Gå til innhold

anonymitet og DOL

Anbefalte innlegg

Gjest padremadre
Skrevet

Men det er jo forskjell på en bildemelding på mobil og hva du skriver her.

Enkelte på dol har bilde av seg i et dol-galleri (som kun er tilgjengelig for oss med bilde der), og vi kan selvfølgelig kjennes igjen. Det er helt sikkert mange som er rause med å dele ut adresse og passord til dolere som ikke er på den siden. Altså vil folk som kjenner oss forstå hvem vi er dersom de ser bilde av oss.

Jeg har selv blitt kjent igjen der inne av noen som ikke hadde tilgang til siden.

Men kun ut fra det du skriver her? Ikke faen. Da skal du røpe mye, f.eks. ungenavn og hva gata du bor i heter.

Bor du i Oslo og skriver at du heter Jan og er 31 år gammel og jobber som it-konsulent og er samboer med en jente som heter Nina, er ikke det nok til at noen kan forstå med 100 % sikkerhet hvem du er.

Og så detaljerte er det uansett ikke mange som er.

Det er alltid noen som liker å late som om de vet hvem folk her inne er, men det er nok snarere noe de tror.

Men folk som er her og de som er webmaster vet jo IP adresse og sånt?

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

19

• hare1365380455

9

• Gyda

6

• Ugga Bugga

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Webmaster har gjentatt til det kjedsommelige at dol ikke registrerer IP-adresser av personvernhensyn.

Gjest M.Angelica
Skrevet

De fleste maskiner forandrer ip-adressen. Uansett.. Hvordan spore opp noen gjennom IP-adresse?

Gjest padremadre
Skrevet

Webmaster har gjentatt til det kjedsommelige at dol ikke registrerer IP-adresser av personvernhensyn.

Ja, særlig. Likevel presterer da webmaster å oute folk som har skiftet nick. Altså webmaster vet hvem folk er utfra IP adressen.

Gjest lille gullmul
Skrevet

jeg synes en bør være forsiktig. En jente som faktisk skriver på psykiatri-forumet her er avslørt av en meget ustabil jente... På et annet nettsted er hun hengt ut med bilder, e-mail adr og fullt navn. Nicket hennes er oppgitt, med oppfordring til at folk skal søke henne opp her på DOL og lese alt om henne.

Jeg bruker nå aldri noe fast nick, og er svært forsiktig.

Gjest lille gullmul
Skrevet

jeg synes en bør være forsiktig. En jente som faktisk skriver på psykiatri-forumet her er avslørt av en meget ustabil jente... På et annet nettsted er hun hengt ut med bilder, e-mail adr og fullt navn. Nicket hennes er oppgitt, med oppfordring til at folk skal søke henne opp her på DOL og lese alt om henne.

Jeg bruker nå aldri noe fast nick, og er svært forsiktig.

Personen som henger henne ut har også sittet i timesvis og søkt henne opp, og har tilogmed kontaktet webmaster for å få fjernet innlegg skrevet for flere år siden.

MANGE syke mennesker rundt om, og man oppdager dem ikke alltid i tide, dessvere.

Vær varsom.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Ja, særlig. Likevel presterer da webmaster å oute folk som har skiftet nick. Altså webmaster vet hvem folk er utfra IP adressen.

"Likevel presterer da webmaster å oute folk som har skiftet nick. Altså webmaster vet hvem folk er utfra IP adressen."

He he, det er nok ikke sånn det foregår! Jeg må presisere at jeg ikke har kjennskap til databasen til dol.

Men det er ikke så vanskelig å tenke seg hvordan den er oppbygd.

Jeg regner med at hver ny bruker som registrerer seg får tildelt et ID-nummer. Dette ID-nummeret blir så registrert hver gang brukeren skriver noe.

I denne tråden f.eks. blir så innlegget, nick og ID nr lagret. Da er det veldig lett for webmaster å se at samme ID har ulike nick (eller bytter nick).

Var dette forståelig forklart?

Gjest frekkogfrekk
Skrevet

frekke idiot

Jeg tror det er veldig lett å lure seg selv i hvertfall =)

Når man i nesten alle innlegg glemmer forbokstav type STOR, og har space konsekvent både før og etter komma og punktum, da trenger man ikke overvåke IP adresser eller noe annet.

Vi avslører oss selv, eller?

Skal jeg ramse opp noen til?

Nei da, skal ikke gjøre det, for da blir jeg frekk.

Gjest KullaGulla
Skrevet

Selvfølgelig kan folk finne ut hvem du er hvis du utleverer deg mye under et og samme nick og noen mot formodning skulle være interessert i det. Det går ann å søke på forfatter her, og i løpet av mange år kan det bli mange opplysninger om alder, yrke, bosted, familie, opplevelser osv. Så hvis du er redd for det, så la vær å utlever deg/kamufler deg godt. Men dette er vanlig sunn nett-fornuft, og ikke spesielt for DOL.

Det der med webmaster og en "klan" har du mast om før, det er bare vås. Hvis du er så redd for dem, hold deg langt unna hele forumet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nå er du da litt naiv synes jeg.

Det finnes personer her inne som jeg lett skulle ha kjent igjen hvis jeg hadde bodd i omkrets med dem.

Personer som jeg kunne ha dratt kjensel på er f.eks. dorthe og persille. Når man har vært her inne i noen år så får man tak i stadig nye opplysninger om personene som de legger ut om seg selv. Totalt sett så er det da ingen problem å finne ut hvem de er.

Finn ut hvem jeg er, da.

Jeg er rimelig sikker på at jeg har lagt igjen langt mer om meg selv her inne enn Dorthe og Persille til sammen.

Når du finner ut hvem jeg er søker du på navnet mitt i telefonkatalogen (det er kun en av meg i Norge), og så sender du meg en sms eller noe sånt fra en anonym sms-konto på nettet i løpet av kvelden.

Du klarer det ikke, og du ville heller ikke klart det med Persille eller Dorthe.

Gjest Mom33
Skrevet

Finn ut hvem jeg er, da.

Jeg er rimelig sikker på at jeg har lagt igjen langt mer om meg selv her inne enn Dorthe og Persille til sammen.

Når du finner ut hvem jeg er søker du på navnet mitt i telefonkatalogen (det er kun en av meg i Norge), og så sender du meg en sms eller noe sånt fra en anonym sms-konto på nettet i løpet av kvelden.

Du klarer det ikke, og du ville heller ikke klart det med Persille eller Dorthe.

Er det der en utfordring til oss alle?

;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nei.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Finn ut hvem jeg er, da.

Det må da være uhyre enkelt å finne deg!

Jeg tipper at om jeg søker på "Odalen + Prins Albert + hårfobi + drømmeons", så er det bare et navn som kommer opp!

Jeg sms-er deg snart, er det ok?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Er det der en utfordring til oss alle?

;-)

Ikke til de av dere som faktisk vet navnet mitt, men jeg innser nå at har lagt hue lagelig til hogg for minst et dusin mennesker her inne som vet min identitet, og som selvsagt aldri vil finne på å kødde. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det må da være uhyre enkelt å finne deg!

Jeg tipper at om jeg søker på "Odalen + Prins Albert + hårfobi + drømmeons", så er det bare et navn som kommer opp!

Jeg sms-er deg snart, er det ok?

Det er en deal. :)

Gjest Mom33
Skrevet

Ikke til de av dere som faktisk vet navnet mitt, men jeg innser nå at har lagt hue lagelig til hogg for minst et dusin mennesker her inne som vet min identitet, og som selvsagt aldri vil finne på å kødde. :)

Jeg bare tulla...

Aner ikke hvem du er bak nicket ditt, jeg, men hvis du er fra Odal'n (om ikke Ulvinnen Lurulf bare kødder også), så er du sikkert en knakende kjekk kar!

... og jeg kommer definitivt IKKE til å lete gjennom alle dine innlegg for å finne ut noe som helst om deg. Eller noen andre.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det er over 4 millioner mennesker i Norge, som SDD sier, men allikevel er det nok en del mennesker som røper såpas mye at det skulle være mulig å finne ut hvem de er.

Noen forteller f.eks. hvor de bor (og det avgrenser utvalget en del, ihvertfall hvis det er et lite sted), hva de jobber med, om de er gift/samboer eller ikke, hvor mange barn de har, hvilket kjønn barna har og hvor gamle de er. De forteller hva slags utdanning de har, at de var på Kanariøyene i sommer, hvilken film de så på kino i går, hvor høye de er eller hva slags hårfarge de har. Det er nick jeg "kjenner" fra forumverdnen som det ikke ville vært umulig å finne identiteten til, og som jeg sikkert ville kjent igjen hvis jeg var nabo til noen av dem.

Det er forsovidt greit nok, men det som er rart er at disse personene slenger dritt om kjæresten, om sjefen eller om venninna på forum. Hva hvis kjæresten, sjefen eller venninna skulle lese her inne?

"Det er nick jeg "kjenner" fra forumverdnen som det ikke ville vært umulig å finne identiteten til, og som jeg sikkert ville kjent igjen hvis jeg var nabo til noen av dem."

Men sannsynligheten for at du bor ved siden av en av dem er jo omtrent som å vinne i Lotto, selv om du avgrenser området til hovedstaden eller Akershus.

Det man kan ta folk på er bilde. Jeg kan enkelt tas i bildegalleriet, at jeg er en av i overkant 1000 trofaste hockeyfans som henger i Askerhallen halve vinteren, osv. En annen frisksupporter som ser bilde av meg kan muligens kjenne meg igjen og ut fra bilde forstå hvem jeg er, men ikke engang det er sikkert. Vi er som sagt over 1000 stykker og 80 % er hannkjønn, svært mange rundt min alder.

Likevel skulle selv mine nærmeste bekjentskaper slite med å forstå at jeg er meg. Du og de fleste her inne kan ta meg på skrivestilen og få et visst inntrykk, men de færreste av mine venner og bekjente og familie har sett meg skrive, og med mindre jeg drar fram en spesifikk hendelse som hendte i går og som venner av meg vet om og dermed kan legge sammen to og to, og selv da kan de ikke være sikre, skal det godt gjøres å identifisere meg.

Unntaket er dolgalleriet og msn. Ved bilder bør jeg rimelig enkelt kunne identifiseres, men selv det forutsetter at personen vet hvem jeg er, og sannsynligheten for det er igjen ganske liten.

Selv om akkurat det faktisk har skjedd.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg bare tulla...

Aner ikke hvem du er bak nicket ditt, jeg, men hvis du er fra Odal'n (om ikke Ulvinnen Lurulf bare kødder også), så er du sikkert en knakende kjekk kar!

... og jeg kommer definitivt IKKE til å lete gjennom alle dine innlegg for å finne ut noe som helst om deg. Eller noen andre.

Hvis du hadde satt deg ned og lest gjennom alle mine innlegg hadde du vært klin ruske meg gal og ikke minst hatt jævla god tid. :)

Men det er klart: Jeg ødela nettopp Criminal Minds for deg, og det kan jo få hvem som helst til å tippe over. :)

Fra spøk til revolver: Selv nære venner av meg ville hatt problemer med å kjenne meg igjen her inne. Selv om de var aktive her. Ikke fordi det jeg skriver ikke er sant, men jeg gjør da ganske normale ting, selv om jeg naturligvis kan tas dagen etter at jeg skriver noe sånt som at jeg var ute med noen venner og spiste sushi på et sted hvor vi var de eneste personene i lokalet klokken 22:00 i går, men da er vi igjen inne på sannsynligheten for at det skulle skje.

Then again: Jeg kan muligens linkes til andre forum, kjører man på med diverse nicksøk, leser det jeg har skrevet, goggler nicka mine og tar av verre i noen dager mens man leser alt jeg har skrevet, kan man sikkert finne min identitet.

Men i så fall er det ikke dol sin skyld. Da er det min skyld fordi jeg egentlig gir faen og aldri har forsøkt å skjule noen spor.

Vil man være anonym klarer man enkelt det.

Men noen vinner jo i lotto også.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg bare tulla...

Jeg merker meg at det bare var opplysningen om Odalen du trekker i tvil :-)

ShitDiddelyDo har vel ikke sagt selv at han har hårfobi, det er andres tolkning. Men de andre opplysningene har han lagt ut om seg selv så mange ganger at jeg ikke trenger å søke for å finne dem :-)

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg merker meg at det bare var opplysningen om Odalen du trekker i tvil :-)

ShitDiddelyDo har vel ikke sagt selv at han har hårfobi, det er andres tolkning. Men de andre opplysningene har han lagt ut om seg selv så mange ganger at jeg ikke trenger å søke for å finne dem :-)

"Prins Albert + hårfobi + drømmeons" - dette var jeg sikker på at var sant, da, det var liksom for usannsynlig til at det skulle være noe annet! :-)

Spøk til side: Jeg er jæ... dårlig til å huske navn, det samme gjelder nick. Ditt har jeg riktignok merket meg, men det er jo bare fordi du skal adoptere meg.

PS. Motorsykkelklærne bør nok være klare i god tid før 1. mai.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...