Gå til innhold

Single, unge, pene damer. Uten briller og hudproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er likestillingombudet?

"Flyselskapet Pakistan International Airlines (PIA) søker nytt kabinpersonell i Norge, nærmere bestemt «smarte, talentfulle unge jenter». Flyselskapet ønsker seg unge, norske jenter til sine internasjonale flyginger i en annonse i fredagens utgave av Aftenposten. Men det holder ikke bare å være norsk og i alderen 20 til 25 år. Du må også være single og legge ved bilder av deg selv stående, sett både forfra og fra siden, skriver NTB. Men fortsatt tilfredsstiller du ikke alle kravene fra PIA.

- Brillebrukere og kandidater med hudproblemer trenger ikke å søke, heter det videre i stillingsannonsen......

Ved Likestillings- og diskrimineringsombudet ser de alvorlig på saken.

- Vi kjenner ikke detaljene, men annonseteksten alene later til å inneholde opptil flere lovbrudd, sier informasjonsdirektør Ingrid Dåsnes ved Likestillings- og diskrimineringsombudet til NTB."

Jeg skjønner at flyvertinner på 150 kg og 150 cm høy i en trang fykabin og pentry ikke er så nyttig.

Men pene, unge, norske og singel syns jeg er likegyldig. Jeg vil heller ha noen som er der, er profesjonelle, har ører og øyne og munn som kan brukes til sitt formål. Ung, pen kropp eller sivilstand er ikke viktig. For andre enn mannsgriser, slike vi putter i en sekk og hiver ut fra marshøyde over havet.

Skrevet

Tenk så mange kjekke unge stewards som finnes. Bare tilsynelatende homofile og veldig deilige syns de selv. En lekker stek med stram rumpe på to lange ben. Mann er så mangt, spørs på øyne som ser.

Skrevet

På den annen side: Annonsen er i det minste ærlig!

Skrevet

På den annen side: Annonsen er i det minste ærlig!

Ja. Men hva salgs syn på norske kvinner aner vi i bakgrunnen, og hvorfor ikke pakistanske kvinner? De er ganske sikkert billigere på lønn.

Jeg tror flyselskapet også alltid har visst om hva kundene vil ha. Mennene. Ingen spør hva de kvinnelige kundene vil ha.

Skrevet

Ja. Men hva salgs syn på norske kvinner aner vi i bakgrunnen, og hvorfor ikke pakistanske kvinner? De er ganske sikkert billigere på lønn.

Jeg tror flyselskapet også alltid har visst om hva kundene vil ha. Mennene. Ingen spør hva de kvinnelige kundene vil ha.

For all del, jeg er enig med deg - det er selvsagt en forkastelig annonse, og holdningene er ytterst tvilsomme.

Men på samme tid tenker jeg at de i det minste er ærlige med at de har disse holdningene, de seilier ikke under et falskt flagg, der de gir seg ut for å være vidsynte og innkluderende. Men holdningene er uspiselige, uansett.

Skrevet

For all del, jeg er enig med deg - det er selvsagt en forkastelig annonse, og holdningene er ytterst tvilsomme.

Men på samme tid tenker jeg at de i det minste er ærlige med at de har disse holdningene, de seilier ikke under et falskt flagg, der de gir seg ut for å være vidsynte og innkluderende. Men holdningene er uspiselige, uansett.

De vet ingenting om norsk kultur, holdningene til kvinner og kvinnediskriminering.

Men de slipper nok unna igjen. Kulturrelativisering. Vi norske menn får ikke lov til noe, mens andre kan ta seg til rette som de vil. Egentlig burde både norske menn OG kvinner boikotte selskapet av to ulike vinklinger på saken.

Skrevet

Jeg er selvfølgelig enig at det er uholdbart å sette opp slike krav i en stillingsannonse.

På en annen side er det vel omtrent de samme kriteriene TV2 setter når de ansetter kvinner. Bare at de ikke skriver det i annonsen da....

Gjest kattrina
Skrevet

en ting jeg hvertfall ikke skjønner... i tillegg til det andre så klart..hvorfor må de være SINGLE?

Gjest Madagaskar
Skrevet

en ting jeg hvertfall ikke skjønner... i tillegg til det andre så klart..hvorfor må de være SINGLE?

Helt sikkert på grunn av at de ikke har familie som holder de tilbake, og de kan konsentrere seg om jobben bare.

Er jo en del reising så.

Gjest LucySky
Skrevet

Tenk så mange kjekke unge stewards som finnes. Bare tilsynelatende homofile og veldig deilige syns de selv. En lekker stek med stram rumpe på to lange ben. Mann er så mangt, spørs på øyne som ser.

Mange stewarder ER søte. Jeg flørter uhemmet med stewardene, det innrømmer jeg. Men jeg driter jo i om de er gifte. De kan godt ha litt kviser og for min del, men det er vel heller uvanlig. Godt voksne som mange av dem er.

:=)

Skrevet

Jeg er selvfølgelig enig at det er uholdbart å sette opp slike krav i en stillingsannonse.

På en annen side er det vel omtrent de samme kriteriene TV2 setter når de ansetter kvinner. Bare at de ikke skriver det i annonsen da....

De kan ha nesten hvilke krav de vil, bare ikke røpe det for kreti og pleti, og som du sier, ikke avertere det i avisen.

Skrevet

Jeg venta på det spørsmålet, men overlater til dere å gjette.

Kanskje menna syns det er mer opphissende med single? Flere tenkte muligheter for få seg et nyp?

Gjest Elextra
Skrevet

Kanskje ùt fra en antakelse om at single ikke blir gravide i nærmeste fremtid?

Gjest kattrina
Skrevet

Jeg venta på det spørsmålet, men overlater til dere å gjette.

Kanskje menna syns det er mer opphissende med single? Flere tenkte muligheter for få seg et nyp?

spurte tanta mi som er flyvertinne, det er fordi det er lurt å ikke ha familie som holder dem tilbake når de flyr så lange distanser.

Skrevet

spurte tanta mi som er flyvertinne, det er fordi det er lurt å ikke ha familie som holder dem tilbake når de flyr så lange distanser.

Søren og, jeg syns min var mye mer saftig og tabloidaktig.

Skrevet

Dersom dette er en reell annonse du har funnet i en avis, kan du trygt sende den til likestillingsombudet.

Et firma her på stedet søkte etter KVINNELIGE arbeidere (for tjue år siden), men det stod ingenting om at de skulle være pene og single. Jeg sendte likevel annonsen til likestillingsombudet.

Skrevet

Dersom dette er en reell annonse du har funnet i en avis, kan du trygt sende den til likestillingsombudet.

Et firma her på stedet søkte etter KVINNELIGE arbeidere (for tjue år siden), men det stod ingenting om at de skulle være pene og single. Jeg sendte likevel annonsen til likestillingsombudet.

Spørsmålet her er om norsk-pakistanske jenter vil søke på jobbene. De ekskluderer dem i teksten.

Det kan utmerket hende en norsk kvinne med med tospråklig (urdu/punjabi/norsk) bakgrunn vil egne seg godt i en slik jobb. Som kjent er det ikke ulovlig å kreve språk-kvalifikasjoner.

Norske firmaer tillates ikke slike framstillinger. Norsk-ættede hindres allerede å få jobb i pakistanske flyselskapers kontorer i Norge, og norske kunder diskrimineres i f m pris, men norske flyvertinner vil de ha. Det er for opplagt.

De gjør det som norske firmaer forbys, bare med andre fortegn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...