Gå til innhold

Når overgriperen har sonet

Anbefalte innlegg

Gjest miihi
Skrevet

Inspirert av tråd nedenfor.

En mann her jeg bor er dømt for overgrep mot et barnebarn. Han har sonet straffen sin, og er nå tilbake på jobb. Det jobber ca 500 personer der.

Jeg vet mange har problemer med å snakke med den mannen. Noen har sluttet å hilse, mens andre prøver å behandle han som før. De aller fleste har i bakhodet hva han har gjort og synes det er avskyelig.

Jeg vet ikke selv hvordan jeg ville reagert. Han har jo sonet, men han er likevel en potensiell overgriper. Det er vanskelig å behandle en sånn en med respekt.

Men kan jo også hende overgrepet kun skjedde den ene gangen, og at det aldri skjer igjen. Han har satt seg selv i en vanskelig situasjon.

Gjest Turbo Tuppa
Skrevet

Jeg hadde fått store problemer med å forholde meg (normalt) til denne mannen. Sånn er det bare.

Skrevet

Det er en naturlig konsekvens at folk reagerer sånn. Han har gjort en avskyelig handling, da er det ikke så rart at folk reagerer med avsky også etter at han har sonet sin straff. Det han har gjort er jo ikke nullet ut selv om han har sonet.

Jeg syns ikke synd på overgripere for dette. Ingen har tvunget dem til å utføre overgrep. Ofrene må jo leve med det som har skjedd for resten av livet, hvorfor skulle det da være synd på overgriperen?

Skrevet

Nå er ikke jeg så fordomsfull som dere.

Men jeg har sett på Oprah, og husker ikke statistikken, men det er ikke SÅÅÅ jævla mange prosent som går tilbake til sine gamle veier etter å ha sonet straffen sin.

Har man sonet straffen man ble tildelt, så bør man tilgis.

Skrevet

Men jeg har sett på Oprah, og husker ikke statistikken, men det er ikke SÅÅÅ jævla mange prosent som går tilbake til sine gamle veier etter å ha sonet straffen sin.

Tilgivelse det kommer ikke over natten. Har man gjort noe forferdelig, tar det lang tid før folk evt klarer å se forbi dette, og ha tillit til personen igjen. Sånn er det bare. Man kan ikke forgripe seg på barn, sone straffen og deretter forvente at hele verden skal behandle deg som før.

Gjest Turbo Tuppa
Skrevet

Man kan tilgi mye, men å ødelegge livet til et barn? Neppe.

mil1365380270
Skrevet

Hadde nok klart å være høflig, men vet jeg hadde unngått personen så godt jeg kunne for å slippe late som. For det hadde bare vært å late som, hadde aldri klart å like mannen.

Gjest Hanneline
Skrevet

Kunne ikke klart å være naturlig overnfor en som har gjort noe så grusomt.

Kanskje hilst, men ingenting annet.

NÅr det kommer til misbruk av barn, så må jeg desverre si at overgriperen kan sone til han er blå i trynet, det ville ikke gjort noe forskjell.

Skrevet

Man kan tilgi mye, men å ødelegge livet til et barn? Neppe.

Ødelegge livet til barn?

Hva med folk som har mobba?

Ødelagt HELE ungdommen til ett annet barn! Hva skal vi gjøre med de da?! Og jeg VET hva jeg snakker om!

Er det så mye bedre om en voksen ødelegger livet til ett barn enn om ett annet barn ødelegger livet ?

Det du sier er latterlig!!!!!!!

Gjest Diselle
Skrevet

Ødelegge livet til barn?

Ødelagt HELE ungdommen til ett annet barn! Hva skal vi gjøre med de da?! Og jeg VET hva jeg snakker om!

Er det så mye bedre om en voksen ødelegger livet til ett barn enn om ett annet barn ødelegger livet ?

Barn som blir mobbet blir som regel mobbet av andre BARN.

Overgrep er VOKSNE som forgriper seg på BARN.

Kan ikke sammenlignes.

Skrevet

Slike overgrep finnes det bare ikke tilgivelse for. En ting er å ha en avskyelig legning - noe helt annet er det leve det ut. det kan aldri "sones vekk".

Skrevet

Ødelegge livet til barn?

Det er jo noe helt annet du trekker inn i diskusjonen her da. Jeg klarer ikke helt å se relevansen?

Gjest mattia
Skrevet

Ødelegge livet til barn?

alle de jeg kjenner som har vært utsatt for seksuelle overgrep gjennom barndommen tilbringer svært stor del av voksenlivet sitt på pskykiatiske sykehus. Noen må tilogmed innom sikkerhetsavd med kriminelle som er for syke til å sone, fordi de er så utagerende at verken de selv eller vanlige psykiatriske avd kan ta vare på dem. Vet 2 som var på sikkerhetsavd, ei som tok sitt eget liv etter å ha sittet i rullestol helt avmagret av anoreksi, og før det vært tvangsinnlagt i perioder over 5 år, de to andre er lagt inn for spiseforstyrrelser og lever i et helvete. Mange blir også utsatt for flere voldtekter når de er voksne, incestofre har dessverre større sjanse enn andre for å bli voldtatt. (overgripere "senser" de som er sårbare fra før)

Så de er ødelagt langt inni voksenlivet også, ikke bare barndommen.

Er dette liksom no big deal fordi om mobbing også er helt forferdelig?

Også hun som vi trodde klarte seg, hun som var i jobb, hadde kjøpt hus sammen med kjæresten, også hun klappet sammen og er sperra inn på psykehus nå for bulimi, der de må holde fast i hodet hennes for at hun ikke skal dunke seg ihjel ved å dunke det ukontrollert i veggen hver natt.

De mister sperren for å skade seg helt ekstremt, de mister grenser så de lettere blir utsatt for nye overgrep, de får ikke sove om natten, de har flashbacks mange år etter at overgrepene er over, de får personlighetsforstyrrelser, spiseforstyrrelser, post traumatiske stress-lidelser, depresjoner, angstlidelser, kanskje vil de aldri fungere i en jobb. Og overgriperen slipper ut etter kort tid, vel som regel blir han ikke anmeldt en gang da.

mil1365380270
Skrevet

"men det er ikke SÅÅÅ jævla mange prosent som går tilbake til sine gamle veier etter å ha sonet straffen sin."

10-14% gjentar ugjerningen innen 4-5 år. Og da må man ha i tankene at mange av de straffedømte gjerne ikke har gjort ett overgrep før dommen, men ofte flere.

Skrevet

Barn som blir mobbet blir som regel mobbet av andre BARN.

Overgrep er VOKSNE som forgriper seg på BARN.

Kan ikke sammenlignes.

Jo, de ødelegger livet til hverandre.

Sånn sett kan det sammenlignes.

Skrevet

Det er jo noe helt annet du trekker inn i diskusjonen her da. Jeg klarer ikke helt å se relevansen?

Relevansen er at unger ødelegger andre ungers liv, hvorfor er det SÅ jævla værre hvis en voksen gjør det?

Jeg har hatt anorexia, depresjoner, prøvd å tatt livet mitt flere ganger BARE fordi klassekameratene mobba meg som ett helvete!

Er ikke det like ille?

Det synes jeg!

Sliter fortsatt!

Skrevet

Slike overgrep finnes det bare ikke tilgivelse for. En ting er å ha en avskyelig legning - noe helt annet er det leve det ut. det kan aldri "sones vekk".

Gjerne dine barn har ødelagt livet mitt?

Skrevet

Relevansen er at unger ødelegger andre ungers liv, hvorfor er det SÅ jævla værre hvis en voksen gjør det?

Jeg har hatt anorexia, depresjoner, prøvd å tatt livet mitt flere ganger BARE fordi klassekameratene mobba meg som ett helvete!

Er ikke det like ille?

Det synes jeg!

Sliter fortsatt!

Jeg har også blitt mobbet mye i barne- og ungdomsårene.

Men jeg ser allikevel en klar forskjell.

Voksne mennesker kan man faktisk stille større krav til, når det gjelder å skille rett og galt. Det er bl.a. derfor barn ikke blir satt i fengsel hvis de begår lovbrudd.

Skrevet

Jeg har også blitt mobbet mye i barne- og ungdomsårene.

Men jeg ser allikevel en klar forskjell.

Voksne mennesker kan man faktisk stille større krav til, når det gjelder å skille rett og galt. Det er bl.a. derfor barn ikke blir satt i fengsel hvis de begår lovbrudd.

Vettuhva, det hjelper ikke.

Barn SKAL kunne skille mellom rett og galt hvis de idetheletatt har hatt en oppdragelse.

De bør jo vite når de går på ungdomskolen at det er feil at mobbe andre mennesker.

Men det har visst ikke foreldrene lært dem!!!!

I FENGSEL MED DEM DA!

Skrevet

Vettuhva, det hjelper ikke.

Barn SKAL kunne skille mellom rett og galt hvis de idetheletatt har hatt en oppdragelse.

De bør jo vite når de går på ungdomskolen at det er feil at mobbe andre mennesker.

Men det har visst ikke foreldrene lært dem!!!!

I FENGSEL MED DEM DA!

Selvsagt bør barn og ungdom vite bedre. Og ofte vet de bedre. Men allikevel er barn ofte lett å lede, så de blir med på ting de vet de ikke burde gjort. Eller er redd for at dersom de ikke gjør sånn-eller-slik, så blir de straks neste offer...

Men - jeg lever etter mottoet at den beste hevnen er å leve et godt liv!

De som mobbet meg skal ikke få ødelegge mer enn de allerede har gjort.

Selvsagt er det ikke alltid like lett, jeg har hatt mine nedturer innimellom (fx når (unge voksne) folk på by'n har satt i gang med svært ondsinnet og stygg trakassering.

Men i det store og hele, så er mobbingen noe jeg har klart å legge bak meg.

Håper du klarer det samme! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...