Gå til innhold

Når overgriperen har sonet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Relevansen er at unger ødelegger andre ungers liv, hvorfor er det SÅ jævla værre hvis en voksen gjør det?

Jeg har hatt anorexia, depresjoner, prøvd å tatt livet mitt flere ganger BARE fordi klassekameratene mobba meg som ett helvete!

Er ikke det like ille?

Det synes jeg!

Sliter fortsatt!

Jo, det er ille! Og jeg føler med deg for det du har gått igjennom, det gjør jeg virkelig! Men det er forskjeller. For det første at det er barn som mobber, og man kan ikke putte barn i fengsel. Barn kan tilgis fordi de vet ikke bedre. De voksne har også et stort ansvar for å hindre mobbing.

Jeg ser poenget ditt, mobbing er grusomt og får konsekvenser for offeret.

Men forskjellen/det utilgivelige her bunner jo i at overgriperen faktisk er en voksen, attpåtil en tillitsperson i den vesle jentas familie. Som utnyttet henne grovt til egen tilfredsstillelse.

Skrevet

Selvsagt bør barn og ungdom vite bedre. Og ofte vet de bedre. Men allikevel er barn ofte lett å lede, så de blir med på ting de vet de ikke burde gjort. Eller er redd for at dersom de ikke gjør sånn-eller-slik, så blir de straks neste offer...

Men - jeg lever etter mottoet at den beste hevnen er å leve et godt liv!

De som mobbet meg skal ikke få ødelegge mer enn de allerede har gjort.

Selvsagt er det ikke alltid like lett, jeg har hatt mine nedturer innimellom (fx når (unge voksne) folk på by'n har satt i gang med svært ondsinnet og stygg trakassering.

Men i det store og hele, så er mobbingen noe jeg har klart å legge bak meg.

Håper du klarer det samme! :-)

Ja, koselig å høre da at noen kommer seg videre.

Det er nå 5 år siden jeg ble mobba, jeg sliter skikkelig med selvtillitten, tør ikke snakke med folk, tør ikke svare telefonen. Og ALT dette KUN pga. oppdragelsen til noen andre.

Det er det some r poenget mitt.

Hadde foreldrene gjort jobben sin, så hadde mange hadde det mye bedre..

Skrevet

Jo, det er ille! Og jeg føler med deg for det du har gått igjennom, det gjør jeg virkelig! Men det er forskjeller. For det første at det er barn som mobber, og man kan ikke putte barn i fengsel. Barn kan tilgis fordi de vet ikke bedre. De voksne har også et stort ansvar for å hindre mobbing.

Jeg ser poenget ditt, mobbing er grusomt og får konsekvenser for offeret.

Men forskjellen/det utilgivelige her bunner jo i at overgriperen faktisk er en voksen, attpåtil en tillitsperson i den vesle jentas familie. Som utnyttet henne grovt til egen tilfredsstillelse.

Også, jeg kan jo ikke tilgi disse "barna" som gjorde dette mot meg, de har ødelagt hele oppveksten min.

Skrevet

Det er nå 5 år siden jeg ble mobba, jeg sliter skikkelig med selvtillitten, tør ikke snakke med folk, tør ikke svare telefonen. Og ALT dette KUN pga. oppdragelsen til noen andre.

Jeg skjønner hvordan du tenker, men det hjelper deg overhodet ikke. Håper du etter hvert klarer å se framover istedenfor bakover...

Skrevet

Også, jeg kan jo ikke tilgi disse "barna" som gjorde dette mot meg, de har ødelagt hele oppveksten min.

Håper virkelig at du greier å jobbe deg gjennom alt dette vanskelige, den beste måten å få revansj på må jo være at de ikke klarte å knekke deg! Vet ikke om du får noen form for profesjonell hjelp til å bearbeide alt sammen, men det syns jeg jo du burde få. Dette var mye å skulle jobbe med på egenhånd!

Du har i hvertfall skrevet noen tankevekkende ord for meg som er mor. Vil for alt i verden ikke at de skal bli mobbere!

Skrevet

Nå er ikke jeg så fordomsfull som dere.

Men jeg har sett på Oprah, og husker ikke statistikken, men det er ikke SÅÅÅ jævla mange prosent som går tilbake til sine gamle veier etter å ha sonet straffen sin.

Har man sonet straffen man ble tildelt, så bør man tilgis.

Hvis det er noen trøst, så er det visst nok mobberene som får flest problemer som voksen.. Mobbing er et kjempeproblem, men det er de voksne som har ansvar for å lære barn å ikke mobbe!

For meg er det en kjempeforskjell på om det er et barn eller en voksen som begår en handling. Det finnes barn som er overgripere og de gjør også store skader på de de forgriper seg på. Men de skal ikke i fengsel av den grunn!

En av mine lærere sa en gang at forskjellen på barn og voksne er at voksne har ansvar for sin personlige utvikling, barn har det ikke. De er ikke i en posisjon der de kan ha det, for de er omgitt av voksen makt.

Så - til saken. Kan ikke påstå at jeg kan se klart fordi jeg er utsatt selv. Jeg blir aldri kvitt merkene etter han. Hvis han ikke blir kvitt merkene av meg ville det vært en ørliten vei til rettferdighet iallfall.

Hadde nok klart å behandle han høflig, men ville aldri sluppet han nær på noen måte. Vet hvor manipulerende og sleip en overgriper kan være. Hadde voktet mine barn og advar dem! Og som sagt aldri sluppet han nær.

Skrevet

Gjerne dine barn har ødelagt livet mitt?

Det er var da en merkelig påstand?

jeg har heller ikke sagt at man klarer å tilgi andre som her plaget en oppigjennom barndommen. - men det er ikke noe man kommer i fengsel for - at man var en drittunge som barn.

Mary Poppins
Skrevet

"Også, jeg kan jo ikke tilgi disse "barna" som gjorde dette mot meg, de har ødelagt hele oppveksten min."

Og det er vel også derfor mange ikke kan tilgi en overgriper.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg hadde intrykk av at det var et barn som hadde mobbet deg, og hvis det er 5 år siden er du bare rundt 15år nå?

Hvis du er eldre, var det jo ikke et barn som mobbet deg?

Skrevet

Jeg hadde intrykk av at det var et barn som hadde mobbet deg, og hvis det er 5 år siden er du bare rundt 15år nå?

Hvis du er eldre, var det jo ikke et barn som mobbet deg?

Hun kan jo være eldre enn barnet...

Gjest Turbo Tuppa
Skrevet

Ødelegge livet til barn?

Hva med folk som har mobba?

Ødelagt HELE ungdommen til ett annet barn! Hva skal vi gjøre med de da?! Og jeg VET hva jeg snakker om!

Er det så mye bedre om en voksen ødelegger livet til ett barn enn om ett annet barn ødelegger livet ?

Det du sier er latterlig!!!!!!!

Jeg har ikke sagt annet enn at jeg hadde hatt store problemer med å tilgi en som har ødelagt livet til et barn - ikke noe om at den som ødela måtte være voksen. Selvfølgelig er det grusomt når unger mobber unger også!

Mary Poppins
Skrevet

Hun kan jo være eldre enn barnet...

Jo, og jeg får sikkert mye pepper for at jeg sier dette, men hvis f.eks barnet var 10 og hun var voksen da denne mobbing pågikk så kan jeg ikke fatte hvordan man kan la det gå så innover seg. En 10åring kan gjerne prøve å mobbe meg, jeg ville bare ledd og aldri tatt unggutten/jenta seriøst.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det som er rimelig sikkert er at mange pedofile er syke, og at deres onde handlinger ofte er et resultat av deres syke sinn og ikke av ren ondskap.

Jeg tviler på at det å utestenge en slik person fullstendig fra samfunnet, ved f.eks. å avstå fra å hilse på mannen som jo er en kollega, vil bidra til noe annet enn å ekskludere fyren ytterligere fra samfunnet, og meget mulig bidra til at han faller tilbake til gamle synder.

Utestenger man en person med angst tviler jeg på at det bidrar til å gjøre denne personen friskere. Tvert imot. Det blir vel det samme.

Skrevet

Du får se The Woodsman, den tar opp den akkurat den framstillingen.

Skrevet

Ødelegge livet til barn?

Hva med folk som har mobba?

Ødelagt HELE ungdommen til ett annet barn! Hva skal vi gjøre med de da?! Og jeg VET hva jeg snakker om!

Er det så mye bedre om en voksen ødelegger livet til ett barn enn om ett annet barn ødelegger livet ?

Det du sier er latterlig!!!!!!!

Hvorfor må du sette ting mot hverandre? Begge deler er forferdelig, mange ting man opplever er forferdelige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...