Gå til innhold

Jobb - dilemma. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest jobbdilemma.
Skrevet

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram her.. Jeg er arbeidssøker og ser ut til å bli tilbydd en jobb fra 1. august. Jeg syns det er godt å vite at jeg har en jobb fra sommeren av, samtidig som at det ikke er drømmejobben.. Jeg ønsker EGENTLIG å jobbe med noe helt annet som er mer relevant for min utdannelse, men sannsynligheten for å få en slik jobb nå er ikke så stor. Så hva gjør jeg?

1. Jeg tar jobben jeg blir tilbydd nå. Og "glemmer" drømmejobben.

2. Jeg tar jobben jeg blir tilbydd nå men fortsetter å søke etter "drømmejobben". Hvis jeg mot formodning skulle bli tilbydd "drømmejobben", så sier jeg opp kontrakten på min nye jobb som jeg blir tilbydd nå.

3. Jeg takker nei til jobben og fortsetter å søke på "drømmejobber".

Ved å velge alternativ 1 velger jeg en jobb jeg kommer til å bli drittlei og kanskje også mistrives etterhvert.

Alternativ 2 skaper jo masse ekstraarbeid og en veldig uheldig situasjon for arbeidsgiver som er ute i god tid og tilbyr meg jobb nå. Føler at det er litt kynisk å takke ja til en jobb og fortsette å søke på andre jobber. Hva syns dere? Og hvilke regler gjelder egentlig. Hvor lenge i forveien kan jeg si opp en kontrakt? Hvis oppsigelsestiden er 3 mnd, gjelder det fra ansettelsesdagen eller fra når man undertegner kontrakt (som i dette tilfellet blir mange måneder før jeg tiltrer).

Alternativ 3 kan føre til at jeg står uten jobb i lang tid, og må "snylte" på staten i form av arbeidsledighetstrygd fordi jeg er en snobb som tror jeg kan velge og vrake i jobber. Har ikke spesielt lyst til å velge dette alternativet... Det alternativ tre faktisk åpner for, er jo at jeg kan være vikar på "drømmerjobber" og ha en større sjanse til å få en fast "drømmejobb" senere. Hvis jeg får litt vikarjobbing trenger jeg jo ikke arbeidsledighetstrygd og ALLE er glade :-) Men det er en sjanse å ta.

Hvordan går jeg fram her?

Hva gjør jeg?

Skrevet

Oppsigelsestid regnes som regel fra den dagen du sier fra om at du sier opp.

Skrevet

Oppsigelsestid regnes som regel fra den dagen du sier fra om at du sier opp.

Stemmer ikke. I følge arbeidsmiljøloven regnes oppsigelsestiden fr aførste dag i måneden etter du sier opp. MAO: Dersom du sier opp i dag, regnes oppsigelsestida fra 1. april og det antallet måneder som er avtalt (oftest 3 eller 6).

Gjest alt. 2
Skrevet

Jeg hadde gått for alt. 2.

Det er jo leeeeenge til august, så mye kan skje.

Gjest individuelt
Skrevet

Stemmer ikke. I følge arbeidsmiljøloven regnes oppsigelsestiden fr aførste dag i måneden etter du sier opp. MAO: Dersom du sier opp i dag, regnes oppsigelsestida fra 1. april og det antallet måneder som er avtalt (oftest 3 eller 6).

.... og noen steder kan du si opp 1. OG 15. i måneden

Skrevet

Jeg ville tatt jobben, jobbet der ei stund, og så sett om

1) er det muligheter innenfor det firmaet du jobber i? Kanskje "drømmejobben" dukker opp her?

2) Finnes "drømmejobben" et annet sted - så ville jeg søkt der.

Årsak til at jeg ville valgt denne løsningen: Jeg vet for det første at det er enklere å få jobb dersom man allerede er i jobb - merkelig nok. For det andre: Dersom jeg blir tilbydt en jobb foretrekker jeg å jobbe framfor å gå arbeidsledig.

Skrevet

.... og noen steder kan du si opp 1. OG 15. i måneden

Jupp, det kommer alt an på hva arbeidsavtalen sier. Men hovedregelen i arbeidsmiljøloven (dersom ingenting annet er bestemt) er altså den 1 i påfølgende måned).

Skrevet

Jupp, det kommer alt an på hva arbeidsavtalen sier. Men hovedregelen i arbeidsmiljøloven (dersom ingenting annet er bestemt) er altså den 1 i påfølgende måned).

Ok, ok - jeg har ingen normal jobb. :P

Ørkenvandreren
Skrevet

Alternativ 2 - udiskutabelt.

Om det ikke er drømmejobben, gir den deg en inntekt og du samler uansett menneskelige erfaringer som er nyttig i senere jobber.

Gjest ChiengMai
Skrevet

For meg virker det mest fornuftige å gå for alternativ 2.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Ville nok gått for alternativ 2.

Skrevet

Du tar jobben og søker videre. Det er alltid en risiko å være arbeidgiver (dessverre), men du må faktisk tenke mer på deg selv her og muligheter/trivsel framover.

Gjest jobbdilemma.
Skrevet

Men, her er det snakk om oppsigelsestid FØR man har begynt å jobbe. Hvis jeg f.eks skriver kontrakt den 15. mars og tiltrer jobben 1. august og har tre mnd oppsigelsestid, betyr det at jeg må si opp senest før 1. mai hvis jeg ikke vil ha jobben likevel? Eller gjelder ikke oppsigelsestid på samme måte når man ikke har tiltrått stillingen enda?

Altså hvis jeg blir tilbydd drømejobben 1. juli f.eks, kan jeg DA ringe og si jeg ikke vil ha den første jobben likevel? Eller må jeg da jobbe ut september først?

Gjest Persille
Skrevet

Kommer litt an på hva slags jobb.

Dersom det er jobb i skole, barnehage, sykehjem eller andre steder hvor mennesker skal knyttes til deg - så ville jeg ikke takket ja.

Dersom det er en kontorjobb, butikk el - så hadde jeg takket ja, og fortsatt å søke.

Men; liten bedrift, litt større kvaler enn ved en stor.

Kanskje være åpen med arbeidsgiver? Si det som det er?

Vanskelig, vet ikke hva jeg hadde gjort.

Gjest jobbdilemma.
Skrevet

Kommer litt an på hva slags jobb.

Dersom det er jobb i skole, barnehage, sykehjem eller andre steder hvor mennesker skal knyttes til deg - så ville jeg ikke takket ja.

Dersom det er en kontorjobb, butikk el - så hadde jeg takket ja, og fortsatt å søke.

Men; liten bedrift, litt større kvaler enn ved en stor.

Kanskje være åpen med arbeidsgiver? Si det som det er?

Vanskelig, vet ikke hva jeg hadde gjort.

Det er en jobb med mennesker, men forhåpentligvis så får jeg "drømmejobben" før jeg tiltrer og da blir de jo ikke knyttet til meg på noe vis før jeg slutter igjen.

Hvis jeg er ærlig med arbeidsgiver så tviler jeg på de vil gi meg jobben likevel..., og da er jeg like langt og så godt som på alternativ 3. Vil jo gjerne jobbe, men vil også ha muligheten til å jobbe med det jeg EGENTLIG vil hvis jeg får tilbud om det...

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Det er en jobb med mennesker, men forhåpentligvis så får jeg "drømmejobben" før jeg tiltrer og da blir de jo ikke knyttet til meg på noe vis før jeg slutter igjen.

Hvis jeg er ærlig med arbeidsgiver så tviler jeg på de vil gi meg jobben likevel..., og da er jeg like langt og så godt som på alternativ 3. Vil jo gjerne jobbe, men vil også ha muligheten til å jobbe med det jeg EGENTLIG vil hvis jeg får tilbud om det...

Alternativ 2 er en helt vanlig fremgangsmåte å bruke. Enhver arbeidsgiver kan risikere å få en arbeidstaker som ser seg om etter ny jobb. Det er fullt lovlig, du er ikke en gang forpliktet til å informere om at du søker andre jobber som du heller kan tenke deg.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...