Gå til innhold

Hva kan dette være?

Anbefalte innlegg

Gjest "Østlandet"41år

Har i flere år hatt plager med kløe,svie og litt hovne kjønnslepper i tiden rundt mensen.Har trodd at jeg ikke tåler bind så godt og at det har vært sopp.Går over av seg selv etter ca fem dager.

Men det siste året har jeg også vært plaget av noen sår i baken.Ofte i forkant av de andre plagene.Begynner alltid med litt vondt i ryggen og baken(på en rar måte),så en brennende følelse.Og så noen sår(ikke blemmer)som alltid sitter på samme sted.

Var så "dum"at jeg gikk inn på "doktoronline" og leste om herpes.Visste ikke at du kan få utbrudd flere år etter smitte.Må evt.ha blitt smittet av min eks samboer for minimum seks år siden.Har i etterkant fått vite at han hadde mange andre damer i tillegg til meg.Så herpes faren har nok vært stor.

Var til legen og testet meg i desember.Hadde da hatt disse sårene i fem dager.Testen var negativ,og jeg kjempe glad.Men så leste jeg at prøve bør tas helst den første dagen.Stemmer det?Eller er det bare dersom en er "nysmittet"?

Søndag fikk jeg atter sår.Fikk legetime igår,dagen etter.Viste seg at legen ikke hadde glass til og ta herpestest på!Men han undersøkte meg nedentil.Såg veldig fint ut,sa han.Og det var nesten pinlig,for det såret som føles skikkelig ille i baken(helt øverst i sprekken)kunne han ikke se.Men da jeg fikk vist han stedet,så kunne han ane at det var et eller annet bittelite sårt der.Han snakka og om at det kunne være cycter under huden.?. I alle fall,legen garanterte at dette ikke kunne være herpes!Men synest dere at jeg kan stole på det?Har akkurat møtt en ny mann,og er redd for å evt.smitte han.

Må nevne at jeg for et par mnd,siden fikk påvist candida sopp i skjeden.Har tatt en canestenkur.Bør jeg ta en kur pr mnd for å forebygge?Har blitt litt bedre etter at jeg sluttet med vanlige bind.Bruker nå bare hjemmelagede bommulsbind.Bruker ikke såpe,ikke skyllemiddel og bare bommullstruser.Prøver og leve sunt,drikker forressten kulturmelk.Har hørt det skal være bra.Andre gode råd?

Ellers er jeg alltid veeeldig sliten og fryser mye.Noen sammenheng?Infeksjon?

Mange spørsmål.Men håper bare så inderlig at jeg kan stole på legen.Har blitt så redd for herpes.Håper at det "bare "er sopp.Har nesten ikke utflod,bare slik at det også er tatt med.Og på sårene bak bruker jeg vaselin og Zinksalve.Noe som er bedre?Har sluttet og bruke stivt toalettpapir.Bare mykt,helst fuktig papir.Tror det og hjelper litt.Legen i går sa også at sår ofte kommer pga toalettpapiret.

Har normal avføring(noen ganger littt hard ,viss stress).

Hva tror dere om dette?KAN det være herpes?Eller bare sopp,eller andre ting?

Kjempe takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222556-hva-kan-dette-v%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Herpes kommer som små blemmer, ser ut som små kviser. Se i speil om du har noe slikt. Du har tatt prøve som var negativ, den kan gi utslag så lenge det er hudforandring, men best når man kan få litt puss fra en blemme. Du er undersøkt av lege som ikke har hatt mistanke at du har herpes. Første gangen man får herpes er man ofte ganske syk, det har du ikke vært. Så burde du ikke se bort fra den muligheten en gang for alle?

Ut fra din beskrivelse kan det være en fissur. Det er ikke uvanlig med fissurer som er små sprekker ved endetarmen og ved skjedeinngangen bak til. Det skyldes svakhet i huden som ikke har noe med herpes å gjøre. Kjøp på apoteket (uten resept) en hemoroide-salve.

Du har hatt sopp, det får de fleste en gang i livet, ja mange har sopp uten at de har symptomer. Det er ikke en seksuelt overførbar sykdom. Så her skal du ikke foreta deg noe ekstra.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest "Østlandet"41år

Herpes kommer som små blemmer, ser ut som små kviser. Se i speil om du har noe slikt. Du har tatt prøve som var negativ, den kan gi utslag så lenge det er hudforandring, men best når man kan få litt puss fra en blemme. Du er undersøkt av lege som ikke har hatt mistanke at du har herpes. Første gangen man får herpes er man ofte ganske syk, det har du ikke vært. Så burde du ikke se bort fra den muligheten en gang for alle?

Ut fra din beskrivelse kan det være en fissur. Det er ikke uvanlig med fissurer som er små sprekker ved endetarmen og ved skjedeinngangen bak til. Det skyldes svakhet i huden som ikke har noe med herpes å gjøre. Kjøp på apoteket (uten resept) en hemoroide-salve.

Du har hatt sopp, det får de fleste en gang i livet, ja mange har sopp uten at de har symptomer. Det er ikke en seksuelt overførbar sykdom. Så her skal du ikke foreta deg noe ekstra.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Tusen takk for svar.Det gjorde godt.

Da skal jeg prøve og glemme alt som heter herpes(skal bli godt!)og leve helt normalt.

Skal prøve en slik salve som du nevnte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...