Gå til innhold

anonymitet og DOL

Anbefalte innlegg

Gjest padremadre
Skrevet

bare lurte på noe.

jeg chattet med en irc venn ganske lenge i kveld. Og han sa jeg måtte være forsiktig med å si så mye om meg selv på chat og også på diskusjonsforum ala DOL. virket som han mente at folk ved å bare legge alle bitene til sammen kunne finne ut hvem jeg er

er det dumt å utlevere seg selv på DOL , selv om man skriver under nick

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

19

• hare1365380455

9

• Gyda

6

• Ugga Bugga

6

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sannsynligheten for at noen vil klare å legge sammen to pluss to er rimelig liten.

Det bor mer enn fire millioner mennesker i Norge, så opplysningene du gir om deg selv skal i så fall være jævla detaljerte.

Men det er klart: Hvis du skriver at du bor på Verdens Ende på Tjøme, har tre barn som heter Pondus, Pedro og Pille og går under navnene de tre P-er, og naboen din henger her, vil han sannsynligvis forstå hvem du er.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sannsynligheten for at noen vil klare å legge sammen to pluss to er rimelig liten.

Det bor mer enn fire millioner mennesker i Norge, så opplysningene du gir om deg selv skal i så fall være jævla detaljerte.

Men det er klart: Hvis du skriver at du bor på Verdens Ende på Tjøme, har tre barn som heter Pondus, Pedro og Pille og går under navnene de tre P-er, og naboen din henger her, vil han sannsynligvis forstå hvem du er.

...går under kallenavnet. Ikke navnene.

Mary Poppins
Skrevet

Tja sannsnyligheten er gasnke liten, men det kommer selvfølgelig ann på hvor mye du utleverer om degselv. Men likevel, som sdd sier, så bor det over 4 mill mennesker her i landet så sjansen er ganske minimal.

Det har dog skjedd at andre har kjent igjen folk her ja, men da har må man ha kommet med en opplysning som begrenser antallet av hvem personen kan være.

Gjest padramadre
Skrevet

nja vet ikke.. ble litt skeptisk da jeg spurte en nettvenn om han hadde et bilde av meg. Så fikk jeg mail tilbake om at på sms dato da og da , og klokkeslett da og da hadde hann fått det bilde. Og det var for over et år siden

virker jo som om noen ser sport i å finne ut mest mulig om en person , hvem lagrer en sms i et helt år liksom

ShitDiddelyDo
Skrevet

nja vet ikke.. ble litt skeptisk da jeg spurte en nettvenn om han hadde et bilde av meg. Så fikk jeg mail tilbake om at på sms dato da og da , og klokkeslett da og da hadde hann fått det bilde. Og det var for over et år siden

virker jo som om noen ser sport i å finne ut mest mulig om en person , hvem lagrer en sms i et helt år liksom

Men det er jo forskjell på en bildemelding på mobil og hva du skriver her.

Enkelte på dol har bilde av seg i et dol-galleri (som kun er tilgjengelig for oss med bilde der), og vi kan selvfølgelig kjennes igjen. Det er helt sikkert mange som er rause med å dele ut adresse og passord til dolere som ikke er på den siden. Altså vil folk som kjenner oss forstå hvem vi er dersom de ser bilde av oss.

Jeg har selv blitt kjent igjen der inne av noen som ikke hadde tilgang til siden.

Men kun ut fra det du skriver her? Ikke faen. Da skal du røpe mye, f.eks. ungenavn og hva gata du bor i heter.

Bor du i Oslo og skriver at du heter Jan og er 31 år gammel og jobber som it-konsulent og er samboer med en jente som heter Nina, er ikke det nok til at noen kan forstå med 100 % sikkerhet hvem du er.

Og så detaljerte er det uansett ikke mange som er.

Det er alltid noen som liker å late som om de vet hvem folk her inne er, men det er nok snarere noe de tror.

Gjest Ikke så vanskelig
Skrevet

Ganske lett, ja. F.eks ikke vanskelig å finne ut at du ellers kaller deg vioola og ikke padremadre.

Gjest Faktisk ikke så vanskelig med noen her inne
Skrevet

Enkelte på dol har bilde av seg i et dol-galleri (som kun er tilgjengelig for oss med bilde der), og vi kan selvfølgelig kjennes igjen. Det er helt sikkert mange som er rause med å dele ut adresse og passord til dolere som ikke er på den siden. Altså vil folk som kjenner oss forstå hvem vi er dersom de ser bilde av oss.

Jeg har selv blitt kjent igjen der inne av noen som ikke hadde tilgang til siden.

Men kun ut fra det du skriver her? Ikke faen. Da skal du røpe mye, f.eks. ungenavn og hva gata du bor i heter.

Bor du i Oslo og skriver at du heter Jan og er 31 år gammel og jobber som it-konsulent og er samboer med en jente som heter Nina, er ikke det nok til at noen kan forstå med 100 % sikkerhet hvem du er.

Det er alltid noen som liker å late som om de vet hvem folk her inne er, men det er nok snarere noe de tror.

Nå er du da litt naiv synes jeg.

Det finnes personer her inne som jeg lett skulle ha kjent igjen hvis jeg hadde bodd i omkrets med dem.

Personer som jeg kunne ha dratt kjensel på er f.eks. dorthe og persille. Når man har vært her inne i noen år så får man tak i stadig nye opplysninger om personene som de legger ut om seg selv. Totalt sett så er det da ingen problem å finne ut hvem de er.

Skrevet

Ja, det er over 4 millioner mennesker i Norge, som SDD sier, men allikevel er det nok en del mennesker som røper såpas mye at det skulle være mulig å finne ut hvem de er.

Noen forteller f.eks. hvor de bor (og det avgrenser utvalget en del, ihvertfall hvis det er et lite sted), hva de jobber med, om de er gift/samboer eller ikke, hvor mange barn de har, hvilket kjønn barna har og hvor gamle de er. De forteller hva slags utdanning de har, at de var på Kanariøyene i sommer, hvilken film de så på kino i går, hvor høye de er eller hva slags hårfarge de har. Det er nick jeg "kjenner" fra forumverdnen som det ikke ville vært umulig å finne identiteten til, og som jeg sikkert ville kjent igjen hvis jeg var nabo til noen av dem.

Det er forsovidt greit nok, men det som er rart er at disse personene slenger dritt om kjæresten, om sjefen eller om venninna på forum. Hva hvis kjæresten, sjefen eller venninna skulle lese her inne?

Gjest Ikke så vanskelig
Skrevet

Det finnes personer her inne som jeg lett skulle ha kjent igjen hvis jeg hadde bodd i omkrets med dem.

Personer som jeg kunne ha dratt kjensel på er f.eks. dorthe og persille. Når man har vært her inne i noen år så får man tak i stadig nye opplysninger om personene som de legger ut om seg selv. Totalt sett så er det da ingen problem å finne ut hvem de er.

Enig. De du nevner, kan ikke være vanskelig å kjenne igjen om man allerede vet til dem.

Jeg har allerede kjent igjen noen her, bare utfra det de har skrevet.

Gjest uten signatur
Skrevet

Hvis du ikke gjør noe av å bli gjenkjent, så kan du jo si hva du vil!

Vil du ikke bli gjenkjent, så er det for å bli avslørt, hvis en du møter jevnlig i RL også er her inne. Behøver ikke være annet enn at dere begge to har lest/skrivd her inne om morgenen, så treffes dere senere på dagen og prater om løst og fast. Ofte tar en opp ting en har hørt eller lest. Du tar opp noe du har kommentert her på DOL, vennen kjenner igjen dine argumenter som noe han har lest på DOL. Han går tilbake når han er hjemme, finner tilbake til svaret, og vips!, der har han ditt nick. Er han nysgjerrig nå kan han søke seg fram til mye annet rart du har utlevert her, om sex og utroskap og at du går til psykolog og har en datter som sliter med narkotika. Alle slike ting som vi ikke snakker høyest om i RL.

Men bryr du deg ikke om at folk får vite slike ting, så behøver du ikke passe på.

Gjest uten signatur
Skrevet

Han der Jan, it-konsulent, 31 år, samboer med Nina, bor i Oslo, kunne da ikke være vanskelig å kjenne igjen? Hvis du tilfeldigvis vanket med fyren og leste på DOL. Fattet en mistanke ville en kjenne igjen fyren på uttrykksmåte og enkelte meninger og andre små detaljer han ville røpet fra livet sitt. Feks kanskje at han var på kino med en kompis i går (deg eller en felles venn)og så den og den filmen.

Jeg vet iallefall at jeg ville røpet meg hvis folk jen kjente leste alle innlegg jeg skrev her inne. Så etter at jeg har anbefalt DOL til flere, så er jeg mye mer forsiktig med å utlevere meg. Vet at et par venner av og til er her inne, og en av dem er ganske nysgjerrig, så jeg angrer på den anbefalinga kan du si. Før tenkte jeg ikke på å være så påpasselig, men nåvet jeg at jeg må taste forsiktig.

Gjest emma69
Skrevet

Ganske lett, ja. F.eks ikke vanskelig å finne ut at du ellers kaller deg vioola og ikke padremadre.

Og hvordan vet du det?

Gjest uten signatur
Skrevet

Nå husker jeg at Dorthe selv kommenterte det en gang tidligere denne diskusjonen gikk. Hun går ikke inn for å skjule sin identitet, pga av det skriver hun bare ting hun kan stå inne for her. Da er det jo greit!

Og skulle en for en gang skyld ha noe å skjule, kan en jo bare bytte nick for den gangens skyld.

Gjest Ikke så vanskelig
Skrevet

Og hvordan vet du det?

Temmelig hemmelig.

Gjest emma69
Skrevet

Temmelig hemmelig.

Hehe, da så;))

Ren gjetting med andre ord?

Skrevet

Det spørs litt hva man tar opp på DOL og lignende sider, tenker jeg. Personlig har jeg inten problemer med at folk finner ut hvem jeg er, for jeg står for alt jeg skriver her inne - og jeg avslører ingen "saftige" detaljer jeg ikke ønsker noen skal vite. Dersom jeg føler et behov for f.eks diskutere detaljer fra mitt ville og utagerende sexliv *fnis* får jeg heller bruke et anonymt nick :-)

Gjest Persille
Skrevet

Nei, men som du sier - det fordrer at du kjenner til meg fra før av også.

Du kan ikke kjenne meg igjen _kun_ basert på det du leser her inne.

Det er mange her inne jeg skulle kunnet klare å kjenne igjen om jeg dro til hjemstedet deres og begynte å undersøke litt - men hvem gidder vel det?

Dessuten har jeg respekt for at folk ikke skriver under fullt navn - vil de si hvem de er så gjør de det, ellers er det ikke opp til meg å finne det ut.

Men når alt kommer til alt - jeg publiserer ikke ting jeg er panisk redd for at folk skal få vite.

Gjest Persille
Skrevet

Enig. De du nevner, kan ikke være vanskelig å kjenne igjen om man allerede vet til dem.

Jeg har allerede kjent igjen noen her, bare utfra det de har skrevet.

Men, det krever at du kjenner til oss fra før av.

Jeg har ikke skrevet noe jeg ikke kan stå inne for, så jeg har ikke noe problem med å bli kjent igjen sånn sett.

Gjest vioola
Skrevet

frekke idiot

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...