Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 33 år og fikk diagnosen tidlig overgangsalder da jeg var 26. Har gått på forskjellige østrogenpiller, men føler at jeg ikke klarer å finne balansen på hvor mye østrogen jeg behøver. Brukte 3 mg en stund og la på meg mye, så ut som en oppblåst potet.

Fram til august brukte jeg 2 mg Climodien, men var veldig mye forkjølet og hadde elendig immunforsvar. Jeg var forkjølet ca en gang i måneden og det var veldig plagsomt. Tok kontakt med en lege som anbefalte meg å gå ned til 1 mg østrogen og å begynne med Progesteronsalve, begynte i midten av august. Han sa at østrogen uten progesteron i tillegg ikke er bra.

Etter det har jeg kun vært syk en gang, har gått ned tre-fire kg og ser bedre ut. Problemet er at jeg nå har begynt å få små hetetokter, føler meg deprimert og trett og sover veldig dårlig om natten.

Legene her jeg bor kan lite om dette, en gynekolog sa til meg at jeg kan mere selv enn de kan, så jeg føler at jeg bare må prøve meg fram selv.

Jeg har 2 mg progynova liggende, og 2 mg Climodien, skal jeg prøve en av disse sammen med progesteronsalven kanskje? Er samtidig redd for å få for mye østrogen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre og hvor jeg skal henvende meg for å få hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222438-hormonproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første må du være oppmerksom på at tidlig overgangsalder kan være assosiert med andre hormonforstyrrelser som for eksempel lavt stoffskifte, det bør sjekkes. Det ser ut som 2 mg østradiol er passe for deg, så jeg foreslår at du prøver deg med det du har liggende.

• Ta 2mg progynova kontinuerlig i f.eks. to måneder. Så tar du i stedet Climodien i to uker. Så tar du igjen progynova i ca 2 måneder osv. Noen dager etter du har sluttet med Climodien, får du sannsynligvis en blødning. Climodien inneholder 2 mg østradiol (som i progynova) og i tillegg et progesteronlignende preparat som ’renser’ ut i livmoren. Hvis man ikke bruker progesteron, kan det komme ukontrollert vekst av slimhinnen. Progesteronkrem er alt for svak til å hindre uhemmet vekst, så den kan du bare kutte ut.

• En annen mulighet er at du får en hormonspiral med progesteron (gestagen) for livmorbeskyttelse og så eksperimenterer med østrogen enten som tabletter eller som plaster (ca 50 mikrogram daglig)

Man anbefaler minst mulig gestagen (progesteron) av hensyn til uheldig virkning på brystet, men kremen er altså for svak.

Jeg synes din situasjon er så spesiell at du burde få henvisning til en gynekolog for videre oppfølgning.

Er noe uklart så spør i vanlig (ikke-betalende forum).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222438-hormonproblemer/#findComment-1664504
Del på andre sider

For det første må du være oppmerksom på at tidlig overgangsalder kan være assosiert med andre hormonforstyrrelser som for eksempel lavt stoffskifte, det bør sjekkes. Det ser ut som 2 mg østradiol er passe for deg, så jeg foreslår at du prøver deg med det du har liggende.

• Ta 2mg progynova kontinuerlig i f.eks. to måneder. Så tar du i stedet Climodien i to uker. Så tar du igjen progynova i ca 2 måneder osv. Noen dager etter du har sluttet med Climodien, får du sannsynligvis en blødning. Climodien inneholder 2 mg østradiol (som i progynova) og i tillegg et progesteronlignende preparat som ’renser’ ut i livmoren. Hvis man ikke bruker progesteron, kan det komme ukontrollert vekst av slimhinnen. Progesteronkrem er alt for svak til å hindre uhemmet vekst, så den kan du bare kutte ut.

• En annen mulighet er at du får en hormonspiral med progesteron (gestagen) for livmorbeskyttelse og så eksperimenterer med østrogen enten som tabletter eller som plaster (ca 50 mikrogram daglig)

Man anbefaler minst mulig gestagen (progesteron) av hensyn til uheldig virkning på brystet, men kremen er altså for svak.

Jeg synes din situasjon er så spesiell at du burde få henvisning til en gynekolog for videre oppfølgning.

Er noe uklart så spør i vanlig (ikke-betalende forum).

Takk for svar :)

Hormonspiral er uaktuelt siden jeg ikke har født barn. Jeg har hørt at man ikke bør bruke spiral da, stemmer det?

Jeg gikk opp til 2 mg Progynova for 9 dager siden. Er veldig tørst, ømme og hovne bryster, har lagt på meg to-tre kilo og føler meg i det hele tatt mer "kvapsete" når jeg øker østrogenen. Samtidig så holder hetetoktene på å forsvinne og jeg sover bedre om natten, så det er jo fordeler også. Føler at det er veldig vanskelig å finne balansen på hva og hvor mye østrogen jeg behøver.

Blodprøve for å sjekke stoffskiftet er tatt, og alt var visst ok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222438-hormonproblemer/#findComment-1676548
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for svar :)

Hormonspiral er uaktuelt siden jeg ikke har født barn. Jeg har hørt at man ikke bør bruke spiral da, stemmer det?

Jeg gikk opp til 2 mg Progynova for 9 dager siden. Er veldig tørst, ømme og hovne bryster, har lagt på meg to-tre kilo og føler meg i det hele tatt mer "kvapsete" når jeg øker østrogenen. Samtidig så holder hetetoktene på å forsvinne og jeg sover bedre om natten, så det er jo fordeler også. Føler at det er veldig vanskelig å finne balansen på hva og hvor mye østrogen jeg behøver.

Blodprøve for å sjekke stoffskiftet er tatt, og alt var visst ok.

hei igjen

Man kan bruke hormonspiral selv om man ikke har født, men den kan være litt vanskeligere å legge inn (man kan ev myke livmorhalsen opp med stikkpiller på forhånd). Hvis 2 mg er for mye og 1 mg for lite, så forsøk med 1 mg den ene dagen og 2 mg den andre dagen. Bivirkninger som ømme bryster pleier å fosvinne etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222438-hormonproblemer/#findComment-1682196
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...