Gå til innhold

Ved flytting fra Norge.

Anbefalte innlegg

thinkerbell
Skrevet

Foruten å melde flytting til folkeregisteret, hva annet må man huske på.

Jeg har forstått det dithen at skatteplikten til Norge i utgangspunktet ikke opphører ved midlertidig opphold i utlandet, men man kan be om skattenedsettelse. Dette gjelder dersom man er borte _mer_ enn et år, sammenhengende. Men. Dersom man melder emigrasjon, altså fast utflytting, over hvor mange år er man da alminnelig skattepliktig til Norge etter at man har flyttet? Jeg mener å huske at det er 3 år, men jeg kan ta feil. Vil da den summen jeg skatter til det nye landet trekkes fra det jeg skal skatte til Norge?

Vil alle "bånd" bli brutt eller finnes det en måte jeg kan beholde en liten link til Norge (dersom jeg skulle ha behov for å dra hjem og da ha behov for hjelp av det offentlige) over en periode på de første årene. Er ikke helt komfortabel med å bryte alle bånd i første omgang siden jeg gjør dette alene.

Hva med helsetjenester i utlandet? Jeg har naturligvis et "Europeiske helsetrygdkort" og jeg skal til et EØS land, men dette kortet varer vel kun i 12 måneder og kan vel strengt talt ikke brukes når man har meldt utflytting.

Skrevet

Dersom du ønsker å beholde dine rettigheter i Norge må du selvsagt fortsette å betale skatt. Men når du skatter til et annet land blir dette som du sier trukket fra det du hadde blitt skattelagt i Norge. Du betaler altså bare mellomlegget.

Du bør kontakte ligningsmyndighetene, men bør nok være forberedt på at det kan være en tung prosess å finne ut av alle lover og regler.

Skrevet

Hei,

og oi!

Du må ta deg en tur til Trygdekontoret for Utenlandssaker, og forhøre deg om rettighetene dine. Du risikerer å miste veldig mye/alt, dersom du ikke opprettholder medlemskapet i Folketrygden.

Du forblir skattepliktig til Norge dersom du har eiendom her.

Dette er et minefelt av motstridende lover og regler, og det er uhyggelig vanskelig. Jeg har til og med fått ettergitt skatt fordi likningskontoret innrømmet at de ikke kunne forstå det! :-)

Med vennlig hilsen

thinkerbell
Skrevet

Hei,

og oi!

Du må ta deg en tur til Trygdekontoret for Utenlandssaker, og forhøre deg om rettighetene dine. Du risikerer å miste veldig mye/alt, dersom du ikke opprettholder medlemskapet i Folketrygden.

Du forblir skattepliktig til Norge dersom du har eiendom her.

Dette er et minefelt av motstridende lover og regler, og det er uhyggelig vanskelig. Jeg har til og med fått ettergitt skatt fordi likningskontoret innrømmet at de ikke kunne forstå det! :-)

Med vennlig hilsen

Jeg begynner å skjønne at dette blir/er vanskelig.. "mottakerlandet" er samarbeidsvillige.. men norge er det ikke lett å komme seg ut av!

Sikkert fordi jeg er så unik at de gjerne vil ha meg her :-)

Skrevet

Jeg begynner å skjønne at dette blir/er vanskelig.. "mottakerlandet" er samarbeidsvillige.. men norge er det ikke lett å komme seg ut av!

Sikkert fordi jeg er så unik at de gjerne vil ha meg her :-)

*tenker*

thinkerbell er Mullah Krekar, og skal utvises! :skremt:

======

Altså, det går vanligvis greit å flytte ut. Det som man må passe på er dette med Trygdekontoret og Folketrygden. Du kan virkelig brenne deg på det - særlig når du kommer tilbake. Da er du plutselig ikke dekket noen steder.

Alt godt til deg!

thinkerbell
Skrevet

Dersom du ønsker å beholde dine rettigheter i Norge må du selvsagt fortsette å betale skatt. Men når du skatter til et annet land blir dette som du sier trukket fra det du hadde blitt skattelagt i Norge. Du betaler altså bare mellomlegget.

Du bør kontakte ligningsmyndighetene, men bør nok være forberedt på at det kan være en tung prosess å finne ut av alle lover og regler.

takk :-)

Skrevet

Svenskene er forøvrig snille. Fikk brev om at jeg har 8000 kr på min pensjonskonto. Flyttet tilbake for mange år siden! Hihi..

thinkerbell
Skrevet

*tenker*

thinkerbell er Mullah Krekar, og skal utvises! :skremt:

======

Altså, det går vanligvis greit å flytte ut. Det som man må passe på er dette med Trygdekontoret og Folketrygden. Du kan virkelig brenne deg på det - særlig når du kommer tilbake. Da er du plutselig ikke dekket noen steder.

Alt godt til deg!

*vrir de små grå over hva man kan gjøre for å bli utvist*

thinkerbell
Skrevet

Svenskene er forøvrig snille. Fikk brev om at jeg har 8000 kr på min pensjonskonto. Flyttet tilbake for mange år siden! Hihi..

er det virkelig sant? så morsomt! :-)

Skrevet

er det virkelig sant? så morsomt! :-)

Jepp, kommer hvert år! Kan velge hvor jeg vil plassere de og sånn. Blir visst en hundrelapp i månden, men vet ikke om jeg får det når det kommer til stykket. Får bruke de til blåbärsoppa og köttbullar på ikea i såfall.. :-)

thinkerbell
Skrevet

Jepp, kommer hvert år! Kan velge hvor jeg vil plassere de og sånn. Blir visst en hundrelapp i månden, men vet ikke om jeg får det når det kommer til stykket. Får bruke de til blåbärsoppa og köttbullar på ikea i såfall.. :-)

bevares.. jeg må nesten vurdere om jeg skal legge om kursen helt og flytte til sverige istedet :-)

Gjest Liza i London
Skrevet

Hvor i huleste skal du naa?

Om du kommer hit, well,Nanny begynner aa bli gammel og har ikke helt sansen for tenaaringsjenters hormonsprang ( og modrenes tilbakelente ro!)

For ikke aa snakke om de smaa.....pensjonatskolene lokker,men mamma er stanhaftig.

Men en fast haand kan trenges. Noe galt er det naar Nanny kjefter mer paa mor enn paa unger :(

thinkerbell
Skrevet

Hvor i huleste skal du naa?

Om du kommer hit, well,Nanny begynner aa bli gammel og har ikke helt sansen for tenaaringsjenters hormonsprang ( og modrenes tilbakelente ro!)

For ikke aa snakke om de smaa.....pensjonatskolene lokker,men mamma er stanhaftig.

Men en fast haand kan trenges. Noe galt er det naar Nanny kjefter mer paa mor enn paa unger :(

hehe.. Jeg skal faktisk til England, men forhåpentligvis ikke nær deg, tror jeg(?). :)

Det er så vanskelig med alle disse forbannade papirene så i første omgang blir det langvarig opphold, og så ser jeg videre.

Skrevet

bevares.. jeg må nesten vurdere om jeg skal legge om kursen helt og flytte til sverige istedet :-)

Eller fra Sverige, men det er kanskje ikke SÅ lett..

thinkerbell
Skrevet

Eller fra Sverige, men det er kanskje ikke SÅ lett..

ja,..flytte -fra- ja.. skjønt det blir litt vanskelig :-) Sverige er forøvrig et herlig land!

Var det problematisk å flytte _fra_ sverige? Det virker som om england tar gledelig i mot meg(?), men bevares for et stress det er med å komme seg _ut_ av norge.

Skrevet

ja,..flytte -fra- ja.. skjønt det blir litt vanskelig :-) Sverige er forøvrig et herlig land!

Var det problematisk å flytte _fra_ sverige? Det virker som om england tar gledelig i mot meg(?), men bevares for et stress det er med å komme seg _ut_ av norge.

Gikk strålende å flytte FRA Sverige. Flyttet bare midlertidig dit forøvrig. DET var ikke like lett, for de norske reglene sa at jeg ikke skulle melde flytting til folketrygden, de svenske reglene sa at man skulle.. *dunker hodet i bordet* Sukk.. Men gikk det og! Lykke til med flytt!

thinkerbell
Skrevet

Gikk strålende å flytte FRA Sverige. Flyttet bare midlertidig dit forøvrig. DET var ikke like lett, for de norske reglene sa at jeg ikke skulle melde flytting til folketrygden, de svenske reglene sa at man skulle.. *dunker hodet i bordet* Sukk.. Men gikk det og! Lykke til med flytt!

takk! Jeg blir snart smårar av de norske reglene...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...