde, uansett hårfarge.;-) Ikke enkelt å være blond, skal jeg si deg.

Matte er bare et eneste stor ork!

Jeg prøver ikke engang og telle når jeg får igjen penger lenger.. :o

Skrevet

Hvis du har tre mynter i lomma og disse til sammen er 7 kr, hvilke tre mynter er det?

Og hvis de til sammen er 12 kr?

Hvis de til sammen er 11 kr?

Gjest printa
Skrevet

*ler*

Vurderer det samme!

Gjest du ser syner
Skrevet

Ser du har fått svar, men jeg har alltid brukt regla "Teller til topps, nevner nederst..." for å huske det.

Gjest Streker på veggen..!
Skrevet

Hvis du har tre mynter i lomma og disse til sammen er 7 kr, hvilke tre mynter er det?

Og hvis de til sammen er 12 kr?

Hvis de til sammen er 11 kr?

HYYYYYYYYYYYYYYYYL!!!!!!

:P

Skrevet

HYYYYYYYYYYYYYYYYL!!!!!!

:P

Feil svar.

7 kr : en femmer og to kroner

12 kr : en tier og to kroner

11 kr : en tier og to femtiører, eller to femmere og en krone.

Oppgaver for 3. klasse. Ikke alle klarte det. Noen trodde først at det ikke skulle være to like mynter. Mange så ikke at den siste hadde to løsninger. Noen glemte at det fantes femtiører :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...