Gå til innhold

Folk bruker ikke bilbelte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på dagsrevyen at mange ble tatt for ikke å bruke bilbelte..40% av de som dør i trafikken har visst ikke brukt bilbelte...herregud, man glemmer da ikke å bruke belte?..dette gjør man jo automatisk med en gang man setter seg inn i bilen gjør man ikke?

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Da jeg var liten husker jeg at jeg fikk helt sjokk en gang en dame satt på med oss i bilen og ikke brukte bilbelte, hun sa at hun fikk angst av det. Det grunnet jeg mye på, gitt... Personlig ville jeg hatt mye mer angst for hvordan det ville kunne gå uten.

Kanskje vi har flere som henne? Eller kanskje folk ikke gidder? "Det går jo alltid bra", liksom? Eller har de ikke lært hvor viktig det er? Kanskje foreldrene deres var for stressa til å sette skikkelig grenser i oppveksten...

Skrevet

Da jeg var liten husker jeg at jeg fikk helt sjokk en gang en dame satt på med oss i bilen og ikke brukte bilbelte, hun sa at hun fikk angst av det. Det grunnet jeg mye på, gitt... Personlig ville jeg hatt mye mer angst for hvordan det ville kunne gå uten.

Kanskje vi har flere som henne? Eller kanskje folk ikke gidder? "Det går jo alltid bra", liksom? Eller har de ikke lært hvor viktig det er? Kanskje foreldrene deres var for stressa til å sette skikkelig grenser i oppveksten...

Det å bruke bilbelte, har forandret seg veldig fra jeg var liten, til nå. Vi lå i baksetet med dyner og puter, og jeg tror ikke det var bilbelte bak i det hele tatt.

Så mange av de som er 30 +, har ikke lært å bruke bilbelte av konsekvente foreldre.

Jeg har selv bilbelte som en absolutt regel. Blir veldig oppgitt når jeg ser unger leke i baksetet, uten å være forsvarlig sikret.

Gjest Calóni
Skrevet

Jo, det gjør man.

Nope, ikke alle. Som feks 40% av de som dør i bilulykker.

Skrevet

Jeg føler meg "naken" hvis jeg ikke har på bilbelte - også i baksetet. Men det er utrolig mange idioter som ikke bruker belte, ja. Selv har jeg vært i nok ulykker av ganske alvorlig art til å vite meget godt at bilbelte redder liv.

Det var en reklame som gikk på tv en stund, om akkurat dette. Den var egentlig litt stilig, og ganke brutal (med "sjelene" som steg opp, alle bortsett fra den ene, som "snudde"). Når det er folk jeg ikke kjenner eller bryr meg om, og som ikke bruker belte, tenker jeg egentlig "good riddance" hvis det skjer noe. Det er nesten i seg selv en kandidat til Darwin Awards. Jeg lar aldri noen sitte på uten å bruke belte når jeg kjører selv.

"........................................."

hare1365380455
Skrevet

Jo, jeg tar det på med en gang.

bugge -jenta
Skrevet

Jeg gjør det i hvertfall automatisk. men jeg vet at for svært lenge siden når jeg ikke hadde barn, slurvet jeg av og til med det. Vanskelig å forstå nå, føler meg sårbar og avkledd uten. Ungen tar det også på helt automatisk.

Gjest tettbebygde strøk
Skrevet

De kontrollerte igår i "tettbebygde strøk", det er der %`n var så høy. - "skal bare fort bort i butikken, - skal bare fort ditt og datt"

Jeg merker selv at jeg er sløv når jeg bare skal ned på butikken o.l., skal jeg kjøre på jobb eller en lengere tur tar jeg det på meg med en gang jeg starter bilen.

Skrevet

Det er mange som tror at ulykker ikke kan skje på korte strekninger, og dermed ikke trenger å bruke belte hvis man bare skal en liten tur i butikken, eller hente barn i barnehage.

Gjest vioola
Skrevet

stefaren min var i alvorlig front til front kollisjon på e6 for ca ti år siden. Det var saktegående kø , og han kom ut i feil kjørebanen , bilene som skulle inn mot oslo kjørte fortere for det var ikke så mye kø. Uansett ble bilen totalvrak omtrent og han hjemmehard kvestet , lå på sunnas i nesten et år. Man kunne se tydelig der hvor sikkerhetsbeltet var , kjempeblått pluss at det liksom var skjært inn i huden.

hadde sikkert aldri overlevd uten det beltet. Og rart at noen kan bli så skadet når det er såpass lav fard

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...