Gå til innhold

anonymitet og DOL

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33
Skrevet

Hvis du hadde satt deg ned og lest gjennom alle mine innlegg hadde du vært klin ruske meg gal og ikke minst hatt jævla god tid. :)

Men det er klart: Jeg ødela nettopp Criminal Minds for deg, og det kan jo få hvem som helst til å tippe over. :)

Fra spøk til revolver: Selv nære venner av meg ville hatt problemer med å kjenne meg igjen her inne. Selv om de var aktive her. Ikke fordi det jeg skriver ikke er sant, men jeg gjør da ganske normale ting, selv om jeg naturligvis kan tas dagen etter at jeg skriver noe sånt som at jeg var ute med noen venner og spiste sushi på et sted hvor vi var de eneste personene i lokalet klokken 22:00 i går, men da er vi igjen inne på sannsynligheten for at det skulle skje.

Then again: Jeg kan muligens linkes til andre forum, kjører man på med diverse nicksøk, leser det jeg har skrevet, goggler nicka mine og tar av verre i noen dager mens man leser alt jeg har skrevet, kan man sikkert finne min identitet.

Men i så fall er det ikke dol sin skyld. Da er det min skyld fordi jeg egentlig gir faen og aldri har forsøkt å skjule noen spor.

Vil man være anonym klarer man enkelt det.

Men noen vinner jo i lotto også.

Jeg vil heller vinne i lotto!

... også vil jeg ha tilbake Criminal minds!

• Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

19

• hare1365380455

9

• Gyda

6

• Ugga Bugga

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hvis du hadde satt deg ned og lest gjennom alle mine innlegg hadde du vært klin ruske meg gal og ikke minst hatt jævla god tid. :)

Men det er klart: Jeg ødela nettopp Criminal Minds for deg, og det kan jo få hvem som helst til å tippe over. :)

Fra spøk til revolver: Selv nære venner av meg ville hatt problemer med å kjenne meg igjen her inne. Selv om de var aktive her. Ikke fordi det jeg skriver ikke er sant, men jeg gjør da ganske normale ting, selv om jeg naturligvis kan tas dagen etter at jeg skriver noe sånt som at jeg var ute med noen venner og spiste sushi på et sted hvor vi var de eneste personene i lokalet klokken 22:00 i går, men da er vi igjen inne på sannsynligheten for at det skulle skje.

Then again: Jeg kan muligens linkes til andre forum, kjører man på med diverse nicksøk, leser det jeg har skrevet, goggler nicka mine og tar av verre i noen dager mens man leser alt jeg har skrevet, kan man sikkert finne min identitet.

Men i så fall er det ikke dol sin skyld. Da er det min skyld fordi jeg egentlig gir faen og aldri har forsøkt å skjule noen spor.

Vil man være anonym klarer man enkelt det.

Men noen vinner jo i lotto også.

Jeg fant ut hva du heter og nå heter den ene fisken (i akvariumet) det samme.

Og det er faktisk helt sant =)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg merker meg at det bare var opplysningen om Odalen du trekker i tvil :-)

ShitDiddelyDo har vel ikke sagt selv at han har hårfobi, det er andres tolkning. Men de andre opplysningene har han lagt ut om seg selv så mange ganger at jeg ikke trenger å søke for å finne dem :-)

Joda, jeg er den første til å innrømme min hårfobi. Jeg har aldri stukket det under en stol. :)

Skrevet

Finn ut hvem jeg er, da.

Jeg er rimelig sikker på at jeg har lagt igjen langt mer om meg selv her inne enn Dorthe og Persille til sammen.

Når du finner ut hvem jeg er søker du på navnet mitt i telefonkatalogen (det er kun en av meg i Norge), og så sender du meg en sms eller noe sånt fra en anonym sms-konto på nettet i løpet av kvelden.

Du klarer det ikke, og du ville heller ikke klart det med Persille eller Dorthe.

Blander meg inn:

Det er faktisk noen som oppgir nok informasjon til at det er mulig å spore dem. Vi har hatt eksempler på de som oppgir mail-adresse på etternavn/fornavn-format, eller som oppgir email-adresser som er registrert i epost-kataloger med fullt navn og adresse.

Vi har hatt eksempler på de som oppgir web-adresser til sider de har laget hvor du kan lett finne hvem som har registrert domenet. Andre web-sider forteller hvem som er "forfatter" når man kikker på view-source.

Og så har ved en anledning tilfeldigvis kommet over en tekst jeg kjente igjen fra DOL, publisert ordrett i et annet fora under fullt navn.

Så det er fort gjort å røpe mer enn man vil, jeg tror det er greit om man tenker seg om før man legger ut for mye personlig informasjon.

Så er spørsmålet om det egentlig er så farlig - har man veldig sensitive ting å snakke om, har de fleste også vett til å bytte nick.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg fant ut hva du heter og nå heter den ene fisken (i akvariumet) det samme.

Og det er faktisk helt sant =)

Du vet hva jeg heter, og jeg forventer at den fisken har båret mitt navn lenge allerede. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Blander meg inn:

Det er faktisk noen som oppgir nok informasjon til at det er mulig å spore dem. Vi har hatt eksempler på de som oppgir mail-adresse på etternavn/fornavn-format, eller som oppgir email-adresser som er registrert i epost-kataloger med fullt navn og adresse.

Vi har hatt eksempler på de som oppgir web-adresser til sider de har laget hvor du kan lett finne hvem som har registrert domenet. Andre web-sider forteller hvem som er "forfatter" når man kikker på view-source.

Og så har ved en anledning tilfeldigvis kommet over en tekst jeg kjente igjen fra DOL, publisert ordrett i et annet fora under fullt navn.

Så det er fort gjort å røpe mer enn man vil, jeg tror det er greit om man tenker seg om før man legger ut for mye personlig informasjon.

Så er spørsmålet om det egentlig er så farlig - har man veldig sensitive ting å snakke om, har de fleste også vett til å bytte nick.

Det er klart. Men legger man ut mailadresse med navn, eventuelt mailadresse fra f.eks. en online-leverandør, er man vel ikke i utgangspunktet spesielt redd for å kunne identifiseres.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Du vet hva jeg heter, og jeg forventer at den fisken har båret mitt navn lenge allerede. :)

Det spørs hva som menes med lenge ;o)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

"Prins Albert + hårfobi + drømmeons" - dette var jeg sikker på at var sant, da, det var liksom for usannsynlig til at det skulle være noe annet! :-)

Spøk til side: Jeg er jæ... dårlig til å huske navn, det samme gjelder nick. Ditt har jeg riktignok merket meg, men det er jo bare fordi du skal adoptere meg.

PS. Motorsykkelklærne bør nok være klare i god tid før 1. mai.

Drømmeonsen med SDD er dessverre ikke selvopplevd, men han har hatt en uforglemmelig beskrivelse av en på dol.

Enda godt at du husker meg, ellers hadde jeg funnet meg et annet adoptivbarn i stedet!

Jeg har sett på mc'drakter til deg. Hvilken farge vil du ha?

Gjest padremadre
Skrevet

Selvfølgelig kan folk finne ut hvem du er hvis du utleverer deg mye under et og samme nick og noen mot formodning skulle være interessert i det. Det går ann å søke på forfatter her, og i løpet av mange år kan det bli mange opplysninger om alder, yrke, bosted, familie, opplevelser osv. Så hvis du er redd for det, så la vær å utlever deg/kamufler deg godt. Men dette er vanlig sunn nett-fornuft, og ikke spesielt for DOL.

Det der med webmaster og en "klan" har du mast om før, det er bare vås. Hvis du er så redd for dem, hold deg langt unna hele forumet.

hæ , mast om webmaster og en klan..det har ikke jeg fått med meg

Gjest vioola
Skrevet

Jeg tror det er veldig lett å lure seg selv i hvertfall =)

Når man i nesten alle innlegg glemmer forbokstav type STOR, og har space konsekvent både før og etter komma og punktum, da trenger man ikke overvåke IP adresser eller noe annet.

Vi avslører oss selv, eller?

Skal jeg ramse opp noen til?

Nei da, skal ikke gjøre det, for da blir jeg frekk.

iponert , legger aldri merke til sånne ting jeg. Skal skjerpe meg med skrivestil fra nå av

Gjest vioola
Skrevet

"Likevel presterer da webmaster å oute folk som har skiftet nick. Altså webmaster vet hvem folk er utfra IP adressen."

He he, det er nok ikke sånn det foregår! Jeg må presisere at jeg ikke har kjennskap til databasen til dol.

Men det er ikke så vanskelig å tenke seg hvordan den er oppbygd.

Jeg regner med at hver ny bruker som registrerer seg får tildelt et ID-nummer. Dette ID-nummeret blir så registrert hver gang brukeren skriver noe.

I denne tråden f.eks. blir så innlegget, nick og ID nr lagret. Da er det veldig lett for webmaster å se at samme ID har ulike nick (eller bytter nick).

Var dette forståelig forklart?

jeg skrev aldri det innlegget der. jeg startet tråden. men det innlegget skrev jeg ikke. Var noen andre som kalte seg padremadre.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Joda, jeg er den første til å innrømme min hårfobi. Jeg har aldri stukket det under en stol. :)

Flott, da kan jeg skrive det om deg med god samvittighet :)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

jeg skrev aldri det innlegget der. jeg startet tråden. men det innlegget skrev jeg ikke. Var noen andre som kalte seg padremadre.

Jeg svarte til padremadre. Så om du har fått det i [svar til meg], så har du nå outet deg selv...

Sorry!

Gjest vioola
Skrevet

Jeg svarte til padremadre. Så om du har fått det i [svar til meg], så har du nå outet deg selv...

Sorry!

hehe , er ikke noe å si sorry for. Forøvrig ble jeg outet mye lenger oppe i tråden. Så da så jeg ikke noen grunn til å ikke tilstå

Skrevet

Man bør være forsiktig med hva slags opplysninger en legger ut, ja.

Gjest Faktisk ikke så vanskelig med noen her inne
Skrevet

Finn ut hvem jeg er, da.

Jeg er rimelig sikker på at jeg har lagt igjen langt mer om meg selv her inne enn Dorthe og Persille til sammen.

Når du finner ut hvem jeg er søker du på navnet mitt i telefonkatalogen (det er kun en av meg i Norge), og så sender du meg en sms eller noe sånt fra en anonym sms-konto på nettet i løpet av kvelden.

Du klarer det ikke, og du ville heller ikke klart det med Persille eller Dorthe.

Jeg hadde ikke klart det med deg, fordi jeg rett og slett nesten aldri gidder å lese dine innlegg.(ble du lei deg nå?)

Men jeg interesserer meg for emner innen barnehage og funksjonshemning og derfor er det noen nick jeg leser mer enn andre. Og basert på disse som jeg har tatt som eksempler frem her så ville jeg ikke hatt store problemer med å finne ut identiteten.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

hehe , er ikke noe å si sorry for. Forøvrig ble jeg outet mye lenger oppe i tråden. Så da så jeg ikke noen grunn til å ikke tilstå

Den er grei :)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg hadde ikke klart det med deg, fordi jeg rett og slett nesten aldri gidder å lese dine innlegg.(ble du lei deg nå?)

Men jeg interesserer meg for emner innen barnehage og funksjonshemning og derfor er det noen nick jeg leser mer enn andre. Og basert på disse som jeg har tatt som eksempler frem her så ville jeg ikke hatt store problemer med å finne ut identiteten.

Ville du ha funnet ut hvem jeg er? =)

hare1365380455
Skrevet

Jeg vil heller vinne i lotto!

... også vil jeg ha tilbake Criminal minds!

Hvilken kanal går den serien på? Jeg har ikke hørt om den før.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Selvfølgelig finnes det nick man kan finne ut hvem er. Jeg har ikke lest mye på barneforumet og vet ikke hvor mye Persille (som er en av de nevnte her) legger ut om seg selv, men dersom hun kan identifiseres er det i så fall fordi hun gir ut identifiserbare opplysninger om seg selv, uten at det gjør henne noe.

Jeg har sett det hun har skrevet om denne rettsaken, og det er klart hun kan kjennes igjen på det hun der skriver hvis f.eks. den andre parten leser det hun skriver. Men jeg har heller ikke fått inntrykk av at det i så fall gjør noe. Da hadde hun nok ikke skrevet så åpent om det her på dol.

Og trådstarter er åpenbart bekymret for å kunne identifiseres her, i sterk kontrast til hva tilfellet ser ut til å være med f.eks. Persille.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...