Gå til innhold

Hvor hysterisk er jeg? (sikring/kjøretøy)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om fornuften min har forlatt meg, og håper at noen her inne kan avkrefte det for meg!

Min datter på ni år har vært hos pappa i helgen (vi bor ikke sammen). Han har en firehjuling, som kan komme fort opp i stor fart.

Pappaen og jeg har tidligere hatt flere diskusjoner om trafikksikkerhet generelt, hvor resultatet oftest er at jeg er hysterisk og han "aldri kommer ut for ulykker".

I helgen har altså jenta fått sitte på bakpå firehjulingen, med en 20 år gammel slålomhjelm på og vinterdress. De har kjørt 3 mil tur retur med fartgrense 70 og 80 km/t.

Er dette i det hele tatt forsvarlig?

Faren var selv i motorsykkelulykke for en tid tilbake, og det første han gjorde etterpå var å kjøpe kjøredress (han hadde kjørt uten frem til da).

Likevel kjører han med jenta bakpå med en utdatert skihjelm, uten kjøredress?!?

Uff, er fortvilet og tom i kroppen etter at sinnet har lagt seg.

Hva mener dere?

Finnes det regler for sikring på slike kjøretøy?

Frustrerte hilsner...

Mrs. Wallace
Skrevet

Du er slett ikke hysterisk - jeg ville blitt lynforbanna om noen hadde tatt med mitt barn på noe sånt.

Skrevet

Du er slett ikke hysterisk - jeg ville blitt lynforbanna om noen hadde tatt med mitt barn på noe sånt.

Takk!

:)

Jeg ble så forbannet nå når jeg fikk vite dette - at jeg begynte å tvile på min egen rasjonalitet!

:)

Mener jeg ikke ser spøkelser på høylys dag - de aller fleste kjøreturer skjer tross alt uten ulykker. Men _skulle_ det skje noe så sitter man så ubeskyttet i utgangspunktet at forsvarlig sikring skulle være en selvfølge.

*ser for meg liten kropp bli slengt mot asfalten i stor fart*

Mvh,

Skrevet

Det der skulle ikke jeg tillatt.

Heisann!

Det gjør ikke jeg heller, men hva i svarte kan jeg true en pappa med umoden tankegang - som ikke til slutt går utover ungene - for å få han til å kjøre forsvarlig?

Når ikke noen av argumentene jeg kommer med når inn?

Når han mener _jeg_ er uforsvarlig siden jeg tar barna med i fly?

(Vi har til normalt et greit og avslappet forhold, og samarbeider ellers godt.)

*fortvilet*

Mvh,

Skrevet

Heisann!

Det gjør ikke jeg heller, men hva i svarte kan jeg true en pappa med umoden tankegang - som ikke til slutt går utover ungene - for å få han til å kjøre forsvarlig?

Når ikke noen av argumentene jeg kommer med når inn?

Når han mener _jeg_ er uforsvarlig siden jeg tar barna med i fly?

(Vi har til normalt et greit og avslappet forhold, og samarbeider ellers godt.)

*fortvilet*

Mvh,

Det er klar logikk: hvis den ene ikke tillater noe som kan virke usikkert, så skal det ikke gjøres. Den andre kan da ikke overstyre, siden denne da vil få ansvaret om noe skjer. Hva unger syns er moro er ikke emne da.

Det er ikke vanlig lenger med passasjer på sykkel, og jeg ville ikke turt å ta noen med og kanskje få ansvaret for en ulykke. Andre trafikanter kan også være skyld i uhell, uten at det gjør saken bedre. Ungen kan rett og slett falle av i en dump. Hvis det skjer i 50 kmt er det svært farlig, selv med hjelm. Ved et velt, følger sykkelen etter og kan knuse passasjerene. En ATV veier fort 150 kg og går kast i kast, den legger seg ikke ned som en tohjuling.

Skrevet

Bare en idé fra en singel, ungeløs berte. Dere er sannsynligvis begge interressert i ungens sikkerhet (selv om han kanskje mener hun er sikker). Går det an å spleise på leie/kjøp av kjøredrakt og hjelm til jenten når hun skal ut å kjøre med far?

Skrevet

Bare en idé fra en singel, ungeløs berte. Dere er sannsynligvis begge interressert i ungens sikkerhet (selv om han kanskje mener hun er sikker). Går det an å spleise på leie/kjøp av kjøredrakt og hjelm til jenten når hun skal ut å kjøre med far?

Hei!

Selvfølgelig kan vi spleise på kjøreutstyr, men dette er ikke et spørsmål om penger, han har en romslig økonomi.

Problemstillingen er at pappa mener han er usårbar og ikke evner å tenke konsekvenser.

Sikring av barna i trafikken er det ikke så nøye med, for selvfølgelig "skjer det aldri oss".

Jeg har vanskelig for å se for meg at ungene kan overleve en eventuell ulykke i 80 km/t uten store, varige mén - og ser derfor ikke vits i å ta den risikoen det tross alt er å ta dem med ut på motorveien.

Ungene er jo i tillegg storfornøyde med å sitte på rundt i nærmiljøet med fartsgrense på 30 km/t, der kan de også treffe noen de kjenner :)

Kjøring i høye hastigheter har da faren mer glede av enn barna, som altså er fornøyde med å kjøre i gatene hjemme.

Ikke morsomt...

Mvh,

Skrevet

Hei!

Selvfølgelig kan vi spleise på kjøreutstyr, men dette er ikke et spørsmål om penger, han har en romslig økonomi.

Problemstillingen er at pappa mener han er usårbar og ikke evner å tenke konsekvenser.

Sikring av barna i trafikken er det ikke så nøye med, for selvfølgelig "skjer det aldri oss".

Jeg har vanskelig for å se for meg at ungene kan overleve en eventuell ulykke i 80 km/t uten store, varige mén - og ser derfor ikke vits i å ta den risikoen det tross alt er å ta dem med ut på motorveien.

Ungene er jo i tillegg storfornøyde med å sitte på rundt i nærmiljøet med fartsgrense på 30 km/t, der kan de også treffe noen de kjenner :)

Kjøring i høye hastigheter har da faren mer glede av enn barna, som altså er fornøyde med å kjøre i gatene hjemme.

Ikke morsomt...

Mvh,

Joda, jeg er i utgangspunktet helt enig med deg. Tror ikke jeg hadde vært overbegeistret selv.

Du må finne på et megabra argument, som treffer han midt i ryggraden. For det er litt tåpelig at han sikrer seg selv så godt han kan, mens datteren får en utrangert hjelm og en dress som nesten er farligere å ha på enn vanlig dongeri.

Fillerist han litt, for han tenker visst ikke helt klart.

Skrevet

Det er klar logikk: hvis den ene ikke tillater noe som kan virke usikkert, så skal det ikke gjøres. Den andre kan da ikke overstyre, siden denne da vil få ansvaret om noe skjer. Hva unger syns er moro er ikke emne da.

Det er ikke vanlig lenger med passasjer på sykkel, og jeg ville ikke turt å ta noen med og kanskje få ansvaret for en ulykke. Andre trafikanter kan også være skyld i uhell, uten at det gjør saken bedre. Ungen kan rett og slett falle av i en dump. Hvis det skjer i 50 kmt er det svært farlig, selv med hjelm. Ved et velt, følger sykkelen etter og kan knuse passasjerene. En ATV veier fort 150 kg og går kast i kast, den legger seg ikke ned som en tohjuling.

Du ordlegger frykten min...

Synes i det store og hele at den av foreldrene som ikke har barna hos seg skal være trygg på at barna har det sikkert mens de er hos den andre foreldren.

Altså; at jeg stoler på at ungene har det bra og trygt mens de er hos pappa og omvendt.

Det krever at vi er enige om flere grunnleggende ting.

Synd at vi tydeligvis ikke er enige om en sak som er så viktig etter mitt syn. Og som kan ha grusomme konsekvenser dersom det _skulle_ gå galt.

*sukk*

Mvh,

Skrevet

Jeg har selv kjørt motorsykkel i mange år, og synes ikke du er hysterisk.

Det du beskriver er ikke god nok sikring av ditt barn ved en eventuell ulykke.

Skrevet

Du ordlegger frykten min...

Synes i det store og hele at den av foreldrene som ikke har barna hos seg skal være trygg på at barna har det sikkert mens de er hos den andre foreldren.

Altså; at jeg stoler på at ungene har det bra og trygt mens de er hos pappa og omvendt.

Det krever at vi er enige om flere grunnleggende ting.

Synd at vi tydeligvis ikke er enige om en sak som er så viktig etter mitt syn. Og som kan ha grusomme konsekvenser dersom det _skulle_ gå galt.

*sukk*

Mvh,

er det ikke noen aldersgrenser da?

han kan jo ikke bare bryte loven heller?

Gjest 4-hjuling
Skrevet

Her vi bor er det mange 4-hjulinger ute på veiene, barn, yngre enn din, sitter bakpå på mange av disse. Altså her er det normalt.

Om de kan gå i 70 - 80 km/t, så er det vel ikke så mange som freser avgårde i den farten.

Gjest umiddelbart!
Skrevet

Herregud, er det et sånt åpent kjøretøy? Jeg hadde skutt faren!

Skrevet

Kjøp sikringsutstyr. Det er ett must, men du burde prøve en ATV selv, så får du se at det er tryggere enn du hadde tenkt deg.

Ørkenvandreren
Skrevet

Pappa'ens adferd er helt på trynet. Intet mindre.

Skrevet

Hei!

Takk for alle svar!

Har snakket med pappa’n igjen i dag. Han er ikke enig med meg i at å kjøre med ungene slik jeg beskrev er uforsvarlig. Men, siden jeg har en tendens til å bli veldig sint når det gjelder bil/trafikksikring og slurv, så erklærte han at hermed er det slutt med å kjøre med barna som passasjer på firehjulingen.

Er bare delvis fornøyd med det, så lenge han ikke forstår _hvorfor_ jeg reagerer på dette. Men han imøtekommer jo min frykt for å ha ungene med, så...

I forhold til hva reglene sier om passasjerer på disse kjøretøyene så er det lovlig med barn inntil ti år, med godkjent hjelm. Annet utstyr er ikke lovpåkrevd. Snakket med politiet i dag ang. sikring, og vedkommende der ville absolutt ikke selv hatt barn med på veier med høye fartsgrenser. Var det helt påkrevd så bør ungene ha dertil egnete hansker, støvler, kjøredress, ryggbrett og hjelm.

Så da blir det å fortsette å jobbe med ungene for at de selv skal forstå hvorfor sikring er viktig, og håpe på at min påvirkning kan følge med dem når de skal ut i trafikken på egenhånd.

Igjen - takk for "bekreftelse" på at jeg ikke var irrasjonelt sint i går! :)

Mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...