Gå til innhold

Han ble raskt merkbart bedre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137648

En 23-åring ble drept på trikken, knivstukket til døde. Fem andre ble skadet av samme gjerningsmann. Det er 1 1/2 år siden.

Nå går fyren fritt omkring, uten tilsyn eller vakt.

Han er "selvsagt" blitt mye bedre og stemmene som angivelig var inne i hodet hans er "selvsagt" borte.

Det er noe som skurrer her. Han ble dømt til tvunget psykisk helsevern, og man kan jo lure på hva som ligger i dette når vedkommende går fritt omkring så kort tid etterpå.

Et menneske ble drept og nå kan pårørende oppleve å påtreffe drapsmannen noen måneder etter utgjerningen.

Tvilsom praksis.

mil1365380270
Skrevet

Tenker på omsetningen i den nærbutikken etter disse oppslagene...og de som jobber der.

Eller er jeg så klart helt enig.

Skrevet

Så vidt jeg husker så hadde han også vært til behandling en stund før han ble utskrevet - og så begikk voldshandlingene/drapet for et par år siden.

Jeg stiller meg derfor kritisk til om han er blitt såpass mye friskere (uansett om han faktisk var mentalt syk eller ikke) siden den gang.

Skulle han føle at han møter motgang igjen (f.eks får problemer med oppholdstillatelsen), så ville det ikke overraske meg om han blir "syk" igjen.....

Skrevet

Ja, dette syns jeg også er en tvilsom praksis! For det første syns jeg det er viktig at vi skal kunne føle oss trygge på at en potensielt farlig person ikke slippes løs blant folk sånn uten videre. For det andre gir det en uheldig signaleffekt at en person kan begå drap for så å slippe løs etter kort tid.

Jeg syns ikke det er noe bedre at han var sinnsyk i gjerningsøyeblikket, tvert imot. Tilregnelige drapsmenn er vanligvis noenlunde forutsigbare, men hvem vet når denne fyren klikker igjen?

Skrevet

Ja, dette syns jeg også er en tvilsom praksis! For det første syns jeg det er viktig at vi skal kunne føle oss trygge på at en potensielt farlig person ikke slippes løs blant folk sånn uten videre. For det andre gir det en uheldig signaleffekt at en person kan begå drap for så å slippe løs etter kort tid.

Jeg syns ikke det er noe bedre at han var sinnsyk i gjerningsøyeblikket, tvert imot. Tilregnelige drapsmenn er vanligvis noenlunde forutsigbare, men hvem vet når denne fyren klikker igjen?

Det er vel ganske forutsigbart at han kommer til å klikke igjen når han får avslag på et eller annet, som f.eks. en asylsøknad eller noe.

Skrevet

Enig. Det er noe som skurrer veldig, og jeg synes ikke det er betryggende at denne fyren kan bevege seg fritt rundt.

Skrevet

Fullstendig uforståelig at slikt går an!

Gjest anonymadama
Skrevet

Det virker veldig rart at en såpass tung psyk. lidelse som han tydeligvis hadde ikke skulle kreve mer enn noen måneder med behandling. Trodde slike lidelser var veldig tunge å behandle, noen så vanskelige at frigang faktisk var utelukket i årevis.

Dette må være rekord i rask recovery.

Skrevet

Det er vel ganske forutsigbart at han kommer til å klikke igjen når han får avslag på et eller annet, som f.eks. en asylsøknad eller noe.

Jeg ville reagert på en sånn praksis enten han var norsk eller utenlandsk jeg da. Syns hele greiene er merkelig. Hvordan kan de bare slippe ham løs sånn uten videre? Han hadde jo vært behandlet i psykiatrien og vurdert som ufarlig og utskrivningsklar rett før han drepte på trikken. Hvordan kan vi stole på at de har vurdert riktigere denne gangen?

Gjest kraftig provosert
Skrevet

Bare et spørsmål litt på sidelinjen som jeg håper noen kan svare på.

Så vidt jeg husker har ikke denne mannen norsk statsborgerskap eller har fått innvilget asylsøknaden sin. Hvorfor kan han ikke da utvises fra Norge etter behandlingen? Kommer han til å bli det? Synes det er skremmende hvis man faktisk får bli når man begår straffbare handlinger, tenk på hvilke signaler det sender til andre i samme ventesituasjon som han.

Og dette er et hån mot de pårørende, spør du meg.

*grrrr*

Gjest anonymadama
Skrevet

Bare et spørsmål litt på sidelinjen som jeg håper noen kan svare på.

Så vidt jeg husker har ikke denne mannen norsk statsborgerskap eller har fått innvilget asylsøknaden sin. Hvorfor kan han ikke da utvises fra Norge etter behandlingen? Kommer han til å bli det? Synes det er skremmende hvis man faktisk får bli når man begår straffbare handlinger, tenk på hvilke signaler det sender til andre i samme ventesituasjon som han.

Og dette er et hån mot de pårørende, spør du meg.

*grrrr*

Han kan sannsynligvis ikke sendes tilbake til hjemlandet pga forholdene der. Tror det var Somalia...Mulig han også vil være utsatt for fare for å bli drept der, pga det han gjorde her.

Gjest Fortjener ikke annet
Skrevet

Han kan sannsynligvis ikke sendes tilbake til hjemlandet pga forholdene der. Tror det var Somalia...Mulig han også vil være utsatt for fare for å bli drept der, pga det han gjorde her.

Til pass for ham i tilfelle.

Skrevet

For å få sperret han inne så må de jo da dømme han til fengsel. Et sykehus er ikke et fengsel - jeg tror ikke engang at de kan tvinge han til å ta medisin sin....

Skrevet

For å få sperret han inne så må de jo da dømme han til fengsel. Et sykehus er ikke et fengsel - jeg tror ikke engang at de kan tvinge han til å ta medisin sin....

Men ble han ikke dømt til tvungent psykisk helsevern? Og kan han ikke dømmes til forvaring?

Skrevet

Men ble han ikke dømt til tvungent psykisk helsevern? Og kan han ikke dømmes til forvaring?

JO han kan dømems til forvaring -men ble det ikke.

Skrevet

De kan tvangsmedisinere ham så lenge kravene til tvangsbehandling i lov om psykisk helsevern er oppfylt.

Skrevet

Han er fortsatt underlagt psykiatrisk behandling og det er et sykehus som har ansvaret for ham. Men det er opp til sykehuset å vurdere hva slags behandling han trenger. Han er fortsatt under tvang, men gjennomføringen varierer. Sykehuset kan velge å ta ham inn på lukket avdeling igjen dersom de mener han trenger det, og behøver ikke da godkjenning fra kontrollkommisjonen eller retten.

Dersom han ikke lenger skal være under tvungent psykisk helsevern, må det avgjøres av retten.

Skrevet

De kan tvangsmedisinere ham så lenge kravene til tvangsbehandling i lov om psykisk helsevern er oppfylt.

oki .det visste jeg egentlig *rødme*

Skrevet

Jeg kjenner ikke til hva tvunget psykisk helsevern innebærer, bortsett fra det som fremgår av avisartikkelen.

Men det kan umulig være en adekvat reaksjonsform og la gjerningsmannen allerede nå vandre fritt blant folk, herunder offerets pårørende. En slik reaksjonsform er i alle fall langt unna folks alminnelige rettsoppfatning.

En annen sak er vel også at drapet garanterer fyren permanent opphold, statsborgerskap og garantert tilgang til våre skattepenger så lenge han lever. Det er jo blitt slik at den sikreste måten å få opphold på, er å begå en alvorlig forbrytelse. Den endeløst naive godhetsindustrien ruller og går.

Skrevet

Jeg kjenner ikke til hva tvunget psykisk helsevern innebærer, bortsett fra det som fremgår av avisartikkelen.

Men det kan umulig være en adekvat reaksjonsform og la gjerningsmannen allerede nå vandre fritt blant folk, herunder offerets pårørende. En slik reaksjonsform er i alle fall langt unna folks alminnelige rettsoppfatning.

En annen sak er vel også at drapet garanterer fyren permanent opphold, statsborgerskap og garantert tilgang til våre skattepenger så lenge han lever. Det er jo blitt slik at den sikreste måten å få opphold på, er å begå en alvorlig forbrytelse. Den endeløst naive godhetsindustrien ruller og går.

det er sjuuuukt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...