Gå til innhold

Jobbsøkning etter studier

Anbefalte innlegg

Gjest emma dilemma
Skrevet

Hvordan forholder det seg med arbeidsledighetstrygd, når kan man få det, etter at man er ferdig med studiene og holder på å søke jobb?

Er ferdig i juni og trenger penger da, men får det vel ikke før det er gått noen måneder?

Skal kanskje studere videre fra høsten og da er det naturlig å ha sommerjobb. Sommerjobber kan man ofte fortsette i, dersom man har anledning til det. Samtidig er jobbsøkning en fulltidsjobb som jeg vil bruke mye tid på, dersom jeg ikke skal studere videre, så da er det vel greit å slutte etter sommmeren.

Når får man da arbeidsledighetstrygd?

Skrevet

Du får vel ikke arbeidsledighetstrygd om du aldri har hatt arbeid....?

Gjest togli
Skrevet

Noe må man jo ha å leve av og man er jo arbeidssøker... jeg kjenner ikke reglene altså, men synes det høres rart ut at man ikke skal få ledighetstrygd når man faktisk er arbeidsledig - eller?

Gjest emma dilemma
Skrevet

Får jeg noe annen støtte? Har aldri fått sånn hjelp tidligere så er helt blank.

Skrevet

Får jeg noe annen støtte? Har aldri fått sånn hjelp tidligere så er helt blank.

Tror ikke det er andre alternativer enn faktisk å ta en "hvilkensomhelst" jobb i påvente av den rette jobben. Butikk, bensinstasjon, avisbud, pleieassistent i helsevesenet osv, det finnes en del alternativer.

Til syvende og sist må du gå på sosialen, hvis du ikke har rett på arbeidsledighetstrygd.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Har du søkt på aetat sine sider? Det står ganske grundig forklart der (om reglene for å få støtte) :)

Gjest M.Angelica
Skrevet

står at man må være arbeidsufør, det er jeg ikke, men takk for bryderiet

Ja og at du må ha hatt jobb året før. Det har du vel heller ikke hatt..

Gjest lille rosinen
Skrevet

Hei!

Jeg mener å huske at når jeg var ferdig utdannet at jeg ikke hadde noe krav på arbeidsledighetstrygd. Man må ha jobbet et år eller noe slikt først og/eller hatt en inntekt over en hvis sum.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte deg rett, men mener du at du skal slutte i en eventuell sommerjobb før du må for å være aktiv jobbsøker på heltid og samtidig motta arbeidsledighetstrygd? I såfall, så vet ikke jeg om JEG har lyst til å støtte deg med mine skattepenger. Håper lovverket Aetat forholder seg til forhindrer sånt!

Jeg har vært aktiv jobbsøker flere ganger jeg, men har brukt ledig tid utenom jobb til å skrive søknader og ringt når jeg har hatt mulighet og i verste fall i pausen på jobben. Ikke noe problem!

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt det jeg fikk midlertidig mens jeg hadde søkt på andre jobber. Da kan du også vise tilbake til at du har jobbet, og ikke bare "drevet dank" i en CV, søknad og på et intervju.

Ønsker det lykke til med søking videre, håper du får drømmejobben raskere enn du tror :-) Men du bør nok begynne å søke NÅ.

Gjest emma dilemma
Skrevet

Hei!

Jeg mener å huske at når jeg var ferdig utdannet at jeg ikke hadde noe krav på arbeidsledighetstrygd. Man må ha jobbet et år eller noe slikt først og/eller hatt en inntekt over en hvis sum.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte deg rett, men mener du at du skal slutte i en eventuell sommerjobb før du må for å være aktiv jobbsøker på heltid og samtidig motta arbeidsledighetstrygd? I såfall, så vet ikke jeg om JEG har lyst til å støtte deg med mine skattepenger. Håper lovverket Aetat forholder seg til forhindrer sånt!

Jeg har vært aktiv jobbsøker flere ganger jeg, men har brukt ledig tid utenom jobb til å skrive søknader og ringt når jeg har hatt mulighet og i verste fall i pausen på jobben. Ikke noe problem!

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt det jeg fikk midlertidig mens jeg hadde søkt på andre jobber. Da kan du også vise tilbake til at du har jobbet, og ikke bare "drevet dank" i en CV, søknad og på et intervju.

Ønsker det lykke til med søking videre, håper du får drømmejobben raskere enn du tror :-) Men du bør nok begynne å søke NÅ.

Ja, du forstod mer rett. Jeg har alltid søk jobber (sommer og deltid) samtidig med studier, men en venninne av meg var blitt anbefalt av en karriereveileder å ikke ha jobb mens hun søkter relevante jobber..... SElv er jeg bare veldig forvirret nå :-)

Gjest mirakel*2
Skrevet

dessverre faller du mellom to stoler! Det er helt sprøtt at det er slik. Mener å huske at du ikke har rett på noe når du kommer rett fra skole. Hvis du ikke klarer å få deg jobb må du tilslutt gå på sosialen

Gjest studentmamma
Skrevet

Ja, du forstod mer rett. Jeg har alltid søk jobber (sommer og deltid) samtidig med studier, men en venninne av meg var blitt anbefalt av en karriereveileder å ikke ha jobb mens hun søkter relevante jobber..... SElv er jeg bare veldig forvirret nå :-)

Det er lurt å ha en jobb mens du venter på en fast jobb, men lang oppsigelsestid er vel ikke så lurt. Hvis du har en jobb viser det jo at du har initiativ.

Gjest dette har jeg opplevd
Skrevet

Ja, her faller du mellom to stoler, og kan ikke vente deg noe trygd. I verste fall må du på sosialen og der får du vel 3-4000 ellernoe. Jeg kom i den situasjonen selv for et par år siden. Etter studiet, begynte søknadsprosessen. Jeg søkte på _alt_ som fantes av jobber, innen mitt yrke, men også diverse andre. Men fikk ikkeno før et og et halvt år senere. Heldigvis hadde jeg en deltidsstilling, men jeg levde ikke akkurat fett.

Skrevet

*Du må ha mottatt arbeidsinntekt som arbeidstaker eller fri-lanser tidligere år.

*Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene.

- Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2005 utgjør det kr 60 699).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...