Gå til innhold

Sprekker...

Gjest Cracking up...

Anbefalte innlegg

Gjest Cracking up...
Skrevet

Leier leilighet, og i overgangene mellom tak og list og vegg er det sprekker, ser ikke særlig pent ut. Hva slags greie kan jeg bruke for å tette sprekkene uten å måtte sparkle og male? Siden det er en leiebolig gidder jeg ikke sette i gang noe storprosjekt...

Kan fyllmasse (varenr. 34-1463) fra Clas Ohlson være noe?

Gjest Cezalion
Skrevet

Som leiebor er vel ikke dette din oppgave?

Gjest Cracking up...
Skrevet

Som leiebor er vel ikke dette din oppgave?

Jo, man har jo ansvar for vanlig vedlikehold av leieobjektet :)

Gjest Cezalion
Skrevet

Jo, man har jo ansvar for vanlig vedlikehold av leieobjektet :)

Du som leietaker har ikke ansvaret for dette, nei, med mindre du har avtalt dette med utleier.

'Utleieren har plikt til å utbedre mangler, slik at boligen fremstår som den skal etter avtalen. Gjør han ikke det, kan leietakeren kreve avslag i leien, holde tilbake husleie, og hvis mangelen er vesentlig - heve avtalen. På visse vilkår kan leietakeren også kreve erstatning.

Utleier skal stille boligen til leietakers disposisjon til avtalt tid. Dersom partene ikke har avtalt noe annet, regnes overlevering å ha skjedd når leietakeren får nøklene og adgang til boligen. Etter at boligen er overtatt, plikter utleier å holde boligen i den stand som følger av avtalen gjennom hele leieperioden, og han må sørge for nødvendig vedlikehold for at mangler ikke kan oppstå.

Det kan for eksempel være taktekking, maling innvendig og utvendig, utskifting av slitte bygningsdeler og vesentlige reparasjoner. Arbeidet bør skje uten for stor ulempe for leietakere'.

Fra Forbrukerportalen.

Gjest Cracking up...
Skrevet

Du som leietaker har ikke ansvaret for dette, nei, med mindre du har avtalt dette med utleier.

'Utleieren har plikt til å utbedre mangler, slik at boligen fremstår som den skal etter avtalen. Gjør han ikke det, kan leietakeren kreve avslag i leien, holde tilbake husleie, og hvis mangelen er vesentlig - heve avtalen. På visse vilkår kan leietakeren også kreve erstatning.

Utleier skal stille boligen til leietakers disposisjon til avtalt tid. Dersom partene ikke har avtalt noe annet, regnes overlevering å ha skjedd når leietakeren får nøklene og adgang til boligen. Etter at boligen er overtatt, plikter utleier å holde boligen i den stand som følger av avtalen gjennom hele leieperioden, og han må sørge for nødvendig vedlikehold for at mangler ikke kan oppstå.

Det kan for eksempel være taktekking, maling innvendig og utvendig, utskifting av slitte bygningsdeler og vesentlige reparasjoner. Arbeidet bør skje uten for stor ulempe for leietakere'.

Fra Forbrukerportalen.

Vel, mulig det, men jeg var altså ikke ute etter en spissfindig juridisk diskusjon her. Jeg ville bare ha tips til å få tettet de sprekkene uten alt for mye styr. Det er snakk om en tube til 40 kr. isåfall :)

Gjest Cezalion
Skrevet

Vel, mulig det, men jeg var altså ikke ute etter en spissfindig juridisk diskusjon her. Jeg ville bare ha tips til å få tettet de sprekkene uten alt for mye styr. Det er snakk om en tube til 40 kr. isåfall :)

Javel. Men nå kan da disse sprekkene være en del av et større problem. Så om du vil prøve å fikse dette på egenhånd, uten noen som helst kunnskap om hvordan og i hvorfor disse sprekkene har oppstått, så lykke til. :)

illuminatum
Skrevet

akryl, men det må nok males etterpå

den er veldig hvit:-)

Gjest Yljali
Skrevet

Akrylsparkel er lett å påføre. Hvis flatene er hvite fra før, så trenger du ikke male etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...