Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Lurer på om noen her har erfaring med å lære seg litt amharisk før man reiser til Etiopia? AF sier at alle barna forstår dette språket siden det er det som blir snakket med barna når de er i Addis de siste månedene før de blir hentet. Siden vi ønsker å adoptere et litt eldre barn (opp til 5 år, hvis vi blir godkjent) tenkte vi det kan være godt for både oss og barnet å kunne forstå hverandre litt i starten. Skal hente språkkurset vi har bestilt i dag, på cd-rom, talk now. Gleder oss til å høre hvordan dette språket er:)

Gjest remoulina
Skrevet

Mange undersøkelser viser at adoptivbarn meget raskt etter hjemkomst fortrenger sitt opprinnelige språk. Dette kan skje i løpet av så kort tid som 2 uker. Det kan jo likevel være grunn til å lære seg noen få av de helt glosene til bruk helt i starten, men dere bør ikke ha forventninger til at barnet vil snakke amharisk etter ankomst til Norge!

etiopia1365380950
Skrevet

Heisann.

Hvis språkkurset du har bestillt er bra (og lettfattelig) vil jeg gjerne vite hva det heter, pris og hvor du har bestillt det.

På forhånd takk:-).

Jeg tror ikke det er så mye som skal til, men de enkleste og vanligste ordene er greit å kunne både som turist og vordene foreldre.

trk1365380645
Skrevet

Hei simeho!

Vi har også talk now-cd-romen, og syns det var morsomt å få et lite inntrykk av språket, men det var vel ikke så veldig nyttig i forhold til å treffe barn... Før vi reiste fikk vi et rosa hefte fra AF med en del gloser og uttrykk noen hadde samlet og lært seg før de reiste- kanskje du kan ringe dem og spørre om dere kan få det? Amharisk er forøvrig et utrolig vanskelig språk med mange "rare" lyder... Lykke til!

Skrevet

Mange undersøkelser viser at adoptivbarn meget raskt etter hjemkomst fortrenger sitt opprinnelige språk. Dette kan skje i løpet av så kort tid som 2 uker. Det kan jo likevel være grunn til å lære seg noen få av de helt glosene til bruk helt i starten, men dere bør ikke ha forventninger til at barnet vil snakke amharisk etter ankomst til Norge!

Du har helt rett i at noen adoptivbarn fortrenger det første språket sitt, men dette gjelder ikke alle. Og kanskje er det nettopp i de to første ukene det kunne være nyttig og viktig å kunne noen ord ;)

Ellers, hvis du har mer konkrete henvisninger til undersøkelser ville det jo være interessant å vite hvordan barnets forhold til førstespråket påvirkes av alder, hvorvidt foreldrene kan språket m.m.

Når det er sagt tror jeg uansett det er fin forberedelse å lære seg litt av barnets språk. Språk er kultur og gjennom å lære språket lærer en også mer om kulturen. Det er dessuten en konkret og tidkrevende (!) aktivitet å bruke ventetiden på, som ikke bare har betydning for møtet med barnet, men også med landet som sådan og de menneskene barnet har vært omgitt av.

Skrevet

Oj,oj,oj! Har hørt litt på det, tror ikke jeg klarer å telle til 10 engang! Det største problemet er helt klart at de ikke bruker vårt alfabet men helt andre tegn. Gøy å høre lydene, men dette kurset er nok ikke veien for meg hvis jeg vil prøve å lære litt. Noen som vet om ei lærebok?

Vet barnet sannsynligvis raskt vil fortrenge sitt første språk, men ønsker å lære av flere grunner: startkommunikasjon, kultur, høre det slik at det blir litt mindre fremmed når vi kommer ned, og for min del: en stor interesse for språk! (er språklærer) Det jeg er interessert i er å skjønne litt hvordan språket er bygd opp. Noen som har tips?

trk1365380645
Skrevet

Oj,oj,oj! Har hørt litt på det, tror ikke jeg klarer å telle til 10 engang! Det største problemet er helt klart at de ikke bruker vårt alfabet men helt andre tegn. Gøy å høre lydene, men dette kurset er nok ikke veien for meg hvis jeg vil prøve å lære litt. Noen som vet om ei lærebok?

Vet barnet sannsynligvis raskt vil fortrenge sitt første språk, men ønsker å lære av flere grunner: startkommunikasjon, kultur, høre det slik at det blir litt mindre fremmed når vi kommer ned, og for min del: en stor interesse for språk! (er språklærer) Det jeg er interessert i er å skjønne litt hvordan språket er bygd opp. Noen som har tips?

http://www.answers.com/topic/amharic-language

Kanskje litt å starte med her?!

Mvh trk

Skrevet

Vi lærte litt etterhvert når vi var der nede. Gutten vår hadde et fullt utviklet språk, og var veldig flink til å snakke (ifølge etiopiere). Vi lærte fort de mest nødvendige ordene, spurte folk og laget oss en ordliste. Etterhvert som gutten vår sa forskjellige ting vi oppfattet var viktig for han å formidle skrev vi ned lydrett og spurte folk. Dette har fungert veldig bra. Vi fikk tak i en slags lommeparlør (engelsk-amarisk) i Etiopia.Den har vært veldig god å ha, og vi kan fremdeles ta den frem om det er behov. Nå har vi vært hjemme i en måned og det er helt utrolig hvor mye norsk han kan. Nå bruker han kun de amariske ordene han vet vi forstår og bruker.

Skrevet

Vi lærte litt etterhvert når vi var der nede. Gutten vår hadde et fullt utviklet språk, og var veldig flink til å snakke (ifølge etiopiere). Vi lærte fort de mest nødvendige ordene, spurte folk og laget oss en ordliste. Etterhvert som gutten vår sa forskjellige ting vi oppfattet var viktig for han å formidle skrev vi ned lydrett og spurte folk. Dette har fungert veldig bra. Vi fikk tak i en slags lommeparlør (engelsk-amarisk) i Etiopia.Den har vært veldig god å ha, og vi kan fremdeles ta den frem om det er behov. Nå har vi vært hjemme i en måned og det er helt utrolig hvor mye norsk han kan. Nå bruker han kun de amariske ordene han vet vi forstår og bruker.

Gøy å høre om noen som nettopp har kommet hjem!!! Vi har en lang vei å gå før vi forhåpentligvis kommer sålangt...

Hvor gammel var gutten deres?

(sorry, er ny her og har ikke fått med meg tildelinger litt tilbake i tid)

Skrevet

http://www.travlang.com/languages

Dessverre kommer det opp en del popups på den siden... :-(

Men man får opp 7 kategorier med ord (spise/reise osv), skrevet med latinske bokstaver.

Travlang har slike språksider for et stort antall språk, og for mange av språkene ligger det lydfiler bak hvert ord, slik at man kan lytte til og øve på uttalen. Dessverre er ikke dette tilfelle for amharisk.

Skrevet

Gøy å høre om noen som nettopp har kommet hjem!!! Vi har en lang vei å gå før vi forhåpentligvis kommer sålangt...

Hvor gammel var gutten deres?

(sorry, er ny her og har ikke fått med meg tildelinger litt tilbake i tid)

Han var 2 år og 9 månder da vi kom hjem i februar. Du har så utrolig mye å glede deg til, simeho. det skal bli spennende å følge deg på veien. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...